WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Piątek, 5 marca 2021 r.
Imieniny obchodzą: Adrian, Fryderyk, Oliwia

Jak zapewnić bezpieczeństwo zimą?

Redakcja .  |  22 stycznia 2021

Jak zapewnić bezpieczeństwo zimą?
Śnieg i lód potrafią być niebezpieczne - zwłaszcza, gdy zalegają na drogach czy chodnikach. Sól i inne substancje chemiczne stosowane do poprawiania warunków drogowych zimą mają zły wpływ na środowisko. Dlatego Warszawa ogranicza jej używanie do minimum. 
 
Za utrzymanie miejskiej infrastruktury zimą odpowiada Zarząd Oczyszczania Miasta – to 1500 km ulic – tych, po których kursują autobusy miejskie, 4 tys. przystanków, dojścia do stacji metra, schody, kładki i część chodników – w sumie 3,4 mln mkw. terenów dla pieszych.
Za pozostałe ulice i chodniki odpowiadają inni zarządcy – urzędy dzielnic, administratorzy osiedli czy właściciele nieruchomości.
 
Chodniki i przystanki
 
To, czym można posypywać zimą ulice i chodniki wskazał minister środowiska. Każdy zarządca terenu decyduje indywidualnie, jakiego środka z wymienionych w rozporządzeniu1 używa do likwidowania oblodzeń. Mogą to być m.in. chlorek sodu 20% z solanką (dzięki czemu używamy mniej soli), przy niższych temperaturach mieszanka chlorku sodu z chlorkiem wapnia oraz kruszywo, które stosuje się na drogach nieutwardzonych bez odwodnienia.
 
Warszawa od wielu zim stara się ograniczać używanie soli i innych substancji chemicznych. Na chodnikach i przystankach, których odśnieżanie zleca Zarząd Oczyszczania Miasta, wykonawcy używają piasku. Od dawna apelujemy też do innych zarządców terenów i właścicieli nieruchomości o stosowanie piasku na terenach dla pieszych.
Ta metoda jest skuteczna i bezpieczna dla środowiska. Stosując wyłącznie piach, mamy na względzie psie łapy, które wyjątkowo źle znoszą kontakt z solą, ale też nasze obuwie czy roślinność.
 
A co na drogach?
 
Naszym zimowym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa. Żeby zrobić to szybko i skutecznie, musimy używać środków innych niż piasek.
 
Doświadczenie - nie tylko Warszawy, ale i wielu europejskich aglomeracji - oraz opinie ekspertów wskazują, że chlorek sodu działa szybko i skutecznie. Jest to istotne w kontekście bezpieczeństwa kierowców i pieszych oraz zachowania przejezdnych dróg. Posypywanie jezdni piaskiem niestety nie daje tak dobrego rezultatu w tak krótkim czasie. Piasek nie działa również skutecznie w sytuacji zagrożenia oblodzeniem.
 
Chlorek sodu jest też najpopularniejszym środkiem używanym w dużych aglomeracjach miejskich na całym świecie. 
 
Wysoki standard utrzymania zimowego stołecznych ulic wynika również z rodzaju używanych pojazdów w komunikacji zbiorowej. Obecnie po Warszawie porusza się ponad 1500 nowoczesnych i komfortowych autobusów, które są niskopodwoziowe, z napędem na tylną oś, jednocześnie sterowane automatyczną skrzynią biegów. Poruszanie się tego typu pojazdów po śliskiej jezdni jest utrudnione i niebezpieczne.
 
1 (Dz. U. Nr 92, poz. 880 oraz Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087).

Źródło: wawer.warszawa.pl

Tagi: bezpieczna, droga, strażnicy, straż, miejska, przepisy, warszawa, plan, śnieg, lód, zima, aglomeracja,


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast
Zgłoś wydarzenie

Mazowiecka 18
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Co robisz ze zbędną odzieżą własną i swojej rodziny?

Oddaję rodzinie lub znajomym
Wrzucam do pojemnika z odzieżą używaną
Sprzedaję w internecie lub oddaję do komisu
Wyrzucam do śmieci
Oddaję w trakcie bezpośrednich zbiórek odzieży przeprowadzanych np. przez fundacje
Oddaję do PCK lub Caritasu
Inny sposób postępowania
Zobacz wyniki
wodociągowa

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń