Towarzystwo Miłośników Falenicy w sprawie zmian komunikacyjnych
Hanna Kowalska | 16 maja 2011
Nowy projekt komunikacji miejskiej na terenie Wawra, Wesołej i Rembertowa budzi wiele kontrowersji. Proponowane zmiany zdecydowanie nie są zmianami kosmetycznymi – mocno ingerują w dotychczasowy układ komunikacyjny i część rozwiązań jest nie do przyjęcia dla mieszkańców. Poniżej prezentujemy stanowisko Towarzystwa Miłośników Falenicy w tej sprawie.
Towarzystwo Miłośników Falenicy
tel. kontaktowy: 872-97-61, wosko@post.pl
adres korespondencyjny: ul. Walcownicza 27 a, 04-921 Warszawa
ZTM m.st. Warszawy, ul. Żelazna 61,
Warszawa 12.05.2011.
Dotyczy: konsultacji w sprawie przebiegu linii autobusowych.
ZTM przygotował projekt zmian komunikacyjnych, uzasadniając propozycję usprawnieniem funkcjonowania i dostępu do transportu miejskiego.
Zarząd Transportu Miejskiego, będąc jednostką organizacyjną, działa w imieniu m.st. Warszawy i wykonuje zadania w zakresie organizacji lokalnego transportu zbiorowego, do których należy między innymi zbieranie danych i prowadzenie analiz w zakresie potrzeb przewozowych.
I. UWAGI SYSTEMOWE
W niniejszym piśmie ograniczymy się do problemów skomunikowania Wawra, a w szczególności jego południowych osiedli: Błot, Falenicy, Aleksandrowa, a także Miedzeszyna i Radości.
Większość Mieszkańców uważa, że nie należy dokonywać radykalnych zmian w przebiegu i nazwach istniejących linii autobusowych.
Zdając sobie sprawę z konieczności modernizacji i przekształceń połączeń, chcielibyśmy odnieść się w sposób konstruktywny do propozycji ZTM, jednocześnie zmierzając do realnej poprawy i usprawnienia układu w punkcie „II. KOREKTA ZMIAN PROPONOWANYCH PRZEZ ZTM”).
Uważamy, że niedopuszczalne jest pogarszanie warunków komunikacyjnych peryferyjnej części miasta z jego częścią centralną w sytuacji, gdy właśnie na obrzeżach Warszawy lokalizuje się (czasami wbrew logice przestrzennej) coraz więcej nowych osiedli.
Układ komunikacyjny proponowany przez ZTM nie utrzyma obecnego czasu przejazdu, ani go nie skróci.
Również nie wierzymy, że autobusy będą kursować częściej. Przesiadka na linie kolejowe i tramwajowe nie skróci czasu podróży, bo komunikacja szynowa w naszych okolicach jest również mało sprawna.
Bieganie od przystanku do przystanku będzie stanowiło koszmar dla Obywateli.
Zakładając, że transport publiczny ma być alternatywą dla indywidualnego, multiplikowanie przesiadek nie zachęca do korzystania z tego pierwszego.
1.-Na ulicach Patriotów (po wschodniej i zachodniej stronie) tworzących główny kościec komunikacyjny, powinny być wprowadzone nowe pospieszne linie autobusowe, a w szczególności utrzymana linia 521. Autobusy powinny kursować co 10 max. 15 minut (podobnie, jak ma to miejsce w przypadku linii 525, 520 i innych).(Można się zastanowić nad skróceniem linii 521 Śródmieściu i stworzeniu dalszej linii z przesiadką do Szczęśliwic).
Skrócenie przebiegu linii 521 oraz ogólna koncepcja, zakładająca konieczność przesiadania się do innych linii autobusowych poważnie utrudni nam korzystanie z komunikacji miejskiej:
- Przystanki przesiadkowe często nie są usytuowane w bezpośrednim sąsiedztwie, co zmusza do pokonywania pieszo znacznych odległości
- Przesiadając się, zmuszeni będziemy do kolejnego czekiwania na autobus, co wydłuży okres podróży
- Ponadto nie wszyscy Mieszkańcy dysponują Kartą Miejską, a przesiadanie się do innych linii, spowoduje konieczność kasowania kolejnych biletów.
2.-Zaproponowanie SKM oraz linii tramwajowych jako głównej drogi do Śródmieścia narusza podstawową zasadę zaspokojenia potrzeb transportowych Ludności zamieszkałej na terenie Wawra.
Komunikacja szynowa nie rozwiązuje problemu prawidłowej komunikacji z centrum.
Linie kolejowe są mało elastyczne (ograniczenie przebiegiem torów kolejowych). Stwarzają dużo barier do pokonania: schody, dojścia do przystanków itp.
Nie spełniają w 100% zasad przyjaznego przemieszczania się szczególnie dla ludzi starszych, osób z małymi dziećmi i osób niepełnosprawnych.
Ponadto częste zmiany rozkładu jazdy uniemożliwiają racjonalne planowanie podróży w dłuższym przedziale czasowym.
Obecnie koleje nie kursują co 10 minut, a próba zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów doprowadzi do całkowitego paraliżu komunikacyjnego w rejonie przejazdów kolejowych. Uciążliwości te dotkną także autobusy ZTM, które zmuszone będą przekroczyć tory kolejowe. Problem rozwiązać mogą tylko bezkolizyjne węzły, na których realizację nie możemy liczyć w najbliższej przyszłości.
Ponadto tunel kolei średnicowej i węzeł Warszawa Wschodnia mogą nie być wydolne do przyjęcia częściej kursujących pociągów.
Rozkład jazdy tramwajów jest dla nas niekorzystny - zbyt mała częstotliwość odjazdów. Problemem jest również bardzo długi czas dojazdu do Centrum. O ile nie zostanie wprowadzona tzw. zielona fala dla tramwajów, będą one tkwiły w korkach, analogicznych do pojazdów osobowych.
Przystanki linii autobusowej 521 usytuowane są także pomiędzy przystankami komunikacji szynowej, co umożliwia większej liczbie Mieszkańców dostęp do autobusu, co przemawia także za utrzymaniem linii 521.
3.-Do przystanków przy głównych liniach komunikacyjnych, do przystanków kolejowych oraz do podstawowych obiektów: usług oświaty, zdrowia, kultury, administracji i handlu powinny być doprowadzone linie lokalne po stronie wschodniej i zachodniej.
Niezbędne są połączenia pomiędzy wschodnią, a zachodnią częścią osiedli.
Korzystają z nich Uczniowie, dojeżdżający do szkół oraz Mieszkańcy chcący skorzystać z usług handlu, kultury, a przede wszystkim służby zdrowia w naszej Dzielnicy.
Z punktu widzenia naszych Osiedli bardzo ważne jest stworzenie dogodnych połączeń terenów zabudowy mieszkaniowej z poszczególnymi placówkami.
4.- Bezwzględnie należy zapewnić dogodne połączenia z Centrum, Dworcem Wschodnim, Wałem Miedzeszyńskim, Mostem Siekierkowskim, Trasą łazienkowską i Mostem Łazienkowskim, a także wszystkimi placówkami oświaty, służby zdrowia, sportu i rekreacji, kultu , administracji i usług.
II. KOREKTA ZMIAN PROPONOWANYCH PRZEZ ZTM
(Proponowane przez nas zmiany zostały zaznaczone na załączniku graficznym liniami przerywanymi - załącznik nr 1.)
1.-Nie widzimy potrzeby likwidacji linii 521.
2.Uważamy, że należy wprowadzić nową linię pospieszną z Centrum Warszawy, przez Most Siekierkowski, Wał Miedzeszyński do Falenicy lub nawet Aleksandrowa ( by skomunikować osiedla adekwatnie do linii 525, biegnącej do Międzylesia i 520 do Rembertowa.
3.-Niedopuszczalny jest brak bezpośredniego połączenia Falenicy, Aleksandrowa i innych osiedli położonych na północ z Przychodnią na ul. Strusia
4.- Propozycja przebiegu linii autobusowych nie zapewnia prawidłowych połączeń z obiektami na obszarze Dzielnicy i Centrum Warszawy.
5. Linie 305 i 215 umożliwiają Mieszkańcom wschodnich części osiedli dojazd do ważnych placówek bez konieczności nielegalnego przekraczania torów kolejowych pomiędzy przejazdami kolejowymi.
- Linia 521 (kolor granatowy na załączniku graficznym) ewentualnie kończąca swój przebieg w Centrum.
- Linia 213 (kolor jasnożółty na załączniku graficznym) Aleksandrów, Izbicka Mrówcza, dalej wg propozycji ZTM
- Linia 215 (kolor pomarańczowy na załączniku graficznym)) z pętli w Aleksandrowie, Falenica, Patriotów Wschodnia, Radość do Kościuszkowców) .
LINIA EDUKACYJNO- REKREACYJNO- ZDROWOTNA
Ta trasa zapewnia dojazd z dojściem do ważnych placówek zdrowia oświaty i sportu (szpital Kolejowy , LO XXVI na ul. Alpejskiej., Zespół Sportowy z basenem przy ul V Poprzecznej, Centrum Zdrowia Dziecka).
Linia 161 (kolor jasnozielony na załączniku graficznym) od pętli Błota, przez Falenicę Południe, do Aleksandrowa. PĘTLA MAŁA PĘTLA LOKALNA: EDUKACYJNO- ADMINISTRACYJNO- HANDLOWA. Analogiczną linię powinno posiadać każde osiedle lub ich grupa.
- Linia 142 (kolor jasnoniebieski na załączniku graficznym) z pętli Błota, Falenica, Patriotów Zachodnia, Przewodowa, Wał Miedzeszyński, Trakt Lubelski.
- Linia 146 (kolor biały na załączniku graficznym) , według propozycji ZTM
- Linia 305 (kolor różowy na załączniku graficznym)- z pętli Aleksandrów, Falenica, Patriotów Wschodnia, Żegańska CZD i dalej według propozycji ZTM do proponowanej trasy przez ZTM.
Uwaga:
- Stanowisko zostało opracowane w oparciu o materiał roboczy przygotowany przez Komisję Doraźną wybraną na zebraniu Towarzystwa Miłośników Falenicy, rozmów losowych z Mieszkańcami i własnej opinii Zarządu TMF.
- Brak konsultacji roboczych z Mieszkańcami Radości, Miedzeszyna ze względu na krótki okres konsultacji.
Z uwagi na bardzo krótki okres konsultacji, utrudniający zapoznanie się Mieszkańców z propozycjami i wypracowanie spójnych stanowisk, prosimy o odpowiedź w trybie KPA na następujące pytania.
1.-Czy materiał zebrany w ramach konsultacji potrzebny jest do prac studialnych i planistycznych w zakresie poprawy transportu zbiorowego?
2.-Czy działania te są zadaniami własnymi, czy wykonywane są w ramach realizacji uchwały Rady Miasta przy Prezydencie m.st. Warszawy.
3.-Kiedy i w jakich ramach prawnych będzie wdrażany projekt zmian?
4.-Czy radykalne zmiany nie naruszą praworządności Obywateli?
5.-Czy zmiany doprowadzą do rzeczywistego i prawidłowego zaspokojenia potrzeb transportowych Ludności?
Za Zarząd Towarzystwa Miłośników Falenicy
Prezes Lucyna Teresa Wosko
![]() |
Tagi: ZTM, konsultacje, komunikacja
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarz
Kalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
2 - 9 października 2023
Spotkania nt. budów ul. Bursztynowej i Babiego Lata


Nasza ankieta
Czym najczęściej podróżujesz do centrum Warszawy?