WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Czwartek, 18 października 2018 r.
Imieniny obchodzą: Juliana, Łukasza, Bogumiła

Okiem coacha: Jak zamknąć za sobą drzwi i zacząć nowy rozdział w życiu?

Joanna Godecka  |  17 lutego 2018

Początek roku prowokuje do refleksji, robienia życiowego bilansu, podejmowania postanowień i domykania tych spraw, które się zakończyły.

To ważne, ponieważ jasność i klarowność naszych planów przesądza o sukcesach. Z mojej gabinetowej praktyki wynika, że tym, co najbardziej przeszkadza nam w zamknięciu za sobą drzwi, są emocje, które „każą” rozpamiętywać porażki, przechowywać nie najlepsze wspomnienia, pielęgnować w sobie obawę przed ryzykiem itp.

Choć wydaje się, że nie można do nich podejść zadaniowo, to jednak nasza świadoma intencja ma duże znaczenie. Mamy bowiem wpływ na jakość naszych emocji i to my decydujemy o tym, czy szklanka jest do połowy pełna, czy do połowy pusta.

Jeśli spotkał nas jakiś zawód, rozczarowaliśmy się czyjąś postawą, sytuacją, a może ktoś nas po prostu oszukał – smutek jest normalną reakcją. Należy zaakceptować go, zachowując szacunek do siebie i własnych uczuć.

Jednak osoby, które przeceniają np. zakończoną relację lub niespełnione nadzieje, nadmiernie celebrują żal oraz idealizują osobę lub sytuację, która je ominęła, nie działają w swoim, dobrze pojętym, interesie.

 Jak zamknąć za sobą drzwi?

1. Zrozum, co się z tobą dzieje
Ktoś cię zranił, odrzucił, twoje plany skończyły się fiaskiem? Kiedy pozwalasz eskalować negatywnym emocjom – lękom, obawom – bardzo trudno zachować dystans do sytuacji.

Twój układ limbiczny – czyli centrum odpowiedzialne za emocje – znajduje się w stanie pobudzenia, więc pragnienia i popędy przybierają na sile, tworząc rodzaj przymusu i obsesji.

Dlatego uświadom sobie, że twój stan nie wynika wyłącznie z faktu, iż to, co cię ominęło, było takie wyjątkowe, a ta osoba taka wspaniała… Że już nigdy nie zdarzy się coś dobrego lub że kogoś takiego nie spotkasz. A może to w ogóle nie jest prawda?

2. Zauważ, w którym punkcie się znajdujesz
Każda niekomfortowa sytuacja, trudna do zaakceptowania, charakteryzuje się określoną dynamiką. Jest to tak zwana „krzywa zmiany”.

Faza 1 - W chwili, kiedy nasze plany i nadzieje zostają zniszczone, na ogół nie godzimy się z tym, co się wydarzyło. Sposobem na uniknięcie konfrontacji z faktami jest: negacja, wypieranie, zaprzeczanie. Dlatego na przykład tłumaczymy sobie czyjeś motywy, wymyślamy absurdalne usprawiedliwienia i desperackie sposoby na to, by odwrócić bieg zdarzeń.

Faza 2 – W tym etapie, gdy nasze wysiłki nie przyniosły rezultatu, pojawia się dezorientacja, złość, gniew i frustracja. W przypadku rozstania lub czyjejś nielojalności, odmowy itp. zaczynamy być oskarżycielscy, podejrzewamy kogoś o najgorsze intencje, ale wciąż jeszcze jesteśmy silnie związani z nim i przeżywaniem zawodu.

Faza 3 – Wchodzimy w nią, kiedy negatywne emocje zaczynają słabnąć i zmieniają się w akceptację. Nie jesteśmy jeszcze całkiem pogodzeni z porażką, ale powoli wracamy do normalności.

Faza 4 – W tym etapie dopuszczamy myśl, że w życiu czeka nas jeszcze wiele dobrego, zaczynamy eksperymentować, rozglądać się za nowymi wyzwaniami i nie wracamy już zbyt często do przeszłości.

Znajomość przebiegu tego procesu pomoże ci, ponieważ wiedza, w jakim punkcie się znajdujesz, pozwoli na świadome przyspieszanie zmian. Poza tym warto uświadomić sobie, że inni „też tak mają”.

3. Świadomie przyspieszaj zmiany
Owo świadome wspomaganie procesu zapominania o porażkach polega głównie na unikaniu tego, co pobudza negatywne emocje – poczucie straty, krzywdy, odrzucenia itp. A więc – jeśli twoja sytuacja dotyczy np. rozstania z kimś ważnym dla ciebie…

- nie śledź jej/jego życia w mediach społecznościowych, nie wypytuj znajomych,

- nie aranżuj „przypadkowych” spotkań itp.,

- usuń wspólne zdjęcia lub inne przedmioty, które pobudzą pamięć o tym, co było,

- nie snuj fantazji o tym, jak to będzie cudownie, kiedy on/ona wróci, zrozumie swój błąd itp.

4. Przestań idealizować przeszłość
Idealizowanie, które często towarzyszy rozmyślaniu o tym, co nas ominęło, sprawia, że przeceniamy rolę tej osoby/sytuacji w swoim życiu.

Weź kartkę i długopis, po czym wynotuj to wszystko, co jest minusem sytuacji, w której się nie znalazłeś, np. awans, który przeszedł ci koło nosa – to większa odpowiedzialność, często brak czasu, presja, stres, konieczność konfrontowania się z tymi, którzy nie są ci życzliwi i zazdroszczą ci sukcesu, itp. Kiedy zaczniesz patrzeć obiektywnie, łatwiej ci będzie zaakceptować to, co się wydarzyło. 

5. Koncentruj się na teraźniejszości
Rozpamiętując to, co było, trudno zbliżać się do kolejnego celu, prawda?  

A więc świadomie koncentruj się na tym, co otacza cię tu i teraz. Jeśli jesteś wśród ludzi, słuchaj ich, wczuwaj się w ich problemy. Nie zamieniaj tych spotkań w kolejną naradę wojenną na temat tego, co cię dręczy.

No i nawet jeśli wydaje ci się, że masz strasznego pecha, zauważ ludzi i zwierzęta, którzy cierpią bardziej niż ty. Wybierz się jako wolontariusz do domu dziecka lub schroniska dla zwierząt. Zrób dla nich coś dobrego, ofiaruj im trochę swojego czasu, który poświęciłbyś na mało produktywne kontemplowanie swojej sytuacji. Dobre uczynki wzmocnią cię i sprawią wiele radości.

6. Uświadom sobie, że szczęście to nie stacja

Błędem jest myślenie: będę szczęśliwy, dopiero kiedy zarobię dużo pieniędzy, dostanę wreszcie ten awans, znajdę kogoś, kto mnie pokocha. Potrzebuję czegoś, co da mi gwarancję bezpieczeństwa, a wtedy zapomnę o rozczarowaniach.

Szukanie szczęścia poza sobą nie ma sensu. Jeśli nie ma w tobie gotowości na bycie szczęśliwym, nie znajdziesz go nigdzie indziej. Możesz w to wierzyć albo nie, ale w naszym życiu pojawia się to, co jesteśmy zdolni przyjąć.

7. Weź odpowiedzialność

Powiedz sobie: to ja sprawiam, że czuję się tak źle w obliczu swojej porażki! Sprawia to moje nierealistyczne oczekiwanie, że można nigdy jej nie doznać. To po prostu się zdarza.

Szukanie winy na zewnątrz i obwinianie świata tworzy barierę, którą trudno potem pokonać. Jeśli widzisz siebie zranionego i postrzegasz świat jako potencjalne zagrożenie, oddzielasz się od niego.

Uświadomiwszy sobie to wszystko, weź odpowiedzialność za swoje uczucia. I za poczucie porażki i za zmierzenie się z tym stanem, a także za to, by w końcu stać się gotowym na nowy etap.

8. Chcesz coś otrzymać? Zacznij to dawać

Świat odpowiada na wzorzec, którzy sami tworzymy. Dlatego jeśli uważasz, że dostajesz zbyt mało dobrych czuć – uważniej przyjrzyj się sobie i odpowiedz na pytanie: jak wiele sam/sama ich daję?

I nie chodzi o to, jak wielkich uniesień pragniesz i o czym marzysz – lecz jak jest na przykład z twoją życzliwością… na co dzień. Zauważ, ile drobnych, bezinteresownych aktów miłości kreujesz?

I… czy w ogóle to robisz?

9. Zamknij za sobą drzwi do przeszłości i otwórz kolejne

Dopóki będziesz wciąż odwracał się za siebie, dopóty nie znajdziesz dalszej drogi. Twój wewnętrzny wzrok nie jest bowiem skierowany na przyszłość, lecz na przeszłość. Dlatego powraca ona w postaci wydarzeń, które nam ją przypominają. Czy to ma sens? Jakakolwiek by była, zauważ, że nie ma jej już. Są natomiast twoje doświadczenia, twoja nabyta mądrość, twoja zdolność do kochania, twoja świadomość siebie i twoje rozumienie życia. Zaufaj im, odwróć wzrok od przeszłości i wybierz nową drogę.

Aby to sobie ułatwić, przeanalizuj sytuację, która cię zraniła.

Zadaj sobie następujące pytania:

- co sprawiło, że czuję się zraniony itp.,

- jakie doświadczenia wyniosłem/wyniosłam z tego etapu,

- co w przyszłości mogę zrobić inaczej.

Zamiast obwiniać się za błędy przeszłości, zauważ, że stanowiły niezbędny etap twojego rozwoju i czegoś cię nauczyły.  

 

Życzę wszystkim nowych, wspaniałych doświadczeń.

Joanna Godecka

Zobacz również

Tagi:


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast

Kalendarz Imprez

Październik 2018
PnWtSrCzwPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Najbliższe wydarzenia


Czwartek, 18 października 2018

„Z Szuflady Babci i Dziadka” – stwórz wyjątkową wystawę razem z nami, przyjdź na wernisaż!

Czwartek, 18 października 2018

Z prac Rady Dzielnicy

Piątek, 19 października 2018

Otwarcie pierwszego etapu realizacji Ogrodów Polsko-Niemieckich już w najbliższy piątek

Zgłoś wydarzenie

Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Co myślisz o uproszczonych taryfach na 1 i 2 strefę komunikacji miejskiej?

Świetny pomysł! Teraz nie będzie chaosu z 1 i 2 strefą
Jestem bardzo zadowolona/zadowolony z tego pomysłu. Wreszcie jadąc poza Warszawę nie będę musiała/musiał kupować dodatkowego biletu
Nie odczuję różnicy. Podróżuję tylko w obrębie administracyjnym Warszawy
Nie jeżdżę komunikacją miejską
Nie mam zdania
Zobacz wyniki
Kurek Foto

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń