WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Wtorek, 7 kwietnia 2020 r.
Imieniny obchodzą: Donata, Herman, Rufin

Zdaniem trenera biznesu: budowanie silnej marki

Renata Wrona  |  6 marca 2017

Choć słowo „marka” kojarzy nam się głównie z nazwą i logotypem firmy, to jednak  niesie ze sobą dużo więcej niż logo, nazwa i znak towarowy. Marka to obietnica złożona klientom, obietnica, która zawsze zostaje dotrzymana. Marka to gwarancja, że klient otrzyma to, co zostało mu obiecane przy zakupie produktu lub usługi. Budowanie marki to proces od momentu jej definiowania aż po rozwój na rynku. Proces, który jest dobrze zaplanowany, przemyślany i konsekwentnie przeprowadzany oraz na bieżąco weryfikowany zgodnie z zachodzącymi na rynku zmianami. Pojęcie posiadania marki nie jest, wbrew ogólnej opinii, zarezerwowane dla dużych korporacji. Takimi samymi prawami rządzi się budowanie brandu przez średnią czy mała firmę. Nawet wtedy, gdy firma jest jednoosobowa, a jej marka to imię i nazwisko właściciela, nie zwalnia go to z troski o budowanie wizerunku i dbanie o swój brand. W każdej z tych sytuacji możemy mówić o różnej wielkości budżetu i w związku z tym o różnej skali działania, ale proces jest podobny. Przed firmą stoi zadanie wyboru, czy planuje silne inwestycje w markę, czy strategia ma być oparta na budowaniu relacji z klientami, a może na poszerzaniu kanałów dystrybucji lub na polityce cenowej. 
 
Z marką jest jak z reputacją człowieka, pracujemy na nią latami, a jeden niefortunny ruch może ją zepsuć. Niezmiernie istotna jest spójność misji i planów z przekazem. Ważne jest, aby brand wyrósł z serca, aby był spójny z tym, co myślimy, czujemy i planujemy. Dlatego nie wyobrażam sobie, żeby można było budować markę bez jasno określonej misji i wizji firmy, bez znajomości potrzeb naszych klientów czy też nie pamiętając, jak ważnym czynnikiem jest jakość.  
 
Gdy rozmawiam z klientami, którzy planują budowanie swojej marki, często słyszę: „Ale my działamy dopiero od roku. Najważniejszy jest dla nas zarobek, a o misji i wizji pomyślimy później”. W tej sytuacji obawiam się, że „później” może już nie nadejść. Oczywiście zgadzam się, że zawsze nadrzędnym celem będą generowane przychody, bo przecież w tym celu powstają firmy, jednak działanie budowania marki musi brać pod uwagę wartości niematerialne. To właśnie na ich podstawie klienci podejmują decyzje. Decyzje, z których są zadowoleni na tyle, aby wrócić ponownie. Marka jest tym, co myśli i czuje klient w zetknięciu z daną firmą, produktem czy usługą. Nie chodzi tylko o to, by marka była rozpoznawalna, ale o to, aby klient czuł, że sięgnięcie po dany produkt (usługę) da mu coś więcej (np. radość, prestiż, wolność, bezpieczeństwo, relaks). Silnie działają tu pozytywne skojarzenia, myśli i budzące się emocje. 
 
Budowanie marki można przedstawić w czterech podstawowych krokach: 

Budowanie rozpoznawalności
Opracowanie strategii, która założy, w jakim środowisku firma zamierza działać, jakie swoje cechy chce przede wszystkim komunikować i jakich środków i nakładów chce do tego celu użyć. Poznanie konkurencji, sprawdzenie, co firmę odróżnia od konkurencji, co robi inaczej, lepiej. Jaki jest znak rozpoznawalny, indywidualna cecha, którą może podkreślać i komunikować. Rozpoznawalność dotyczy również wizerunku, który nie może być pominięty.
 
Budowanie reputacji
Często mówimy, że najważniejsza jest cena. Czyli „dostarczaj tani produkt lub usługę, a będziesz miał wielu klientów”. Nie mogę się z tym zgodzić. Wprawdzie cena jest istotna, jednak najważniejsza jest jakość, która jest ściśle powiązana z reputacją. Ważne jest również, byśmy zbudowali pewność siebie. Musimy być pewni, jakie wartości materialne i niematerialne stoją za naszym produktem czy usługą. Pamiętajmy, że marka to gwarancja, że klient otrzyma to, co zostało mu obiecane przy zakupie produktu. 
 
Zdobywanie klientów
Wybieramy produkty, które znamy, i chcemy pracować z ludźmi, o których słyszeliśmy coś dobrego, którzy wyjątkowo przypadli nam do gustu lub którzy przekonali nas, że mogą dostarczyć nam rozwiązania naszych kłopotów lub zaspokojenie naszych potrzeb. Bardzo ważna jest też umiejętność słuchania. Tylko słuchając uważnie, dowiemy się, czego potrzebują nasi klienci. Mamy wtedy możliwość dostosować swoją usługę czy produkt do ich potrzeb. 
 
Utrzymanie dobrych relacji z obecnymi klientami
Czy zauważyłaś, jak często ludzie decydują się na zmianę operatora sieci komórkowej czy też banku? Dzieje się tak często dlatego, że nowy podmiot oferuje im lepsze oferty, zabiega o nich, podczas gdy poprzedni traktuje raz zdobytego klienta jak swój pewnik na lata. To właśnie jest podstawowy powód utraty klientów. Nie do przecenienia jest, tak wciąż niedoceniana u nas, tak zwana „opieka posprzedażowa”. Kontaktujmy się ze swoimi klientami, sprawdzajmy, czy są zadowoleni i w czym jeszcze możemy im pomóc. Sprawdzajmy, w czym możemy być lepsi. Media społecznościowe dają nam możliwość szybkiego feedbacku od naszych klientów – wykorzystajmy to.  
 
Budowanie świadomości marki może być prowadzone poprzez komunikację brandingową, która jest inna niż standardowa reklama i skupia się bardziej na odpowiedzi na pytania : jak?, co?, gdzie?, kiedy? i do kogo? ma być komunikowane lub może przebiegać niejako „w tle”, skupiając się na inwestycji w czas, w dobrą jakość produktów (usług) i nastawienie „proklienckie”, ale zawsze powinniśmy o niej pamiętać. 
 
Autorka:
Renata Wrona, trenerka rozwoju osobistego i biznesu, coach ICF, PR managerka, właścicielka agencji public relations PRIME IMAGE. Autorka książki z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”. Ekspertka w dziedzinie budowania marki i kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, public relations, wystąpień publicznych, etykiety w biznesie oraz budowania pewności siebie i asertywności. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich oraz sesje coachingowe, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. (www.renatawrona.pl)

Tagi: zdaniem trenera biznesu, budowanie silnej marki, marka, silna marka, wizerunek, świadomość marki


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Kwiecień 2020
PnWtSrCzwPtSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Najbliższe wydarzenia


Sobota, 11 kwietnia 2020

Asterix i Obelix - ile kryją w sobie prawdy?

Niedziela, 19 kwietnia 2020

Regulamin Charytatywnego Marszu Nordic Walking „Powitanie Wiosny 2020” z dnia 19.04.2020

Sobota, 25 kwietnia 2020

Dzień Ziemi w GREEN SOHO

Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Czego najbardziej brakuje Ci w Warszawie?

bardziej rozbudowanej sieci metra
ścieżek rowerowych
odkrytych basenów
skwerów
ławek
placów zabaw
koszy na śmieci
toalet publicznych
inne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń