WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Poniedziałek, 21 maja 2018 r.
Imieniny obchodzą: Tymoteusz, Wiktor, Kryspin

POW w Wawrze

Włodzimierz Zalewski   |  5 lutego 2013

Południowa Obwodnica Warszawy to planowana droga ekspresowa , która będzie zaczynać się od węzła „Puławska" w rejonie Warszawy-Grabówka, a kończyć na węźle „Lubelska", w gminie Wiązowna. Tu POW będzie przecinać się z drogą krajową nr 17 (projektowaną drogą ekspresową S17). Cała trasa POW ma mieć 19,2 km długości. To arteria projektowana jako dwie jezdnie w każdym kierunku ruchu, o szerokości 10,5 m, z trzema pasami ruchu po 3,5 m szerokości. Jezdnie będą rozdzielone pasem zieleni o szerokości 4 m. Ruch drogowy na POW będzie całkowicie bezkolizyjny. W poprzek POW zostaną wybudowane poprzeczne przejazdy nad lub pod drogą, a wzdłuż nowej trasy powstaną dodatkowe drogi dojazdowe obsługujące tereny sąsiadujące z POW. Zostanie też zachowana ciągłość ścieżek rowerowych i szlaków turystycznych przeciętych drogą. Wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej zaproponowano rozmieszczenie obiektów małej architektury, na których umieszczone byłyby informacje turystyczne dotyczące terenów położonych w sąsiedztwie POW.

Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy tylko w węzłach. Projektowane węzły to:
•    węzeł „Ursynów” podzielony na dwie części: „Ursynów-Zachód” i „Ursynów-Wschód”, które umożliwią wjazd i wyjazd z całego pasma Ursynów-Natolin na trasę POW w kierunku zachodnim i wschodnim,
•    węzeł „Przyczółkowa”,
•    węzeł „Lubelska”,
•    węzeł „Wał Miedzeszyński”,
•    węzeł „Patriotów”.
Na terenie Wawra znajdą się węzły „Wał Miedzeszyński” i „Patriotów”.

Budowa trasy POW ma kosztować około 6 mld zł z tunelem pod Ursynowem i mostem przez Wisłę. Jest to kwota znacznie przewyższająca koszt wydrążenia centralnego odcinka II linii metra.

W dniu 16 stycznia 2013 r. w sali dawnego gimnazjum w Międzylesiu przy ulicy Żegańskiej 1 a odbyło się spotkanie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z mieszkańcami Wawra. Spotkanie miało charakter informacyjny. Przedstawiciele GDDKiA zaprezentowali mieszkańcom dzielnicy rozwiązania projektantów przebiegu POW przez tereny Wawra, zadania związane z realizacja tej trasy i terminy realizacji. GDDKiA oczekuje uwag i wniosków mieszkańców do przedstawianych założeń planu.

Organizatorzy spotkania zwrócili jednak uwagę na szczególne uwarunkowania prawne związane z projektowaniem trasy o takim charakterze jak POW, co w konsekwencji wpłynie na możliwość uwzględnienia wszystkich otrzymanych uwag.
Odcinek trasy POW na terenie Wawra to odcinek o długości około 8,5 km z estakadą przez Mazowiecki Park Krajobrazowy o długości 1,4 km.
 
Po przekroczeniu Wisły trasa POW przetnie węzeł „Wał Miedzeszyński” na wysokości ulicy Ogórkowej. Węzeł ten zapewni wjazd na trasę POW i zjazd we wszystkich relacjach. Ulica Ogórkowa zapewniać będzie ruch lokalny pod trasą POW w dzielnicy Wawer, prowadzony Wałem Miedzeszyńskim . Obsługa całego terenu będzie możliwa tylko przez drogi boczne. Wałem Miedzeszyńskim nad trasą POW dopuszczony będzie tylko ruch tranzytowy.

Inne projektowane przejazdy przez trasę bez możliwości wjazdu na POW będą poprowadzone górą (wiaduktem) na ulicy Mozaikowej i Izbickiej oraz pod estakadą w MPK na przedłużeniu ulicy Cygańskiej.
Węzeł „Patriotów” to węzeł tunelowy pod ulicą i torami kolejowymi z układem czterech rond dla zapewnienia możliwości ruchu we wszystkich kierunkach. Projektowany tunel będzie czteronawowy. Nawy boczne będą służyć dla ruchu lokalnego. Spowoduje to likwidację obecnego przejazdu kolejowego. Projekt tego węzła uległ zmianie ze względu na plany inwestycyjne PKP, które zakładają rozbudowę linii kolejowej o dwa dodatkowe tory. Plany te spowodowały „wypchnięcie” wschodniej i zachodniej ulicy Patriotów na boki i zajęcie dodatkowych terenów. Zmieniły się zatem pierwotne rozwiązania i w konsekwencji przewidywane zajętości terenu po wschodniej i zachodniej stronie torów kolejowych. W konsekwencji budynki, które nie były przewidziane do wyburzenia, teraz prawdopodobnie trzeba będzie wykupić. Dotyczyć to może budynków przy ulicy Patriotów od ulicy Drozdowej do Lokalnej.

Przedstawiona koncepcja trasy POW nie rozwiała wielu obaw związanych z jej budową. Mieszkańcy zwracali uwagę na sprawy lokalizacji trasy, odwodnienia i jej skomunikowania z dzielnicą Wawer. W planach budowy należy zwrócić uwagę na połączenia lokalnych dróg z trasą POW, których nieodpowiednie ulokowanie może zdezorganizować życie mieszkańców. Trzeba mieć na względzie fakt, że trasa oprócz przecięcia Mazowieckiego Parku Krajobrazowego rozdzieli również dzielnicę Wawer na dwie części. Południowa Obwodnica Warszawy spowoduje przecież wprowadzenie ruchu tranzytowego w obszar Wawra i w efekcie stanie się elementem degradacji charakteru dzielnicy Wawer.

Większość budynków mieszkalnych jednorodzinnych zaopatruje się w wodę do picia z własnych ujęć lokalnych. Odprowadzenie ścieków z planowanej trasy do ziemi spowoduje znaczne zanieczyszczenie wód gruntowych, a tym samym skażenie wody do picia. O te sprawy pytali mieszkańcy ulicy Izbickiej, ze Zbójnej Góry, gdzie ma powstać zbiornik retencyjny, do którego pompowane będą wody z niżej położonych terenów przy ulicy Izbickiej.

Również rozwiązanie polegające na podczyszczaniu ścieków deszczowych poprzez zbiorniki retencyjne i separatory może eliminować jedynie zawiesinę ogólną i węglowodory, pozostawiając zanieczyszczenia związane m.in. z zasoleniem wód. Taki sposób podczyszczania ścieków deszczowych jest niewystarczający i istnieje uzasadniona obawa, że spowoduje degradację cennych na tym terenie lasów sosnowych oraz nadmierne zasolenie gleby w sąsiedztwie inwestycji.

Na terenach przyległych do inwestycji w ostatnich latach rozwinęła się zabudowa jednorodzinna, która wymaga szczególnej ochrony akustycznej, a także konieczności zachowania ciągłości obszarów. Obniżenie norm hałasu na pewno nie wpłynie na dostateczną ochronę tych terenów. Brak jest wystarczającego pasa zieleni do zmniejszenia ewentualnych uciążliwości hałasowych, dlatego ważne jest, aby na terenach zabudowanych były zastosowane ekrany akustyczne.

Inwestycja przebiega przez krańce miasta, oddzielając Falenicę od reszty dzielnicy. Bardzo ważne jest zachowanie ciągłości w strukturze miasta i niedopuszczenie do utraty możliwości płynnego przemieszczania się ludności. Niewystarczające jest zatem zlokalizowanie praktycznie tylko dwóch przejazdów w świetle ulicy Mozaikowej i Izbickiej. Niezbędne są dodatkowe przejazdy w ulicy Tawułkowej i Celulozy. Również przedłużenie projektowanego tunelu w węźle z ulicą Patriotów na odcinku do ulicy Mszańskiej/ Sarny lub wybudowanie przejazdu na wysokości ulicy Mszańskiej i Zabawnej znacznie ograniczy uciążliwość związaną z wprowadzeniem POW w dzielnicy Wawer. Takie rozwiązanie ma szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo dzieci zamieszkujących tereny znajdujące się między ulicami Derwida a Agrestową, które uczęszczają do szkoły podstawowej przy ul. Wolnej po drugiej stronie projektowanej POW.

Zagłębienie trasy w tunelu pozwoli dodatkowo na utrzymanie skomunikowania dzielnicy po obydwu stronach POW. Trasa na tym odcinku przebiega w pobliżu zespołu domów wpisanych w rejestr zabytków przy ulicy Arniki, co dodatkowo powoduje konieczność ograniczenia uciążliwości projektowanej trasy. W obecnej sytuacji wydaje się to być jedyne możliwe rozwiązanie. Nie można pozwolić na wykluczenie tak ważnego obszaru dzielnicy, jakim jest Falenica, poprzez ograniczenie połączenia z tym osiedlem.

Przystąpienie do robót budowlanych może nastąpić najwcześniej na wiosnę 2016 roku. Do tego czasu nastąpi zatwierdzenie projektu i koncepcji programowej budowy trasy. Potem GDDKiA przystąpi do wykupu gruntów w liniach rozgraniczających. GDDKiA deklaruje wykupy gruntów w całości tam, gdzie działka straci na wartości w wyniku podziału działki przez linie rozgraniczające budowanej trasy POW.

Film ze spotkania z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poświęconego omówieniu projektu i przebiegu Południowej Obwodnicy Warszawy przez tereny Wawra: http://www.youtube.com/watch?v=S55Wcg-Gysw&feature=youtu.be




Tagi: Południowa Obwodnica Warszawy, Urząd Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad


Komentarze użytkowników (1)

Dodaj komentarz
gp801 | 2013-03-03 04:40:52

wikimapia.org/#lat=52.1591815&lon=21.1680779&z=15&l=28&m=b
Pełno domów jest w okolicy przebiegu POW i WM w Wawrze. Wał Miedzeszyński powinien być bezkolizyjny na południe od POW. Wciąż powstają nowe osiedla.

Nowiutkie osiedla do wyburzenia?

Jadalnia

Kalendarz Imprez

Maj 2018
PnWtSrCzwPtSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Najbliższe wydarzenia


Poniedziałek, 21 maja 2018

Świętuj z Biblioteką Dzień Bibliotekarza!

Wtorek, 22 maja 2018

OTWARTY KLUB PODRÓŻNIKA – AMERYKA POŁUDNIOWA

Środa, 23 maja 2018

Koncert z okazji Dnia Matki

Zgłoś wydarzenie

Willa Międzylesie
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Czy uważasz, że w Wesołej powinna powstać szkoła ponadpodstawowa?

Tak, koniecznie!
Tak, dzieci będą miały szkołę w swojej najbliższej okolicy
Nie, jest wystarczająco dużo szkół ponadpodstawowych w Warszawie
Nie, do szkół ponadpodstawowych dzieci dostają się na podstawie m.in. wyników z egzaminów. Zanim szkoła zyska renomę i dzieci będą chciały do niej uczęszczać minie dużo czasu.
Zależy jakiego rodzaju byłaby to szkoła średnia
Nie mam zdania
Zobacz wyniki
Kurek Foto

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń