Zdaniem trenera biznesu: Etyka w biznesie – jakie są podstawowe wartości?
Renata Wrona | 2 sierpnia 2017
We współczesnym świecie etyka stała się drogowskazem przy postępowaniu zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla pracowników. Jest to jedyny słuszny, choć nie zawsze przestrzegany kierunek osiągania sukcesów finansowych i zawodowych.
Etyka w biznesie to relacje pomiędzy przedsiębiorstwem a jego klientami, partnerami handlowymi, pracownikami oraz konkurencją. Relacje te muszą być zgodne z obowiązującym prawem oraz z przyjętymi regułami postępowania. W ich ramach leży również przestrzeganie norm ustalonych przez społeczeństwo. Normy te są stale weryfikowane przez opinię publiczną.
Przedsiębiorstwa, dążąc do osiągnięcia jak najwyższego zysku i minimalizacji własnych kosztów, podejmują czasem kontrowersyjne decyzje, sprzeczne z normami współżycia społecznego. Decyzje te dotyczą partnerów handlowych, pracowników, klientów oraz konkurencji.
Etyka w biznesie powinna być podstawą działań każdej organizacji. Jej poznanie i stosowanie służy lepszemu robieniu interesów. Odpowiedzialność etyczna może usprawnić działanie firmy i zmniejszać koszty ewentualnych konfliktów, wypływających z nieznajomości przez świat biznesu obowiązujących reguł moralnych.
Etyka w biznesie - podstawowe wartości:
-
odpowiedzialność, która oznacza, że firma jest gotowa wziąć na siebie odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na otoczenie, oraz gotowość do zmian, a także do wycofania się z błędnych decyzji oraz wzięcia odpowiedzialności za powstałą szkodę,
-
przejrzystość, czyli udostępnianie informacji o decyzjach oraz działaniach związanych z tymi aspektami funkcjonowania firmy, które mają związek ze społeczeństwem,
-
etyczne zachowanie, gdy wszelkie decyzje są podejmowane i wykonywane w sposób uczciwy, rzetelny, wiarygodny oraz bez przyjmowania i wręczania nielegalnych korzyści. Etyczne postępowanie to także osobiste wartości i poczucie odpowiedzialności właściciela firmy, gotowość do traktowania innych osób jak równych sobie, uczciwość i zaangażowanie,
-
aktywna obecność w środowisku, czyli świadomość, że firma nie działa w oderwaniu od otoczenia. Ważne jest współdziałanie i aktywność lokalna.
Warto pamiętać, że przedsiębiorstwo tworzą ludzie i aby działalność przedsiębiorstwa była etyczna, także postępowanie osób w nim zatrudnionych musi być właściwe. Nieuczciwość pracowników czy ich naganne zachowanie mają wpływ na reputację całej firmy. Wizytówką firmy są jej pracownicy, dlatego istotny jest odpowiedni dobór kadr w firmie.
Etyczne zachowania szefa czy pracownika to:
-
szacunek wobec innych (poszanowanie ich godności, przekonań, poglądów),
-
zachowanie tajemnicy służbowej i poufności danych,
-
uczciwe wykonywanie swoich obowiązków,
-
dbałość o dobrą atmosferę w pracy,
-
nietolerancja dyskryminacji.
Dobra atmosfera w pracy sprzyja zaangażowaniu i motywuje do lepszych osiągnięć. Rolą przełożonego jest stworzenie warunków pracy, w których relacje między ludźmi oparte są na prawości, uczciwości i współpracy.
Warto ustalić w firmie kodeks etyczny. Kodeks powinien być spisany w jasno sformułowanych punktach i przedstawiony pracownikom na każdym szczeblu zawodowym. Takie działanie ułatwia przestrzeganie zasad etyki w miejscu pracy i eliminuje ewentualne niedomówienia czy niezrozumienie ważności tematu, jakim jest etyka w biznesie. Także spisanie misji i celów firmy pomaga w przestrzeganiu etycznego zachowania w firmie.
Autorka: Renata Wrona, coach, trener rozwoju osobistego i biznesu, szefowa agencji PR Prime Image (www.renatawrona.pl)
Tagi: zdaniem trenera biznesu, trener biznesu, biznes, etyka w biznesie
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
Niedziela, 5 lutego 2023
Spotkanie z Krystyną Czerni i wystawa sztuki sakralnej
Piątek, 10 lutego 2023
Pijcie Ocet, czyli spektakl w WCK Marysin
Niedziela, 12 lutego 2023
Lwy Fortepianu w hotelu Boss


Nasza ankieta
Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?