WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Niedziela, 25 września 2022 r.
Imieniny obchodzą: Aurelia, Władysław, Kamil

Kwiecień w Radzie Dzielnicy Wawer

Łukasz Kubik Radny dzielnicy Wawer  |  22 maja 2017

Wiele emocji wzbudziła ostatnia sesja Rady Dzielnicy, a wszystko to za sprawą omawianego punktu związanego z budową bezkolizyjnych przejazdów na terenie dzielnicy Wawer. 
 
Na wstępie przypomnę, jak pisałem w poprzednim artykule, że PKP w związku z modernizacją i planową rozbudową trzeciego toru planuje ograniczenie tzw. „kolizyjnych” przepraw przez tory zarówno dla pieszych, jak i samochodów. Co to oznacza dla dzielnicy? Będzie to wymagało odpowiedniego przeprojektowania ciągów pieszych, rowerowych i samochodowych w taki sposób, żeby służyło to przede wszystkim mieszkańcom poruszającym się w osi wschód-zachód. Historycznie już Wawer został podzielony torami kolejowymi na 2 części. Na przestrzeni lat powstawały kolejne przeprawy, ostatnia z nich – „najnowsza”, w Miedzeszynie – powstała w 1992 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło, Wawer podwoił swoją liczbę mieszkańców, obecnie jest to przeszło 100 000. Zmieniły się również założenia i strategia PKP, która zakłada jak największą liczbę bezkolizyjnych przepraw. Dzielnica w pewnym stopniu musi podporządkować się tym działaniom. Wychodząc częściowo naprzeciw temu trendowi, w zeszłym roku udało się otworzyć tunel, który zdecydowanie poprawił komfort podróżowania między wschodnią a zachodnią częścią dzielnicy. 
 
Dyskusja odnośnie do bezkolizyjnych przepraw w Radości i Falenicy rozpoczęła się zdecydowanie wcześniej niż na samej sesji. Pierwsze „próby” zlikwidowania tych przejazdów pojawiły się już na etapie projektowania Południowej Obwodnicy Warszawy. W dniu 26.11.2013 wyszło z Urzędu pierwsze pismo, w którym wnioskowaliśmy o utrzymanie tych przejazdów. 
 
W dniu 13.07.2016 r. odbyło się posiedzenie Komisji Inwestycyjnej w związku z budową dodatkowego toru oraz pracami powiązanymi na odcinku Warszawa - Otwock. Na tym posiedzeniu PKP przedstawiło założenia projektowe, jednak nie wskazało na możliwość realizacji bezkolizyjnych przejazdów w Radości i Falenicy.
 
Od tego czasu zostało skierowanych wiele pism zarówno do PKP, jak władz m.st. Warszawy, których rezultat poznaliśmy na posiedzeniu Komisji Inwestycyjnej w dniu 20 lutego 2017 roku. Udało nam się zaprosić ponownie przedstawicieli PKP PLK, którzy pokazali nam konkretne plany związane z budową przejść bezkolizyjnych na terenie dzielnicy Wawer, jak również przejazdów w Falenicy i Radości.
 
Kontrowersji wokół budowy tunelu w Radości wraz z przejściami dla pieszych i rowerzystów w zasadzie nie było. Zdecydowanie więcej emocji budziła kwestia związana z budową tunelu wraz w przejściami dla pieszych i rowerzystów w Falenicy. Część mieszkańców opowiedziała się zdecydowanie przeciwko tej inwestycji (dla ruchu samochodowego), argumentując to poniekąd słusznie, że powstaną 2 nowe przeprawy w osi wschód-zachód – węzeł Południowa Obwodnica Warszawy (jakieś 700 m od planowanego tunelu w Falenicy) oraz wiadukt nad torami na wysokości Michalina (k. 900 m) w osi ul. Brucknera. Zdania były podzielone, przeciwnicy tunelu samochodowego chcieli „zachować” centrum Falenicy, tak aby spełniało docelową funkcję Miejscowego Centrum połączonego z Kulturoteką tworzącego pewną przestrzeń społeczną, niekoniecznie połączonego z tranzytem, bo takie będą realne konsekwencje tej inwestycji. Zwolennicy budowy tunelu samochodowego wskazywali na niedogodność związaną z koniecznością „objeżdżania” Falenicy albo na północ, albo na południe w celu przedostania się w osi wschód-zachód, utrudnienia związane z dostępnością do bazaru w Falenicy.
 
Koniec końców po ponad 2-godzinnej dyskusji Rada przyjęła ostatecznie 2 bliźniacze uchwały dotyczące realizacji bezkolizyjnych – podziemnych tuneli samochodowych oraz budowy podziemnych przejść dla pieszych i rowerzystów w Falenicy i Radości.
 
W uchwale wskazaliśmy również prośbę o bieżące konsultacje – w kontekście rozwiązań technicznych, ale i organizacji ruchu, ponieważ będzie wymagało to również dodatkowych inwestycji towarzyszących realizacji tych projektów.
 
W tej polemice w mojej opinii nie ma zwycięzców i przegranych, mimo wszystko najważniejsze jest to, że w perspektywie kilku lat nasza dzielnica naprawdę dużo zyska. Obydwie inwestycje są bardzo dzielnicy potrzebne i pomimo tego, że można się pięknie różnić, to w mojej opinii będą one z korzyścią dla mieszkańców.
 
Już za kilka lat będziemy z łezką w oku wspominać czas, jaki mogliśmy poświęcić na rozmowę w aucie z pasażerami w oczekiwaniu na otwarcie przejazdu kolejowego... tego legendarnego... sami Państwo wiecie, którego :).
 
I to chyba w tym wszystkim jest najważniejsze.
 
A tymczasem zachęcam Państwa do korzystania z wielu atrakcji plenerowych, jakie powstają w naszej dzielnicy. 7 maja nastąpiła inauguracja projektu Plaża Romantyczna nad Wisłą na wysokości ulicy Rychnowskiej w Wawrze (z powodu wysokiego stanu wody w Wiśle imprezę przeniesiono na parking przy Urzędzie Dzielnicy, ale sezon na Plaży Romantycznej można uznać za otwarty). Jest to miejsce, które staje się coraz bardziej atrakcyjne, sprzyja aktywności i integracji lokalnej. Zachęcam również do korzystania z pierwszej czytelni plenerowej, która powstała przy Bibliotece Publicznej przy ul. Agrestowej w Miedzeszynie – projekt został zrealizowany ze środków m.st. Warszawy w ramach budżetu partycypacyjnego.

Tagi: sesja rady dzielnicy, obrady, rada dzielnicy Wawer, tunel w Falenicy, tunel w Radości


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Wrzesień 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Najbliższe wydarzenia


Niedziela, 25 września 2022

W niedzielę spacer po terenie dawnego KS „Orzeł”

Niedziela, 25 września 2022

Kino Pogodna dla dzieci - "Moje życie to cyrk"

Piątek, 30 września 2022

Wystawa fotografii "Czerwcowe pachnidła"

Zgłoś wydarzenie

Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?

kino plenerowe
wyprzedaż garażowa
piknik / festyn
zajęcia sportowe, maratony, biegi, rajdy rowerowe
koncerty
wieczory autorskie, benefisy
warsztaty artystyczne (rękodzieło, teatr, malarstwo, rysunek, śpiew)
imprezy charytatywne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń