Walka z reklamami, nie będzie walką z wiatrakami?
Izabela Gloskiewicz, źródło: www.um.warszawa.pl | 6 maja 2015
W dobie XXI wieku nowoczesnych technologii, konsumpcjonizmu i ciągłego rozwoju branży promocyjnych stolica zaczyna przypinać jeden wielki baner reklamowy. Gdzie tylko się da właściciele większych i mniejszych firm lokują swoje afisze, które zakrywają zieleń miejską, budynki mieszkalne, a często także i gmachy objęte ochroną konserwatorską. Jednak w ostatnim czasie Sejm i Senat rozpoczął prace nad ustawą krajobrazową. Swoje trzy grosze do nowego dokumentu przesłały także władze Warszawy.
Tak naprawdę, wychodząc z domu, czy miejsca pracy i oglądając się wokół siebie zauważymy jakiś baner reklamowy. Według Prezydent Warszawy ustawa krajobrazowa zaproponowana w dotychczasowej formie, nie ratuje stolicy przed zalewem plakatów promocyjnych. Wręcz nie spełnia oczekiwań mieszkańców, samorządowców oraz aktywistów, którzy poświęcają swój czas na walkę z reklamami. Faktem jest, że ustawa przegłosowana przez Sejm jest krokiem to uporządkowania sytuacji prawnej – jednak nie jest to krok milowy. Dlatego władze Warszawy zdecydowały się wystosować w piśmie skierowanym do Senatu kilka uwag, które w większości poświęcone są narzędziom egzekucyjnym, które nie są wystarczające restrykcyjne i w rzeczywistości mogą stać się tylko „przepisem na papierze”. Dlatego jak podaje oficjalny portalu Urzędu m.st. Warszawy, władze stolicy proponują: wprowadzić zwielokrotnioną stawkę opłat reklamowej od nośników umieszczonych niezgodnie z zasadami bez orzeczenia sądowego (Czyli powiązanie wysokości opłaty z długością oraz siłą oddziaływania nośnika, naliczanej każdego dnia oraz określenie właściciela nieruchomości jako jedynego odpowiadającego za umieszczony na niej nośnik.
Przedstawiciele Warszawy zdecydowali się skierować stosowne pismo do Senatu, ponieważ w proponowanym dokumencie znajdują się zapisy dotyczące niskiej wysokości grzywny, którą będzie można nałożyć tylko raz za ten sam czyn, mimo, że dany baner reklamowy mimo nakazu usunięcia dalej wisi. Niepokojący jest także m.in. zapis, który zobowiązuje samorząd do poniesienia kosztów związanych z ewentualną, przymusową rozbiórką nośnika promocyjnego.
Jak skończy się walka z nielegalnymi i budzącymi w nas coraz większą irytację reklamami zewnętrznymi czas pokaże. Miejmy jednak nadzieję, że ostateczna wersja ustawy krajobrazowej będzie korzystna dla samorządów, a przede wszystkim dla nas mieszkańców. W ostatnim czasie odnoszę wrażenie, że banery reklamowe nie przyciągają już naszej uwagi tak jak kiedyś, a przynoszą zupełnie odwrotny efekt od zamierzonego.
Tagi: reklamy, reklamy na zewnątrz, posłowie, ustawy
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
Sobota, 25 marca 2023
Wesele w WCK Falenica
Niedziela, 26 marca 2023
II Maraton Teatralny w Wesołej
Sobota, 1 kwietnia 2023
Leśna Triada Biegowa - ruszyły zapisy!


Nasza ankieta
Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?