WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Niedziela, 25 września 2022 r.
Imieniny obchodzą: Aurelia, Władysław, Kamil

Tunele, które dzielą

Jacek Wiśnicki, Radny osiedla Falenica  |  27 marca 2017

Do spokojnego i położonego na uboczu Warszawy Wawra wtargnęły wielkie państwowe inwestycje. Zarówno budowa POW, jak i przebudowa linii kolejowej odcisną swoje piętno na naszej dzielnicy. W interesie wszystkich jest, by ingerencja w krajobraz była jak najmniejsza, a zmiany – jak najmniej uciążliwe. Ostatnie tygodnie przyniosły nowe zaskakujące informacje o planach PLK względem popularnej „siódemki”.
 
O ile w przypadku obwodnicy Warszawy możemy mówić tylko o ograniczaniu negatywnych skutków inwestycji, o tyle modernizacja linii stwarza szanse na poprawę istniejącej sytuacji i nadanie nowych kierunków rozwoju dzielnicy. Szkoda więc, że inwestycja realizowana przez PLK, jak na razie, wydaje się być prowadzona chaotycznie, a polityka informacyjna spółki, delikatnie mówiąc, nie jest najlepsza. Jedyne, co usprawiedliwia spółkę kolejową, to skala inwestycji i czas jej realizacji. Podobnie jak w przypadku POW decyzje środowiskowe dla budowy zostały wydane kilka lat wcześniej i tak naprawdę to wtedy należało wyrażać zastrzeżenia i zgłaszać uwagi. Dziś poruszamy się w ramach przewidzianych przez dwa dokumenty z 2009 i 2014 r. Dają one jednak pewne pole manewru inwestorowi i kilka tygodni temu, na wieść o dodatkowych środkach z UE, dokonał on znaczących zmian w warunkach przetargu na opracowanie projektu modernizacji linii na trasie Warszawa Wschodnia-Otwock. Tak właśnie dowiedzieliśmy się o budowie dwóch dodatkowych tuneli drogowych w Radości i Falenicy. Pierwszy od 2013 r. jest uwzględniony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, drugi był dla wszystkich dużym zaskoczeniem i od początku budził ambiwalentne uczucia. Z jednej strony oczywiście każda nowa przeprawa przez tory cieszy, daje szanse na rozładowanie korków, upłynnienie ruchu samochodowego. Z drugiej jednak, zważywszy na gęstą zabudowę i powstającą „kulturotekę” w Falenicy, taka inwestycja jest co najmniej kontrowersyjna. Ze względu na brak miejsca na rozjazdy tunel nie miałby bezpośredniego połączenia z ul. Patriotów. Trzeba by wytyczyć dodatkowe objazdy ulicami Młodą i Derkaczy z jednej i Frenkla oraz Bystrzycką z drugiej strony, co znacząco wzmagałoby ruch w tym rejonie. Dodatkowo Patriotów nie miałaby też bezpośredniego połączenia z nową pętlą autobusową na Bysławskiej, a przegubowe 521 musiałyby przeciskać się ulicami Derkaczy i Młodą. W tunelu nie planowano ciągu pieszego ani rowerowego, co jeszcze bardziej komplikowałoby komunikację. Tymczasem wiadomo, że w bezpośrednim sąsiedztwie „leniwego szlabanu” powstaną dwie nowe bezkolizyjne przeprawy, czyli POW i wiadukt na wysokości Brücknera-Ziarnistej, (obie po ok. 900 m od dzisiejszego przejazdu). Pojawiło się zatem pytanie, czy tak mocna dominanta przestrzenna jak tunel jest w tym miejscu niezbędna?
 
Wszystkie te wątpliwości pojawiły się w dyskusji, jaka rozgorzała podczas posiedzenia Komisji Inwestycyjnej 20 lutego. Przedstawiciele PLK prezentujący przebieg zmodernizowanej linii przez dzielnicę, wraz z oboma zaskakującymi tunelami, oświadczyli, że dokładnie tydzień później otwierają przetarg i w zasadzie jest to ostatni moment na jakiekolwiek uwagi. Sytuacja byłaby komiczna, gdyby nie fakt, że mówimy o wielomiliardowej inwestycji, która na trwałe zmieni tę część Warszawy. Radni osiedla Falenica obecni na zebraniu oraz kilkoro mieszkańców, mając możliwość zabrania głosu, zaproponowali, by tunel drogowy zamienić na wygodny tunel pieszo-rowerowy, biegnący pod obiema jezdniami ul. Patriotów, który połączy zachodnią i wschodnią część Falenicy. Podobnie uważała większość radnych dzielnicy z Komisji Inwestycyjnej, z przewodniczącym Andrzejem Wojdą, co zostało uwzględnione w uchwale. Trafiła ona do PLK oraz miejskiego Biura Koordynacji i Remontów w Pasie Drogowym.
 
Decyzja ta tylko pozornie jest kontrowersyjna. Tak naprawdę nie jest to bowiem wybór między tunelem drogowym a pieszym, a między dwiema wizjami Falenicy. Z jednej strony jest wizja oazy na skraju Warszawy, wyrosłej z tradycji letniska, osiedla cichego, ale pełnego ludzi i tętniącego swoim nie nazbyt wielkomiejskim życiem. Z drugiej – dość prestiżowej sypialni w otulinie zieleni, oglądanej głównie przez szyby samochodów. Tunel drogowy to wybór tej drugiej wizji i degradacja centrum Falenicy, nad którego modernizacją pracujemy wspólnie od prawie dwóch lat. To inwestycja wtłaczająca do centrum dodatkowe samochody, których już dziś jest zbyt wiele. Wreszcie – to koniec marzeń o rewitalizacji zasługującej na to ul. Młodej. Wszyscy wiemy, jak wygląda otoczenie nowego tunelu w Międzylesiu, gdzie kawałek żywej, choć mocno zaniedbanej tkanki miejskiej został zamieniony w wygodny dla kierowców przejazd. Tam jednak, podobnie jak w Radości, takie rozwiązania są usprawiedliwione brakiem podobnych w sąsiedztwie. W Falenicy byłaby to trzecia przeprawa na długości dwóch kilometrów. Oczywiście likwidacja przejazdu pociągnie za sobą konsekwencje m.in. w organizacji ruchu autobusów. Część z nich będzie musiała przekraczać tory przez nowy wiadukt na wysokości ul. Brücknera, co wydłuży trasę, ale też sprawi, że komunikacją miejską objęte zostaną najbardziej wysunięte na południe części Falenicy, wraz z planowanymi w tamtym rejonie blokami komunalnymi. 
 
Czego jeszcze dowiedzieliśmy się ze spotkania? Otóż PLK, w uzgodnieniu z władzami miasta, wybuduje też kilkanaście nowych przejść podziemnych na terenie dzielnicy. Co ważne, wśród nich znajdą się takie, które zastąpią najbardziej uczęszczane „przedepty”. Na terenie Falenicy powstaną przejścia na wysokości ul. Halnej oraz Ochoczej. Będą to proste tunele z pochylniami dla rowerów i wózków. Utrzymanie przejść ma wziąć na siebie miasto. Nie wiemy natomiast nadal, co z ekranami akustycznymi. W analizie akustycznej ekrany znajdują się na niemal całej długości torów, ale mniej inwazyjne rozwiązania, np. cichy tor, nie są przewidziane. O ostatecznym kształcie inwestycji zadecyduje powtórna analiza środowiskowa, która zostanie przeprowadzona po fazie projektowej, prawdopodobnie w 2019 r. Co ważne, dokument będzie podlegał ustawowym konsultacjom społecznym, więc warto trzymać rękę na pulsie.
 
PS. Już po napisaniu tego tekstu pojawiły się też głosy kwestionującego budowę tunelu w Radości, który podczas posiedzenia Komisji Inwestycyjnej nie budził żywszej dyskusji. Niestety sposób ogłaszania tak fundamentalnych zmian, z jakim mamy do czynienia, służy wywoływaniu skrajnych emocji w miejsce merytorycznej dyskusji. 
 
 
Projekt tunelu drogowego w Falenicy. Źródło: prezentacja PKP PLK S.A.

Tagi: budowa tuneli, tunel w Falenicy, tunel w Radości, tunel drogowy, modernizacja linii kolejowej


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Wrzesień 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Najbliższe wydarzenia


Niedziela, 25 września 2022

W niedzielę spacer po terenie dawnego KS „Orzeł”

Niedziela, 25 września 2022

Kino Pogodna dla dzieci - "Moje życie to cyrk"

Piątek, 30 września 2022

Wystawa fotografii "Czerwcowe pachnidła"

Zgłoś wydarzenie

Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?

kino plenerowe
wyprzedaż garażowa
piknik / festyn
zajęcia sportowe, maratony, biegi, rajdy rowerowe
koncerty
wieczory autorskie, benefisy
warsztaty artystyczne (rękodzieło, teatr, malarstwo, rysunek, śpiew)
imprezy charytatywne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń