WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Piątek, 12 sierpnia 2022 r.
Imieniny obchodzą: Klara, Lech, Julian

Kto się boi konsultacji

Marcin Jędrzejewski  |  22 czerwca 2015

Po kilku latach marazmu niespodziewanie w pierwszych dniach maja sprawa budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy nabrała tempa. A to za sprawą przyjęcia przez GDDKiA rekomendacji dla optymalnego przebiegu tej trasy przez Wesołą. Za taki został uznany wariant prowadzący wzdłuż ulicy Niemcewicza bez tunelu i bez węzła na skrzyżowaniu z ul. 1 Praskiego Pułku.

W związku z tym 11 maja br. odbyła się nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy. W trakcie gorącej dyskusji przepadł wniosek, aby w tak istotnej dla mieszkańców sprawie przeprowadzić powszechne konsultacje społeczne. Czemu wszyscy radni PiS oraz po jednej radnej z PO i Stowarzyszenia Sąsiedzkiego zablokowali ten pomysł? Trudno powiedzieć. Warto za to przyjrzeć się kilku mitom, jakie w tej sprawie są często powtarzane.

Mit I – Władze Wesołej ZAWSZE były przeciwne przebiegowi WOW przez teren naszej dzielnicy. Nieprawda. Otóż uchwałą nr 22/V/94 z dnia 29 września 1994 r. Rada Miasta Wesoła zaakceptowała przebieg WOW przez teren naszej dzielnicy, wskazując jako najkorzystniejszy ówczesny wariant II, to jest przebiegający przez środek osiedla Stara Miłosna Traktem Brzeskim.

Mit II – Jak się zmieni jesienią władza, to nie dopuści do przejścia WOW przez Wesołą. Po pierwsze bardzo bym chciał mieć nadzieję, że o przebiegu dróg w Polsce nie będą decydowali politycy, tylko inżynierowie. A nawet jak tak nie będzie, bo z każdym rokiem udaje się upolityczniać kolejne dziedziny życia, to pozwolę sobie przypomnieć, że w 2007 r., właśnie za rządów PiS, minister Grażyna Gęsicka z tego rządu wydała decyzję środowiskową, zatwierdzającą przebieg WOW przez Wesołą. Gdyby nie głupi błąd formalny, zapewne już w przyszłym roku koparki drążyłyby wykop pod tunel, jaki był przewidziany w tamtym projekcie.

Mit III – Wszyscy mieszkańcy Wesołej są przeciw. No niestety tak nie jest. Tu interesy poszczególnych osiedli naszej dzielnicy drastycznie się różnią. W tej chwili cały ciężar braku WOW spada na Starą Miłosnę. Dojazd do Anina w godzinach porannych zamiast 5 minut zajmuje czasem nawet o 20 minut więcej. Coraz częściej ruszające się w ślimaczym tempie na Trakcie Brzeskim samochody szukają objazdów, zdarzają się już poranne korki na ul. Jana Pawła II i bynajmniej, patrząc po rejestracjach, nie są to wyłącznie samochody naszych mieszkańców. Z drugiej strony osiedla Pl. Wojska Polskiego temat praktycznie zupełnie nie dotyczy. Szczegółowe propozycje przebiegów w drastyczny sposób dzielą także mieszkańców pozostałych osiedli Wesołej. Przy wariancie zielonym największa uciążliwość spada na osiedla Centrum, Wola Grzybowska i północną część Groszówki, zaś przy czerwonym na Zieloną i południową część Groszówki.

Mit IV – Zbierzmy siły i wszyscy razem walczmy o przebieg omijający Wesołą. Wszystko fajnie, chętnie będę za, tylko konia z rzędem temu, kto wskaże taki przebieg. Przypomnę, że opracowana przez Zarząd Dzielnicy w 2004 r. (w jego skład wchodził wówczas obecny burmistrz Edward Kłos) koncepcja poprowadzenia WOW przez Halinów niestety została odrzucona w2007 r. i nie ma już do niej powrotu, bo zgodnie z wydanymi wówczas i prawomocnymi decyzjami trasa S17 (z Lublina) dochodzi do węzła Zakręt, leżącego już w granicach administracyjnych dzielnicy Wesoła. Ma to być 3-poziomowe skrzyżowanie z rondem. Planowany termin zakończenia budowy tego odcinka wraz z węzłem to rok 2020. Z jednej strony będą wjeżdżać tam samochody jadące od Lublina, z drugiej strony te od Siedlec, a jako jedyny wyjazd pozostaje już teraz koszmarnie zatłoczony Trakt Brzeski. Z drugiej strony północny fragment obwodnicy Warszawy dochodzi do węzła Drewnica k. Ząbek. Jeden rzut oka na mapę. Widzi ktoś REALNĄ alternatywę?

A teraz wracając do tytułowego tematu konsultacji. Owszem, mają jedną wielką wadę. Mogą doprowadzić do niesnasek i animozji pomiędzy mieszkańcami poszczególnych osiedli. Ale to jednak jedyna forma, w jakiej może i powinien wypowiedzieć się ogół mieszkańców. W każdym razie póki co konsultacji nie będzie, zaś Rada Dzielnicy zamiast zmierzyć się z tym trudnym tematem i zainicjować poważną dyskusję oraz walczyć o jak najmniej uciążliwe dla naszej dzielnicy rozwiązania, po raz kolejny powiedziała jedynie „nie, bo nie”. A skoro nie chcemy merytorycznie dyskutować z inwestorem, to on zrealizuje to, co dla niego jest najkorzystniejsze (czytaj najtańsze), czyli wariant zielony.

 

Tagi: wschodnia obwodnica Warszawy, obwodnica Warszawy, inwestycje, obwodnica, obwodnica w Wesołej


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Sierpień 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Najbliższe wydarzenia


12 czerwca - 21 sierpnia 2022

Falenickie Koncerty Plenerowe 2022

5 - 26 sierpnia 2022

Potańcówki w Sinfonii Varsovii

6 - 28 sierpnia 2022

Bezpłatne rejsy i przeprawy promowe w Wawrze!

Zgłoś wydarzenie

normobaria
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaki sport najchętniej uprawiasz w Wesołej?

jazdę na rowerze
bieganie
nordic walking
narciarstwo biegowe
pływanie
tenis
sporty walki
fitness / zumbę / aerobic
taniec
inne
Zobacz wyniki
wesbud

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń