Kwiecień w Radzie Dzielnicy Wawer
Łukasz Kubik Radny dzielnicy Wawer | 22 maja 2017
Wiele emocji wzbudziła ostatnia sesja Rady Dzielnicy, a wszystko to za sprawą omawianego punktu związanego z budową bezkolizyjnych przejazdów na terenie dzielnicy Wawer.
Na wstępie przypomnę, jak pisałem w poprzednim artykule, że PKP w związku z modernizacją i planową rozbudową trzeciego toru planuje ograniczenie tzw. „kolizyjnych” przepraw przez tory zarówno dla pieszych, jak i samochodów. Co to oznacza dla dzielnicy? Będzie to wymagało odpowiedniego przeprojektowania ciągów pieszych, rowerowych i samochodowych w taki sposób, żeby służyło to przede wszystkim mieszkańcom poruszającym się w osi wschód-zachód. Historycznie już Wawer został podzielony torami kolejowymi na 2 części. Na przestrzeni lat powstawały kolejne przeprawy, ostatnia z nich – „najnowsza”, w Miedzeszynie – powstała w 1992 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło, Wawer podwoił swoją liczbę mieszkańców, obecnie jest to przeszło 100 000. Zmieniły się również założenia i strategia PKP, która zakłada jak największą liczbę bezkolizyjnych przepraw. Dzielnica w pewnym stopniu musi podporządkować się tym działaniom. Wychodząc częściowo naprzeciw temu trendowi, w zeszłym roku udało się otworzyć tunel, który zdecydowanie poprawił komfort podróżowania między wschodnią a zachodnią częścią dzielnicy.
Dyskusja odnośnie do bezkolizyjnych przepraw w Radości i Falenicy rozpoczęła się zdecydowanie wcześniej niż na samej sesji. Pierwsze „próby” zlikwidowania tych przejazdów pojawiły się już na etapie projektowania Południowej Obwodnicy Warszawy. W dniu 26.11.2013 wyszło z Urzędu pierwsze pismo, w którym wnioskowaliśmy o utrzymanie tych przejazdów.
W dniu 13.07.2016 r. odbyło się posiedzenie Komisji Inwestycyjnej w związku z budową dodatkowego toru oraz pracami powiązanymi na odcinku Warszawa - Otwock. Na tym posiedzeniu PKP przedstawiło założenia projektowe, jednak nie wskazało na możliwość realizacji bezkolizyjnych przejazdów w Radości i Falenicy.
Od tego czasu zostało skierowanych wiele pism zarówno do PKP, jak władz m.st. Warszawy, których rezultat poznaliśmy na posiedzeniu Komisji Inwestycyjnej w dniu 20 lutego 2017 roku. Udało nam się zaprosić ponownie przedstawicieli PKP PLK, którzy pokazali nam konkretne plany związane z budową przejść bezkolizyjnych na terenie dzielnicy Wawer, jak również przejazdów w Falenicy i Radości.
Kontrowersji wokół budowy tunelu w Radości wraz z przejściami dla pieszych i rowerzystów w zasadzie nie było. Zdecydowanie więcej emocji budziła kwestia związana z budową tunelu wraz w przejściami dla pieszych i rowerzystów w Falenicy. Część mieszkańców opowiedziała się zdecydowanie przeciwko tej inwestycji (dla ruchu samochodowego), argumentując to poniekąd słusznie, że powstaną 2 nowe przeprawy w osi wschód-zachód – węzeł Południowa Obwodnica Warszawy (jakieś 700 m od planowanego tunelu w Falenicy) oraz wiadukt nad torami na wysokości Michalina (k. 900 m) w osi ul. Brucknera. Zdania były podzielone, przeciwnicy tunelu samochodowego chcieli „zachować” centrum Falenicy, tak aby spełniało docelową funkcję Miejscowego Centrum połączonego z Kulturoteką tworzącego pewną przestrzeń społeczną, niekoniecznie połączonego z tranzytem, bo takie będą realne konsekwencje tej inwestycji. Zwolennicy budowy tunelu samochodowego wskazywali na niedogodność związaną z koniecznością „objeżdżania” Falenicy albo na północ, albo na południe w celu przedostania się w osi wschód-zachód, utrudnienia związane z dostępnością do bazaru w Falenicy.
Koniec końców po ponad 2-godzinnej dyskusji Rada przyjęła ostatecznie 2 bliźniacze uchwały dotyczące realizacji bezkolizyjnych – podziemnych tuneli samochodowych oraz budowy podziemnych przejść dla pieszych i rowerzystów w Falenicy i Radości.
W uchwale wskazaliśmy również prośbę o bieżące konsultacje – w kontekście rozwiązań technicznych, ale i organizacji ruchu, ponieważ będzie wymagało to również dodatkowych inwestycji towarzyszących realizacji tych projektów.
W tej polemice w mojej opinii nie ma zwycięzców i przegranych, mimo wszystko najważniejsze jest to, że w perspektywie kilku lat nasza dzielnica naprawdę dużo zyska. Obydwie inwestycje są bardzo dzielnicy potrzebne i pomimo tego, że można się pięknie różnić, to w mojej opinii będą one z korzyścią dla mieszkańców.
Już za kilka lat będziemy z łezką w oku wspominać czas, jaki mogliśmy poświęcić na rozmowę w aucie z pasażerami w oczekiwaniu na otwarcie przejazdu kolejowego... tego legendarnego... sami Państwo wiecie, którego :).
I to chyba w tym wszystkim jest najważniejsze.
A tymczasem zachęcam Państwa do korzystania z wielu atrakcji plenerowych, jakie powstają w naszej dzielnicy. 7 maja nastąpiła inauguracja projektu Plaża Romantyczna nad Wisłą na wysokości ulicy Rychnowskiej w Wawrze (z powodu wysokiego stanu wody w Wiśle imprezę przeniesiono na parking przy Urzędzie Dzielnicy, ale sezon na Plaży Romantycznej można uznać za otwarty). Jest to miejsce, które staje się coraz bardziej atrakcyjne, sprzyja aktywności i integracji lokalnej. Zachęcam również do korzystania z pierwszej czytelni plenerowej, która powstała przy Bibliotece Publicznej przy ul. Agrestowej w Miedzeszynie – projekt został zrealizowany ze środków m.st. Warszawy w ramach budżetu partycypacyjnego.
Zobacz również
Tagi: sesja rady dzielnicy, obrady, rada dzielnicy Wawer, tunel w Falenicy, tunel w Radości
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarz
Kalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
2 - 9 października 2023
Spotkania nt. budów ul. Bursztynowej i Babiego Lata
Niedziela, 8 października 2023
5. Bieg z Radością


Nasza ankieta
Czym najczęściej podróżujesz do centrum Warszawy?