WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Niedziela, 29 stycznia 2023 r.
Imieniny obchodzą: Franciszek, Zdzisław, Zenon

(R)ewolucja w komunikacji miejskiej w Wawrze

Michał Tomasz Żebrowski, Radny dzielnicy Wawer  |  27 czerwca 2018

14 maja 2018 r. Komisja Inwestycyjna Rady Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy pozytywną, jednogłośnie przyjętą uchwałą zaopiniowała „Projekt zmian w układzie komunikacyjnym dzielnicy Wawer m.st. Warszawy”, zaproponowany w ubiegłym roku przez Zarząd Transportu Miejskiego. Było to zwieńczenie naszych, radnych – a moich w szczególności – wysiłków, podejmowanych od początku obecnej kadencji na rzecz poprawy transportu publicznego w naszej dzielnicy. Działania te przyspieszyły po oddaniu jesienią 2016 r. do użytku tunelu w Międzylesiu, który – co trzeba obiektywnie przyznać – stanowił i stanowi nową jakość w układzie komunikacyjnym naszej dzielnicy. A zmiany były niezbędne, bo Wawer w dwóch pierwszych dekadach XXI wieku należy do najszybciej rozwijających się dzielnic Warszawy – dość powiedzieć, że kolejny rok z rzędu lideruje w rankingu liczby wydawanych warunków zabudowy i pozwoleń na budowę.

Zmiany te dostrzegł ZTM – co prawda przez nas stymulowany – a zaproponowane przez przewoźnika w sumie aż 24 nowe brygady (autobus + kierowca) to dla Wawra rewolucyjna zmiana – z pewnością tak korzystnej reformy nie było od co najmniej 20 lat. Moje zawahanie w tytule bierze się stąd, że zaproponwane zmiany, w tym dołożenie autobusów, nastąpią ewolucyjnie – w ciągu 2-3 najbliższych lat.

Wypada przyznać, że sam ZTM nie zasypia gruszek w popiele – i pierwsze zmiany już zaszły: od marca br. linie autobusowe 119, 146 i 147 w sposób uproszczony pokonują ronda po obu stronach tunelu w Międzylesiu, a ponadto 146 i 147 – co jest ważne dla wielu mieszkańców Wawra pracujących poza dzielnicą – zahaczają o przystanek Stadion II linii metra. Te trzy linie będą miały zwiększoną częstotliwość kursowania – 146 i 147 w godzinach szczytu kursować będą co 10 minut, a 119 – co 15. Linii 146 wydłużona zostanie trasa do PKP Falenica, natomiast pewnemu uproszczeniu ulegnie trasa linii 119 – pojedzie ona prosto z Lucerny w Kadetów, a na Trakcie Lubelskim zastąpią ją dwie nowe linie: 229 i 242. I tak: linia 229 to linia całotygodniowa – przeksztłcona z linii 305 – która zastąpi linię 219 (likwidowaną) w obsłudze ulic: Borków i Juhasów oraz zapewni dojazd mieszkańcom zachodniego Wawra w rejon m.in. SP nr 109 i przychodni zdrowia przy Strusia. Natomiast 242 to zupełnie nowa linia, która zapewni komunikację na Izbickiej (wraz z częściej kursującym 213) i Skalnicowej oraz na Trakcie Lubelskim, po którym kursować będzie co 15 minut – na zmianę z linią 142. Sama linia 142 zabrana zostanie ze wschodniej Falenicy (zastąpi ją tam częściej kursujące 213). Wycofana będzie z Izbickiej i skrócona tylko do PKP Radość linia 161 – ale dopiero po zwiększeniu częstotliwości 213 i uruchomieniu nowej linii 242. Skróceniu ulegnie trasa linii 115 – na północnym odcinku zastąpi ją kolejna nowa linia 215. Jeśli chodzi o samo 115 – możliwe i planowane jest skierowanie go w głąb Aleksandrowa, tym niemniej w bliższej perspektywie skierowane zostanie na Potockich, czym poprawi komunikację wysokiej zabudowy Marysina Wawerskiego. Zaś nowa linia 215 kursować będzie z PKP Mokry Ług do PKP Gocławek. Ostatnią zupełnie nową linią będzie 319, która prowadzić będzie nowo budowanym mostem Południowym z Wawra przez Wilanów na Ursynów –połączy (kursując w szczycie co 15 minut) linię kolejową 7 (przystanek Warszawa Miedzeszyn) z I linią metra na Ursynowie.

Podsumowując – o tym, że jest to rewolucja w komunikacji publicznej na skalę Wawra, niech świadczą liczby – trasy siedmiu aktualnych linii (115, 119, 142, 146, 147, 161, 213) ulegną zmianie, dodane zostaną trzy zupełnie nowe linie (215, 242, 319), a dodatkowo linia 305 przekształcona zostanie w 229, zaś likwidacji ulegnie tylko jedna linia – 219. O tym jak była potrzebna i oczekiwana ta reorganizacja, niech świadczy pozytywna uchwała przyjęta przez aklamację przez radnych – członków Komisji Inwestycyjnej, którzy głosowali 12 głosami „za” przy żadnym głosie „przeciw”. Wartym zaznaczenia jest fakt, że ZTM, celem lepszego skomunikowania dzielnicy wewnątrz, zwiększy częstotliwości kursowania autobusów, ale za to na krótszych odcinkach. Charakterystyczne to było dotąd dla dzielnic śródmiejskich stolicy – stąd śmiało można pokusić się o tezę, że „opuszczamy podmiejskość” ;).

Tagi: Komunikacja miejska, ztm, komunikacja w Wawrze, zmiany w komunikacji Wawer


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Styczeń 2023
PnWtSrCzwPtSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Najbliższe wydarzenia


Niedziela, 5 lutego 2023

Spotkanie z Krystyną Czerni i wystawa sztuki sakralnej

Zgłoś wydarzenie

Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?

kino plenerowe
wyprzedaż garażowa
piknik / festyn
zajęcia sportowe, maratony, biegi, rajdy rowerowe
koncerty
wieczory autorskie, benefisy
warsztaty artystyczne (rękodzieło, teatr, malarstwo, rysunek, śpiew)
imprezy charytatywne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń