WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Sobota, 4 lutego 2023 r.
Imieniny obchodzą: Weronika, Mariusz, Andrzej

Zdaniem trenera biznesu: Marka osobista kobiety w biznesie – Etykieta biznesu cz. 1

Renata Wrona  |  5 kwietnia 2017

Po czym można rozpoznać kulturalnego człowieka? Większość z nas od razu powie, że po ubraniu. Tak, ubiór to ważny element, który rzuca się w oczy, ale zaraz za nim widzimy ruch ciała, mimikę, sposób bycia, wysławiania się, uśmiechu, zachowania – wszystko to mówi nam o tym, kim jesteśmy. To dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zawiera się w savoir-vivre. 
 
Wiele elementów etykiety biznesu pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Stosowanie się do kodeksu zachowania nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale ma ścisłe przełożenie na karierę i zarobki. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę. To one spowodują lepsze relacje ze współpracownikami, z podwładnymi i z przełożonymi. W biznesie savoir-vivre jest równie ważny jak wiedza i umiejętności.
 
Etykieta biznesu to zasady, które podpowiadają, jak z klasą prowadzić rozmowy biznesowe i zachować się podczas ważnych spotkań, ale również sposób, by profesjonalnie reprezentować siebie i swoją firmę, także podczas tych mniej oficjalnych okazji. Postawienie na naukę etykiety w biznesie jest jedną z lepszych inwestycji kobiety, która wkracza w życie biznesowe. 
 
Oto kilka podstawowych zasad, o których kobieta biznesu powinna pamiętać:
 
Hierarchia

- W biznesie obowiązująca jest precedencja służbowa: zawsze ważniejszy jest ten, kto ma wyższe stanowisko, niezależnie od płci i wieku. Jeśli zaś nie ma relacji służbowych, obowiązuje reguła procedencji towarzyskiej, biorąca pod uwagę wiek i płeć. Hierarchia pierwszeństwa dotyczy witania się, przedstawiania, siadania, rozpoczynania rozmowy. 
 
- Gdy przedstawiasz kogoś, to mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy wiekiem starszemu, osoba o niższym stanowisku komuś z wyższą rangą. 
 
- W czasie przyjęcia to gospodarz powinien przedstawiać osobę, której pozostali goście nie znają. Podobnie jest z nowym pracownikiem w firmie, przedstawia go szef.
 
- Przedstawiając kogoś, zawsze podaj jego pełne imię i nazwisko. 
 
- Gdy przedstawiasz osobę komuś z wyższą rangą, wymagana jest szczególna dbałość o formę, np. „Pan profesor pozwoli, że przedstawię panu naszego doktoranta, pana Kowalskiego”. 
 
- Jeśli natomiast przedstawiamy komuś członków własnej rodziny, warto zaznaczyć stopień łączącego nas pokrewieństwa, np. „Oto mój mąż Jan Kowalski”.
 
Przedstawiane siebie
 
- Bardzo wyraźnie podaj imię i nazwisko. Powszechne jest niedbałe wypowiadanie nazwiska, co uniemożliwia zapamiętanie go.
 
- Przy podawaniu imienia nie używaj zdrobnień, np. „Ania” zamiast „Anna”. Zdrobnienie własnego imienia jest infantylne i stawia cię w pozycji dziecka.
 
- Przy przedstawianiu się, oprócz imienia i nazwiska, podaj również pełnione przez Ciebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz np. „Renata Wrona, coach, trenerka, PR managerka”, lub „Renata Wrona, specjalistka PR, Firma XYZ”.
 
- Unikaj podawania ręki w geście sugerującym konieczność ucałowania dłoni. W biznesie kobieta podaje rękę zdecydowanym ruchem do uścisku. Całowanie w dłoń zarezerwowane jest na okazje nieoficjalne, intymne lub wieczorne przyjęcia o charakterze prywatnym.
 
Tytułowanie

- Do dyrektorów i wicedyrektorów czy prezesów i wiceprezesów zawsze zwracaj się tak samo, a więc „Panie Dyrektorze” i „Panie Prezesie”. Nie używaj sformułowań typu „Wicedyrektorze”.
 
Usadzanie gości przy stole

- Jednym z lepszych sposobów na okazanie swojego szacunku do gościa jest posadzenie go na odpowiednim miejscu. To zaś zawsze znajduje się po prawej stronie gospodarza. 
 
- W sali konferencyjnej miejscem honorowym będzie to znajdujące się naprzeciwko wejścia głównego. 
Honorowymi miejscami w lokalach i restauracjach są te przy ścianach, z widokiem na resztę sali.
 
Wygląd i ubiór

- To jak zaprezentujesz siebie, wpływa na wizerunek firmy oraz postrzeganie ciebie jako specjalistki. Pierwsze wrażenie często jest kluczowe w zdobyciu sympatii kontrahenta. 
 
- Czyste buty, schludny strój, zadbana, świeża fryzura to podstawa wizerunku kobiety w biznesie.
Zadbaj, aby twój strój biznesowy podkreślał to, że jesteś kobietą biznesu, ale bez zbytniego eksponowania kobiecości czy seksualności. 
 
- Nie odwracaj uwagi od swojego profesjonalizmu zbyt dużym dekoltem, nadmiarem biżuterii czy krzykliwym makijażem. 
 
- Zwłaszcza w kontaktach międzynarodowych pewne zachowania, np. zdjęcie marynarki przy biznesowym stole, są bardzo źle widziane, nawet jeśli zrobią to mężczyźni.
 
- Unikaj kwiatków, falbanek i koronek.
 
- Bardzo ważne są zadbane dłonie i paznokcie. Tu dbamy o to, aby skóra była odpowiednio nawilżona, a paznokcie zadbane, bez ozdób typu tipsy czy błyszczące naklejki.
 
- Wybierając buty do biznesowego stroju, pamiętaj, aby palce stóp były zakryte, a na nogach zawsze miej rajstopy.
 
- Pamiętajmy, że w biznesowym stroju obowiązuje zasada „mniej znaczy lepiej”, dlatego decydujmy się na jedną ozdobę podkreślającą nasz indywidualny charakter, np. apaszkę, zegarek, kolczyki czy torbę.
 
W następnym artykule przybliżę wam kolejne aspekty etykiety biznesu, które tworzą wizerunek profesjonalnej businesswoman, m.in. zagadnienia: mowy ciała, głosu, czy właściwych sposobów komunikacji mailowej i telefonicznej.
 
Autorka:
Renata Wrona, PR managerka, trenerka rozwoju osobistego i biznesu, coach ICF, autorka książki z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”. Ekspertka w dziedzinie budowania marki i kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, public relations, wystąpień publicznych, etykiety w biznesie oraz budowania pewności siebie i asertywności. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich oraz sesje coachingowe, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. (www.renatawrona.pl)

Tagi: zdaniem trenera biznesu, trener biznesu, biznes, kobieta w biznesie, etykieta biznesu, marka osobista


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Luty 2023
PnWtSrCzwPtSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728

Najbliższe wydarzenia


Niedziela, 5 lutego 2023

Spotkanie z Krystyną Czerni i wystawa sztuki sakralnej

Piątek, 10 lutego 2023

Pijcie Ocet, czyli spektakl w WCK Marysin

Niedziela, 12 lutego 2023

Lwy Fortepianu w hotelu Boss

Zgłoś wydarzenie

Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?

kino plenerowe
wyprzedaż garażowa
piknik / festyn
zajęcia sportowe, maratony, biegi, rajdy rowerowe
koncerty
wieczory autorskie, benefisy
warsztaty artystyczne (rękodzieło, teatr, malarstwo, rysunek, śpiew)
imprezy charytatywne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń