WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Piątek, 12 sierpnia 2022 r.
Imieniny obchodzą: Klara, Lech, Julian

Zdaniem trenera biznesu: Komunikacja interpersonalna

Renata Wrona  |  10 lipca 2017

Komunikowanie się to nadrzędna cecha naszej kultury. Komunikacją nazywamy zwykłą rozmowę, przesłanie listu, e-mailu czy SMS-a, telewizję, transport, krytykę literacką, reklamy, ulotki, wystąpienia publiczne. Również sposób porozumiewania się z kontrahentami i klientami. Jak umiejętnie wykorzystać komunikację w prowadzeniu własnego biznesu? 
 
Komunikacja jest bardzo istotna. Prowadząc własną firmę lub będąc pracownikiem, pamiętaj, że sposób, w jaki komunikujesz się, czyli porozumiewasz się wewnątrz firmy oraz przekazujesz informacje na zewnątrz, świadczy o Tobie i ma kluczowy wypływ na wizerunek Twój i Twojej firmy. Komunikacja stanowi kanał, przez który przemawiasz do swoich klientów, kontrahentów czy współpracowników; niezależnie od tego, czy wybierzesz formę ustną czy pisemną, ważny jest rzetelny, jasny przekaz informacji. Istotne jest również, aby wszystkie kanały komunikacji były spójne z założoną strategią.
 
Celowy brak komunikacji jest również sposobem na komunikowanie się. Jeśli twój kontrahent czeka na umówioną wiadomość od Ciebie i nie otrzymuje jej na czas, to czy chcesz, czy nie, właśnie w ten sposób przekazałaś mu komunikaty: „Nie jestem wiarygodnym partnerem”, „Nie zależy mi na współpracy z tobą”. Zdarza się, że firma, popełniwszy błąd, „chowa głowę w piasek” i czeka, aż sprawa przycichnie, nie informując o zaistniałym problemie i sposobie jego rozwiązania. W ten sposób wysyła komunikat „Kliencie, nie jesteś dla mnie ważny. Nie zależy mi na twojej opinii”. Warto pamiętać, aby w imię dobrej marki osobistej czy marki firmy nie ukrywać problemów. Błędy są rzeczą naturalną, warto się do nich przyznać, przeprosić i znaleźć rozwiązanie.
 
Komunikacja interpersonalna jest także bardzo istotna w efektywnym zarządzaniu. Przebiega ona w różnych relacjach, np. Ty – pracownik, Ty – klient, Ty – menedżer lub Ty – przełożony. Efektywne komunikowanie jest ważnym czynnikiem sukcesu osoby zarządzającej zespołem pracowników. Komunikujesz się zawodowo, jak i prywatnie przede wszystkim za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej, używasz słów, gestów, tonu głosu i mimiki. To czy powiesz coś „tonem nieznoszącym sprzeciwu” czy głosem niepewnym, w znaczny sposób determinuje, jak zostaniesz odebrana Ty i Twoje polecenie lub informacja, czy zadanie zostanie wykonane sprawnie i szybko, czy też nie. Dobra komunikacja interpersonalna może motywować współpracowników, łagodzić konflikty i przyspieszać osiągnięcie sukcesu, zła może wprowadzić destabilizację, nieświadomie podsycać konflikty i psuć Twój wizerunek. Dlatego warto poznać zasady komunikacji, doboru odpowiednich słów, postaw i sposobów rozwiązywania konfliktów.
 
Do ważnych narządzi komunikacji w biznesie należą również przemówienia, prezentacje i negocjacje. Tu potrzebna jest nie tylko Twoja wiedza merytoryczna, ale również ton głosu, dykcja i świadomość Twojego przekazu niewerbalnego. Cała Twoja postawa musi być nastawiona na przekonanie słuchaczy do Twojej idei i wizji. Dobre wystąpienie jest kluczowe również przy budowaniu marki Twojej firmy i Ciebie jako wiarygodnego eksperta. Przekazywana treść jest bardzo ważna, ale jeśli nie przyciągniesz słuchaczy swoim wyglądem i charyzmą, istnieje ryzyko, że przestaniesz być dostrzegana, nim jeszcze zaczniesz mówić. Zachęcam Cię do treningu swojej wypowiedzi przed lustrem (lub kimś bliskim), aby ocenić, jakie ruchy wykonujesz podczas przemówienia, jak wygląda Twoja mimika i czy Twój strój podkreśla to, jak chcesz się zaprezentować.
 
Komunikacja interpersonalna rzadko jest cechą wrodzoną i na ogół wymaga szkolenia i doskonalenia. Dobrze jest zainwestować w literaturę na ten temat, warsztaty uczące komunikacji interpersonalnej, asertywności i budowania marki, gdzie będziesz mogła przetrenować swoje zachowania przed ekspertem, nagrać je na kamerę i dokładnie prześledzić, aby być pewna, jak się prezentujesz. Ta umiejętność nie tylko ułatwia życie zawodowe, ale również bardzo przydaje się w codziennym, prywatnym życiu. Mało kto rodzi się z darem komunikacji doskonałej, dlatego nie zrażaj się, lecz trenuj i pamiętaj: jeśli zechcesz, z każdym dniem możesz być lepsza w sposobie komunikowania się z otoczeniem. Wszystko zależy od Ciebie.

Tagi: Zdaniem trenera biznesu, komunikacja, komunikacja interpersonalna, komunikacja w biznesie


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Sierpień 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Najbliższe wydarzenia


12 czerwca - 21 sierpnia 2022

Falenickie Koncerty Plenerowe 2022

5 - 26 sierpnia 2022

Potańcówki w Sinfonii Varsovii

6 - 28 sierpnia 2022

Bezpłatne rejsy i przeprawy promowe w Wawrze!

Zgłoś wydarzenie

normobaria
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaki sport najchętniej uprawiasz w Wesołej?

jazdę na rowerze
bieganie
nordic walking
narciarstwo biegowe
pływanie
tenis
sporty walki
fitness / zumbę / aerobic
taniec
inne
Zobacz wyniki
wesbud

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń