WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Wtorek, 7 kwietnia 2020 r.
Imieniny obchodzą: Donata, Herman, Rufin

Okiem coacha: 7 rad, jak być szczęśliwym

Joanna Godecka, life coach  |  3 kwietnia 2017

Szczęście, co najmniej od czasów Sokratesa, jest obiektem dociekań filozofów. Jego natura i rozumienie przedstawiane są na wiele sposobów. 
 
Według Arystotelesa jest to działanie zgodne z naturą. Ryby są szczęśliwe, pływając, a ptaki – latając. Ponieważ do natury człowieka należy głównie myślenie i tworzenie organizacji politycznej, najszczęśliwsze jest życie filozofa lub męża stanu. Arystoteles podkreślał też rolę zaspokojenia potrzeb fizjologicznych.
W tej kwestii podobny jest pogląd amerykańskiego psychologa Abrahama Maslowa. Rozszerza on zakres potrzeb, których zaspokojenie warunkuje poczucie szczęścia. Prócz głodu, pragnienia i potrzeby snu jest także potrzeba bezpieczeństwa, przynależności i miłości, szacunku i samorealizacji. 
 
Według chrześcijańskiego myśliciela Tomasza z Akwinu szczęściem jest bezpośredni kontakt z Bogiem – określany jako wizja uszczęśliwiająca. Według nauk islamu – postępowanie zgodne z wolą Allaha. Z kolei według nauk buddyzmu jedynym sposobem na osiągnięcie trwałego szczęścia jest wyzbycie się pragnień. Osiąga się wówczas stan nirwany.
 
Szczęście według współczesnej definicji jest emocją spowodowaną doświadczeniami ocenianymi jako pozytywne. 
 
Stan ten może oznaczać: chwilowe odczucie bezgranicznej radości, przyjemności, euforii, zadowolenia, upojenia, ale także trwałe zadowolenie z życia połączone z pogodą ducha i optymizmem; ocenę własnego życia jako udanego, wartościowego, sensownego.  
 
W dzisiejszym felietonie chodzi mi właśnie o ten drugi sposób rozumienia szczęścia, czyli o naszą codzienność, od której tak wiele zależy. To ona bowiem przesądza o tym, czy czujemy się w naszym życiu oraz w relacjach z otoczeniem spełnieni czy też nie.
 
I choć nie istnieje jedna uniwersalna recepta na szczęście, to z pewnością jest kilka zasad, które mogą uczynić je bardziej prawdopodobnym. 
 
1. Zadowolenie ze status quo
Ustalenie równowagi pomiędzy tym, co pragniemy mieć, i tym, co mamy, wydaje się jedną z najważniejszych rzeczy. Jeśli bowiem wciąż odczuwamy niedosyt, to delegujemy szczęście w bliżej nieokreśloną przyszłość. Myślenie: poczuję się szczęśliwy, gdy kupię większe mieszkanie, gdy schudnę, zacznę jeździć na atrakcyjne wakacje itp. – to pułapka. Zadowolenie ze status quo to podstawa.
 
2. Świadomość, że poczucie szczęścia zależy od nas  
To my sami ponosimy odpowiedzialność za bycie szczęśliwym. Wyszukiwanie wymówek takich jak „miałam trudne dzieciństwo”, „nie mam przed sobą żadnych perspektyw”, „jestem zbyt zmęczona, żeby cieszyć się życiem” to unikanie jej. Jeśli ktoś ma naturę malkontenta, powinien się z tym skonfrontować. Może warto popracować nad samooceną?
 
3. Kreowanie pozytywnych emocji
Jak błyskotliwie powiedział Lew Tołstoj, „szczęście to nie stacja, lecz sposób podróżowania”. Na właśnie. Nie ma sensu czekać na coś lub kogoś, kto nas uszczęśliwi. Czerpmy więc radość z codziennych rozrywek, dobrego jedzenia, uprawiania seksu, wypoczynku, hobby. Również robienie sobie i innym małych przyjemności, niespodzianek, mówienie komplementów i innych miłych rzeczy to wspaniały sposób na to, żeby odczuwać szczęście. 
 
4. Ciekawość życia
Można popaść w rutynę, powołując się na okoliczności („no przecież mam tyle pracy”, „nie mam czasu na głupstwa”), można też zadbać o to, by życie przynosiło więcej ciekawych doświadczeń. Wystarczy reagować na chociażby drobne możliwości – ciekawa wystawa, koncert, okazje do poznawania ludzi, ładna pogoda w weekend, sprzyjająca wycieczkom w nieznane. 
 
5. Kontakty z otoczeniem
Niedobrze jest, kiedy nie mamy czasu na życie towarzyskie i popadamy w izolację. Przyjaciele, znajomi, rodzina są z jednej strony wsparciem, z drugiej inspiracją. Dbając o dobre kontakty, szczególnie z osobami, które lubimy z wzajemnością, dostarczamy sobie dodatkowych pozytywnych bodźców.
 
6. Właściwe priorytety
Kariera, prestiż, pieniądze są dla nas istotne w takiej proporcji, jaka okazuje się stymulująca, a nie przytłaczająca. Ten obszar ma nas wpierać, a nie ograniczać i konkurować z innymi sferami życia. Podobnie kwestie religijne, światopoglądowe. Gdy zasady są ważniejsze od ludzi, szczęście traci swoją moc.
 
7. Współdziałanie 
Stan emocjonalnej równowagi i harmonii z biskimi oraz z otoczeniem jest dla nas ważnym celem, dlatego świadomie go tworzymy, współdziałając z innymi. Jesteśmy wobec nich szczerzy i otwarci. Dzięki temu szybciej rozwiązujemy ewentualne problemy, nie tworzymy napięć, mamy świadomość potrzeb własnych oraz otaczających nas osób. 
 
Życzę wszystkim odczuwania szczęścia.

Tagi: Okiem coacha, life coach, porady, psychologia, szczęście, pozytywne myślenie, bycie szczęśliwym


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Kwiecień 2020
PnWtSrCzwPtSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Najbliższe wydarzenia


Sobota, 11 kwietnia 2020

Asterix i Obelix - ile kryją w sobie prawdy?

Niedziela, 19 kwietnia 2020

Regulamin Charytatywnego Marszu Nordic Walking „Powitanie Wiosny 2020” z dnia 19.04.2020

Sobota, 25 kwietnia 2020

Dzień Ziemi w GREEN SOHO

Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Czego najbardziej brakuje Ci w Warszawie?

bardziej rozbudowanej sieci metra
ścieżek rowerowych
odkrytych basenów
skwerów
ławek
placów zabaw
koszy na śmieci
toalet publicznych
inne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń