Zdaniem trenera biznesu: Zachowanie kobiety biznesu
Renata Wrona | 24 października 2017
Według badań firmy Grant Thornton International „Women in Business 2015” kobiety są coraz bardziej doceniane w biznesie i cieszą się rosnącym zaufaniem wśród przełożonych i podwładnych. Wiem, że w kobietach drzemie ogromny potencjał i siła. Ne na darmo coraz więcej kobiet rozpoczyna też własne biznesy oparte na swoich pasjach i odnoszą spektakularne sukcesy.
Problemem wielu kobiet stawiających pierwsze kroki w biznesie jest kwestia zachowania i biznesowych manier. Część kobiet boi się, że nie będą traktowane poważnie i pozbywają się kobiecych cech, upodabniając się do mężczyzn, część zaś próbuje kokietować podczas służbowych spotkań i wykorzystywać swoje kobiece wdzięki do zdobycia przewagi. Oba zachowania nie sprawdzają się na dłuższą metę i mogą spowodować znacznie więcej problemów niż zysków w świecie biznesu. Poniżej podaję kilka rad, które mogą być przydatne w tych pierwszych krokach.
Równość
Funkcjonując w środowisku biznesowym, kobieta ma takie same prawa i obowiązki jak mężczyzna. Nie powinna więc oczekiwać szczególnych względów ze strony panów. W relacjach biznesowych liczy się pozycja w hierarchii zawodowej, nie zaś płeć czy wiek. Dotyczy to chociażby kolejności podawania ręki przy powitaniu, przechodzenia przez drzwi czy zasiadania przy stole. W kontaktach biznesowych stosuj zasadę precedencji wynikającej z hierarchii służbowej. Nie podawaj ręki do ucałowania, nie czekaj, aż mężczyzna przepuści cię w drzwiach, nie pozwalaj, aby mężczyzna zapłacił za ciebie w restauracji. Zachowania tzw. dobrego wychowania, które tradycyjnie przysługują kobiecie w kontaktach prywatnych, nie powinny mieć miejsca w środowisku biznesowym. W relacjach biznesowych obowiązuje pełny parytet. Kobieta płaci za siebie, jeśli jest to spotkanie z kolegami z pracy. Wyjątkiem jest proszony lunch biznesowy, wtedy płaci strona zapraszająca. Jeśli zgodzisz się na to, aby podczas służbowego spotkania płacił za ciebie mężczyzna, aby całował cię na powitanie w rękę i podsuwał krzesło, automatycznie ustawiasz się w pozycji kobiety „zdobywanej” i tracisz równorzędność w negocjacjach. Kobieta powinna starać się zachować równouprawnienie i nie dopuszczać do sytuacji podkreślających różnicę płci na etapie codziennych manier biznesowych.
Empatia w zarządzaniu
Wiele badań pokazuje, że wprawdzie mniejsza liczba firm jest zarządzana przez kobiety, to jednak te firmy charakteryzują się bardziej przyjazną i empatyczną atmosferą w pracy, łagodniejszymi obyczajami i jednocześnie większą elastycznością i gotowością na nowe wyzwania i innowacyjność. To wspaniała wiadomość.
Warto jednak podkreślić, że w sytuacjach zawodowych, gdy piastujesz kierownicze stanowisko i gdy zespół jest mieszany, powinnaś kierować się zasadami:
-
Równo i sprawiedliwie traktuj wszystkich współpracowników, bez względu na ich wiek, narodowość czy płeć. Stawiam ten punkt jako pierwszy, ponieważ z przykrością obserwuję, że często panie, które zajmują wyższe stanowiska, dyskwalifikują inne kobiety w relacjach zawodowych, preferując współpracę z panami. Panie często mówią, że z mężczyznami współpracuje się im łatwiej, czują się też bardziej doceniane jako pracownicy przez mężczyzn niż przez inne kobiety. To przykre, biorąc pod uwagę jak bardzo panowie potrafią się wspierać w biznesach, a ich rywalizacja ma „zdrowe”, a nie podszyte zawiścią barwy.
-
Zwracaj uwagę pracownikowi, który zachowuje się w sposób przez ciebie nieakceptowany. Zachowuj się przy tym stanowczo i asertywnie, zachowując takt i dyplomację. Postaraj się zaangażować pracownika we wspólne rozwiązanie zaistniałego problemu.
-
Bądź uprzejma dla wszystkich w firmie, zarówno dla przełożonych, podwładnych, jak i pracowników innych działów. Rozmawiaj z nimi, bądź zainteresowana ich sprawami zawodowymi oraz życiem prywatnym, w stopniu, w jakim oni chcą cię dopuścić do swoich prywatnych spraw. Taka empatyczna i opiekuńcza postawa łagodzi obyczaje w pracy i pozwala w sposób bezkonfliktowy rozwiązywać trudne sytuacje zawodowe.
Staraj się być sobą, wzoruj się na autorytetach, korzystaj z porad specjalistów, ale nikogo nie naśladuj. Oryginalność i autentyczność jest dziś w cenie.
Życzę ci, abyś odniosła zawodowy sukces i abyś miała odwagę wspierać w osiąganiu sukcesu kolejne mądre i zdolne kobiety, abyś wyzbyła się niepotrzebnej zazdrości i uwierzyła, że razem możecie osiągnąć więcej - i ty, i twoja współpracowniczka.
Tagi: zdaniem trenera biznesu, trener biznesu, kobieta w biznesie, biznes
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
Piątek, 10 lutego 2023
Pijcie Ocet, czyli spektakl w WCK Marysin
Niedziela, 12 lutego 2023
Lwy Fortepianu w hotelu Boss


Nasza ankieta
Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?