Tunel jako możliwość uniknięcia błędów na przyszłość – głos mieszkańca Falenicy
Piotr Bieliński | 19 maja 2017
W związku z planowaną przebudową linii kolejowej Warszawa – Lublin, zwiększającą jej przepustowość, na terenie Wawra dojdzie do olbrzymiej zmiany warunków dla komunikacji lokalnej. Budowa trzeciego toru po wschodniej stronie kolei wymusza budowę nowych przejazdów samochodowych i przejść dla pieszych, koniecznych dla podtrzymania możliwości przemieszczania się mieszkańców podzielonej w przyszłości dzielnicy.
Już dziś przy zamknięciu każdego przejazdu w osiedlach Wawra rośnie lawinowo kolejka samochodów z trzech stron wjazdu. Rośnie niepokój, co będzie, kiedy zostaną zamknięte przejazdy kolejowe w Radości, Miedzeszynie i Falenicy. Polskie Linie Kolejowe przedstawiły rozwiązania, które przyszłe niedogodności mają zniwelować. Zostaną wybudowane podziemne przejścia dla pieszych, tunele samochodowe w Radości i w Falenicy oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa, w osi ulic Brücknera – Werbeny.
Dochodzi to tego budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, która miałaby przejąć ruch samochodów blokujący ulice prowadzące od południa ku północy miasta stołecznego. Ze względu na planowaną budowę mostu drogowego na Świdrze po wschodniej stronie torów kolejowych, włączenie się do ruchu w ul. Patriotów samochodów z bocznych ulic będzie wymagać instalacji świateł drogowych. Spowoduje to dalsze kolejki samochodów, zużywających drogie paliwo i wydzielających hektometry sześcienne spalin.
Spojrzenie z okien pociągu jadącego w kierunku Warszawy w godzinach szczytu ukazuje kolejkę pojazdów, wolno jadących do wiaduktu w Wawrze w osi ul. Czecha. Zaczyna się ona od przystanku PKP w Aninie. Taka sama – co najmniej – kolejka będzie stać przed wjazdem na POW. Jeden pas ruchu, jaki jest planowany na wjazdach na wiadukt POW w Miedzeszynie nie pochłonie tego ruchu. Już dziś kolejki do przejazdu w Miedzeszynie sięgają w szczycie ul. Ochoczej.
Trwa budowa nowych osiedli mieszkaniowych w Aleksandrowie, budowane jest ogromne centrum handlowe w Góraszce. W Michalinie zaplanowano budowę marketu, w zachodniej Falenicy powstaną dwa centra handlowe przy nowym osiedlu dla 8 tys. ludzi. Czy wszyscy oni będą jeździć POW? A podczas korków? A podczas awarii albo wypadku? Wiązowna nie otrzyma za wielką budowę tylko skrzyżowania z POW. ZTM ogłosił przeniesienie pętli autobusowej linii 115 i 142 w Aleksandrowie w kierunku Wiązowny – pod las wiązowski – około kilometr do granicy miasta stołecznego Warszawy, blisko do trasy na Lublin.
Właściciel największej w Polsce inwestycji handlowej nie pozwoli wyrwać sobie z rąk klientów z Falenicy, Miedzeszyna, Józefowa. W porozumieniu z nim zaplanowano budowę drogi w kierunku Falenicy przez las wiązowski i Aleksandrów. Powstają osiedla mieszkaniowe w Duchnowie, Stefanówce, Pęclinie...
Poza ul. Patriotów do komunikacji południe – północ służy tylko Wał Miedzeszyński, który ma być przebudowany na cztery pasy ruchu. Niestety nic nie wiadomo o nowych trasach ruchu ku północy, które mogłyby przejąć rosnący ruch samochodów osobowych. Nie ma ciągu dróg południe – północ między ul. Patriotów a Wałem Miedzeszyńskim, co zwiększa liczbę samochodów na tych arteriach. Planowane jest zbudowanie przedłużenia ul. Bora-Komorowskiego, ale tylko do ul. Cylichowskiej w Zerzniu. Nic nie wiadomo o budowie Trasy Olszynki Grochowskiej.
Dlatego jest konieczne wybudowanie tunelu tylko dla samochodów osobowych w osi ul. Walcowniczej – Bysławskiej, co pozwoli na szybki przejazd części pojazdów do ul. Wał Miedzeszyński, dla dalszej jazdy w kierunku Warszawy i POW. Umożliwi to usunięcie ich nadmiaru z ulic Falenicy. Wtedy nowe parkingi można usytuować poza organicznym jej centrum. Przebudowany Wał Miedzeszyński wchłonie samochody jadące z ul. Bysławskiej. Natomiast w przypadku niewybudowania tunelu w Falenicy rosnący ruch samochodów osobowych już za kilka lat spowoduje konieczność wykupienia gruntów i wyburzania zabudowań, stojących przy ul. Patriotów. Wtedy pieniądze, o których marnotrawieniu mówią zwolennicy niewybudowania tunelu samochodowego, będą potrzebne znacznie większe. Czy o to chodzi w tym proteście? Czy kolejne zaniedbanie dołączone zostanie do licznego kompletu poprzednich?
Należy także wybudować drugi, oddzielny tunel pieszo-rowerowy w osi Młoda – Walcownicza. Jego niezależność od ruchu samochodowego utworzy naturalny ciąg komunikacyjny z ul. Młodą. Mogłoby to zapewnić funkcje integrujące dla społeczności falenickiej oraz dla osób przyjezdnych. Ciąg pieszy, przechodzący chodnikiem przy ul. Walcowniczej koło przyszłego Ośrodka Kultury i łagodnym spadkiem przecinający tunelem pas kolei, wychodziłby z drugiej strony na ul. Młodą.
Ulica, pozbawiona ruchu samochodowego do ul. Derkaczy, z odnowionymi budynkami po obu jej stronach mogłaby stać się areną spotkań mieszkańców, także na spotkaniach kulturalnych. Ich forma jest bardzo szeroka… Mieszkańcy stolicy organizują Dni ul. Smolnej na Powiślu, istnieją Dni ul. Ząbkowskiej (Otwarta Ząbkowska)… Formy działania już są – czy mamy się pozbyć takich możliwości?
Piotr Bieliński, mieszkaniec Falenicy, społecznik, założyciel profilu społecznościowego: NIE dla likwidacji przejazdu kolejowego w Falenicy.
Zobacz również
Tagi: tunel w Falenicy, tunel, budowa tunelu, głos mieszkańca
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
10 maja - 27 września 2023
Psie spacery z trenerem psów w Wesołej
Sobota, 3 czerwca 2023
Studium dla Wesołej: spotkanie z mieszkańcami i mieszkankami
Sobota, 3 czerwca 2023
VII Rolkowisko w Wesołej - wyścigi na Rolkostradzie


Nasza ankieta
Jaką potrawę wielkanocną lubisz najbardziej?