Kącik prawniczy: Nierzetelny fachowiec – czyli jak sobie radzić z wadami prac budowlanych
Anna Łagożna - radca prawny | 17 stycznia 2018
Zapewne niejednokrotnie korzystaliśmy z usług ekip budowalnych, które nie zawsze należycie wykonywały zlecone im roboty. Czy w takiej sytuacji musimy płacić za wykonane prace?
Podstawą zapłaty wynagrodzenia za wykonane prace jest protokół odbioru, tj. dokument, w którym strony potwierdzają, że roboty zostały wykonane. W dokumencie odnotowuje się także, czy prace przeprowadzono zgodnie ze sztuką budowalną, czy odbierający zgłasza do nich jakieś zastrzeżenia, czy istnieją wady, usterki.
Rodzaje wad
Sąd Najwyższy rozróżnia dwa rodzaje wad, jakie mogą wystąpić w wykonanych pracach, to jest: wady istotne i wady nieistotne. Za wadę istotną uważa się wadę uniemożliwiającą lub też znacznie utrudniającą korzystanie z efektu prac. W jednym z wyroków sformułowano definicję wady istotnej, w myśl której: „ jako istotna może być kwalifikowana także wada, która odbiega w sposób zasadniczy od cech funkcjonalnych, estetycznych, właściwych danemu dziełuznacznie obniżającą wartość, albo też polegającą na znacznym odstępstwie od zamówienia”. Jeżeli więc umówiliśmy się na remont w łazience, którego elementem miało być położenie czerwonej glazury, zaś zamiast tego fachowiec położył nam plastikowe panele ścienne- z pewnością mamy do czynienia z wadą istotną. Jeżeli chodzi o wady nieistotne, to są to zazwyczaj drobne usterki, wady o takim charakterze, które nie uniemożliwiają korzystania z efektu prac – np. zainstalowanie kurków w kranie z elementami w kolorze seledynowym zamiast ciemnej zieleni. Wskazane wyżej przykłady mają charakter skrajny, pozwalający łatwo rozróżnić wadę istotną i nieistotną, w praktyce jednak trudno jednoznacznie przesądzić, jaki charakter ma dana wada.
Co z wynagrodzeniem?
Gdy mamy do czynienia z wadą istotną, możemy odmówić zapłaty wynagrodzenia, nawet wtedy, gdy odebraliśmy prace. Jeżeli stwierdzona wadama charakter nieistotny, nie można odmówić zapłaty wynagrodzenia.
W tej sytuacji nasuwa się pytanie: jeżeli podstawą zapłaty wynagrodzenia jest protokół odbioru prac, to czy można takiego protokołu niepodpisywać? Inwestor co do zasady nie ma prawa odmawiać podpisania protokołu i odmówić odebrania prac w sytuacji, gdy prace te nie mają wad istotnych. Pamiętajmy również, że sam protokół ma wyłącznie funkcje dowodowe i nawet niezgłoszenie do protokołu wszystkich wad nie pozbawia nas możliwości zgłaszania wad w późniejszym okresie, jednak dowiedzenie, że niezgłoszone wady istniały w chwili dokonywania odbioru, jest w praktyce utrudnione. Często istnieje konieczność powołania biegłego,który stwierdza, czy dane usterki istniały już wcześniej, czy powstały dopiero w wyniku użytkowania. Uczulam zatem, aby w protokole zgłaszać wszystkie możliwe wady i usterki w sposób precyzyjny i szeroki.
Rękojmia
Co zatem zrobić, gdy podpisaliśmy odbiór prac, ale prace te mają wady? Najkrócej rzecz ujmując, należy skorzystać z praw wynikających z rękojmi. Prawa z rękojmi, jakie nam przysługują, to: prawo do żądania usunięcia wad, prawo do złożenia oświadczenia o obniżeniu wynagrodzenia z uwagi na wady, przy czym oświadczenie to stanie się bezskuteczne, jeżeli wykonawca bezzwłocznie wady usunie. Jeżeli wady są istotne, przysługuje nam także prawdo do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Tagi: kącik prawniczy, usługi budowlane, porady, rękojmia
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
10 maja - 27 września 2023
Psie spacery z trenerem psów w Wesołej


Nasza ankieta
Jaką potrawę wielkanocną lubisz najbardziej?