WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Poniedziałek, 1 czerwca 2020 r.
Imieniny obchodzą: Hortencja, Jakub, Konrad

Zdaniem trenera biznesu: Marka to ty

Renata Wrona  |  5 czerwca 2017

O personal brandingu (marce osobistej) napisano już wiele publikacji, książek i artykułów. Teoretycznie wiemy już, jak ją budować, znamy narzędzia i sposoby budowania marki osobistej, a jednak często, gdy z kimś rozmawiam na temat personal brandingu, słyszę zdanie „O nie, mnie to nie dotyczy, markę osobistą to mają gwiazdy, sławni ludzie! No przecież nie ja, zwykła Kowalska”.
Postanowiłam więc tym tekstem wrócić do podstawowej kwestii: Czy chcesz czy nie – ty także masz markę osobistą. Niezależnie od statusu materialnego, zajmowanego stanowiska czy wyglądu – tak czy inaczej – jesteś marką.  
 
Marka, czyli co?
 
Marka osobista to „Ty”. To wszystko to, kim jesteś, jak wyglądasz, jak się zachowujesz, co umiesz, co inni o tobie myślą i z czym się im kojarzysz. Każdy z nas ma markę osobistą, o każdym z nas można coś powiedzieć. Marka sama w sobie nie jest dobra ani zła, może za to być słaba lub silna, w zależności od tego, jakie wartości będzie ze sobą niosła. I tylko od ciebie zależy, czy chcesz, aby to była silna marka, czy nie? Od ciebie zależy, czy podejmiesz decyzję, że chcesz mieć czynny udział w jej budowaniu, czy też podejmiesz decyzję, że zostawiasz sprawy przypadkowi. Pamiętaj jednak, że bez względu na to, czy nie pracujesz w ogóle na swoją markę, czy też budujesz ją konsekwentnie latami – twoja marka to obietnica jakiejś wartości – a każdy z nas kieruje się w życiu jakimiś wartościami. Nieprzypadkowo mówimy, że podobieństwa się przyciągają. Informując o tym, jakie wartości niesie ze sobą twoja marka, przyciągasz odpowiednie osoby. Budowanie personal brandingu to wieloetapowy i wielopoziomowy proces. W jego skład wchodzi poznanie siebie, wzmocnienie tego, co wymaga wzmocnienia, eliminacja niedoskonałości i wyeksponowanie najlepszych cech oraz komunikacja. Budowanie swojej marki osobistej to połączenie ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Budując swoją markę osobistą, wzmacniasz swój brand biznesowy.
 
Zrób analizę swojej marki
 
Swoim klientom proponuję, aby odpowiedzieli na kilka podstawowych pytań, w stylu:
W czym jestem dobry?
Jakie mam wady?
Jakie są moje wiodące cechy?
W czym mogę być pomocny innym?
Jakie wartości mnie charakteryzują?
Co mogę udoskonalić?
A następnie proszę, aby poprosili kilka osób, na przykład swoich współpracowników, klientów, znajomych o odpowiedzi na te same pytania. Często widzę zdziwienie w ich oczach, gdy widzą, jak znacząca jest różnica miedzy tym, jak postrzegamy sami siebie, a tym, jak postrzegają nas inni.
 
Warto więc budowanie swojej marki osobistej rozpocząć od głębszej analizy, odpowiadając na trzy podstawowe pytania:  
- Co? Czyli co robisz? Produkujesz, sprzedajesz, edukujesz, piszesz. Na to pytanie pewnie odpowiesz w miarę szybko i łatwo.
- Jak? Tu też idzie całkiem nieźle. Choć błędnie, niektórzy myślą, że to już ich określa, bo na pewno robią to lepiej niż inni. Raczej proponuję głębiej się zastanowić nad tą odpowiedzią. Jak twoja praca różni się od innych? Jaka jest jej wartość dodana?
- Dlaczego? I tu już rodzi się problem z odpowiedzią. Często pada odpowiedź „Dla pieniędzy“. I jest to tylko połowiczna prawda, ponieważ pieniądze są dopiero końcowym rezultatem. Przy odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?” warto zastanowić się nad celem, intencją tego, co robisz. I tu znów odwołam się do wartości. Jakie przesłanie niesie twoja praca? Dlaczego robisz akurat to, co robisz? Jaki masz potencjał, że jesteś dobry w tym, co robisz?
 
Top personal branding, czyli silna marka
 
Czy twoja marka jest silna? Co to znaczy silna marka? Silna, świadomie budowana marka osobista to nie przypadkowe, nieprawdziwe informowanie innych o sobie i przekonywanie innych o swojej wartości. Silna marka to jakość, prawda i transparentność. Do budowania silnej marki niezbędne jest najpierw poznanie samego siebie, ustalenie swoich mocnych cech i umiejętności, a następnie połączenie tej wiedzy i umiejętności oraz komunikowanie jej w sposób spójny i przemyślany. W ten sposób wyłoni się obraz eksperta, z którym inni, nie wszyscy, ale duża część osób, o podobnych wartościach i potrzebach, będą chcieli pracować. Dlaczego z tobą? Ponieważ będą wiedzieli, z czym mogą się do ciebie zwrócić i czego mogą się po tobie spodziewać. Twoja silna marka osobista to obraz najlepszej, profesjonalnej wersji ciebie, jaką chcesz pokazać światu, tak by twoja osobowość pracowała dla ciebie i była twoim najlepszym ambasadorem. 
 
Siła twojej marki rośnie, gdy zaczynasz mieć wpływ na innych, gdy stajesz się dla kogoś ważny. Słowa „Nieważne kogo znasz, ważne, kto zna ciebie” są bardzo aktualne przy budowaniu marki osobistej. Istotne jest, kto ciebie zna i rozpoznaje jako profesjonalistę w danej dziedzinie. Gdy masz silną markę osobistą, tak samo jak gdy posiadasz silną markę w oczach twego klienta, masz od początku wyższy kredyt zaufania. Automatycznie przy wyborze, jakiego musi dokonać klient czy pracodawca, cena przestaje być głównym kryterium wyboru. Omijają cię też dziwne propozycje, typu „Proszę mi to zrobić, na próbę, za darmo“.
 
Silna marka osobista powinna być oparta na solidnych, stabilnych fundamentach i na autentyczności. Ważne jest działanie w zgodzie ze sobą, ze swoimi wartościami. Buduj swoją markę osobistą na swoim prawdziwym „Ja”, udoskonalonym, wciąż się rozwijającym, ale prawdziwym. Udawanie kogoś, kim się nie jest, kreowanie swojego nieprawdziwego obrazu nie sprawdzi się na dłuższą metę. 
 
Przy budowaniu swojej marki osobistej pamiętaj, że istnieje cienka granica pomiędzy tym, co prywatne, a co publiczne. Bądź otwarty, ale dyskretny. Wykorzystuj do swoich działań Internet, social media, ale pamiętaj także o dużej wartości żywego kontaktu z drugim człowiekiem, dlatego namawiam cię do korzystania ze spotkań branżowych, konferencji i szkoleń czy indywidualnego doradztwa.
 
Autorka:
Renata Wrona, PR managerka, trenerka rozwoju osobistego i biznesu, coach ICF, autorka książki z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”. Ekspertka w dziedzinie budowania marki i kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, public relations, wystąpień publicznych, etykiety w biznesie oraz budowania pewności siebie i asertywności. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich oraz sesje coachingowe, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. (www.renatawrona.pl)

Tagi: zdaniem trenera biznesu, trener biznesu, biznes, marka osobista, marka, branding


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Czerwiec 2020
PnWtSrCzwPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Najbliższe wydarzenia


Poniedziałek, 1 czerwca 2020

Dzień Dziecka - kulturalnie, wirtualnie

Wtorek, 30 czerwca 2020

Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej

Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Co myślisz o powrocie systemu roweru miejskiego (Veturilo) w Warszawie?

Pomysł dobry, ale w praktyce słabo działa - częste problemy z wypożyczeniem/oddaniem roweru
Świetny pomysł i doskonale się sprawdza w Warszawie
Zbyt często brakuje rowerów na stacjach, z których chciałbym/chciałabym skorzystać
Może być, ale bez rewelacji
Świetnie promuje jazdę na rowerze
Źle, że go wprowadzili, bo teraz trzeba na chodniku (jako pieszy) mieć oczy dookoła głowy, tylu tu rowerzystów
Fajny, ale rowery często się psują
Dobry, ale za mało stacji wypożyczenia
Nie wiem, nie korzystam
Kiepski, w innych miastach to działa lepiej
Co z tego, że są rowery jak prawie wcale nie ma ścieżek rowerowych?
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń