Okiem coacha: Jak zamienić kłótnie w konstruktywne rozmowy
Joanna Godecka | 15 marca 2018
Różnice zdań między ludźmi są rzeczą normalną. Po prostu nie zawsze możemy być jednomyślni. I nie ma znaczenia w jakiej kwestii. Związanej ze światopoglądem, tym w co głęboko wierzymy? A może punktem zapalnym są codzienne drobiazgi – bałagan, spóźnienia, niewywiązywanie się z obowiązków?
Czy sporne sprawy będą nas dzielić i w końcu doprowadzą do zniszczenia łączącej nas relacji osobistej, towarzyskiej lub zawodowej? Czy może odwrotnie – pomogą nam zbudować wspólną rzeczywistość, w której każdy będzie czuł się komfortowo, mając prawo do wyrażania swojego zdania w bezpieczny sposób.
To, jak podchodzimy do nieporozumień i jakimi metodami dążymy do ustalenia consensusu, ma kluczowe znaczenie.
Co utrudnia znajdywanie porozumienia?
Niektóre z zachowań stosowanych w sytuacjach sporu zapewniają pozorne zwycięstwo, a w rzeczywistości eskalują konflikt. Są to próby udowadniania swoich racji za wszelką cenę poprzez:
- Rodzaj pojedynku, w którym naprzemiennie występują elementy atak – obrona – atak. W tym modelu „komunikacji” zwycięstwo osiąga się przez wytaczanie coraz to cięższej broni. Kto zada ostateczny cios – wygrywa.
- Granie roli skrzywdzonej ofiary, która nawet jeśli wina jest ewidentnie po jej stronie, każe nam myśleć, że oto wzięliśmy do niewoli niedołężne staruszki i dzieci.
- Emocjonalny szantaż, czyli manipulowanie poprzez wzbudzanie poczucia winy lub strachu, obrażanie się, ciche dni, odmawianie uczestnictwa w czymś, na czym zależy drugiej stronie.
- Kłamstwo lub chociażby naginanie prawdy, zniekształcanie jej tak, aby argumenty przeciwnika trafiały w próżnię.
- Ośmieszanie i poniżanie drugiej strony poprzez sarkazm, przedrzeźnianie lub inne złośliwe zachowania.
- Odbijanie piłeczki poprzez wypominanie. Zamiast rozwiązać bieżącą sprawę, odnosimy się do zamierzchłej przeszłości, wypominając grzechy i uchybienia drugiej strony.
Na przeciwnym biegunie niż forsowanie swojego zdania jest unikanie jakichkolwiek konfrontacji. Jeśli nigdy, przenigdy się nie kłócicie, może to czasem oznaczać, że obie lub jedna ze stron obawiają się zarówno usłyszenia, jak i powiedzenia prawdy.
Budowanie pomostu, czyli jak rozmawiać, aby znajdować rozwiązania?
Zacznijmy od tego, że komunikacja w sytuacji, w której poszukujemy consensusu, to nie walka, lecz próba zbudowania pomostu. Ta przeprawa powinna być bezpieczna. Bez otwartego komunikowania się nie ma możliwości, aby wasze światy naprawdę się połączyły.
A oto 7 kroków do lepszego porozumienia:
1 – Zmniejsz napięcie.
Nigdy nie zaczynaj komunikacji w stanie wzburzenia. Jeśli czujesz, że emocje biorą górę, zrozum, że potrzebujesz czasu, aby się wyciszyć, i zrób to. Wyjdź na spacer lub zrób ćwiczenie oddechowe, którego efektem jest zwiększenie samoświadomości.
Oto ono:
Zamknij oczy i weź 5 głębokich świadomych oddechów. Niech wdech będzie energiczny, a wydech zrelaksowany. Nie rób przerw pomiędzy wdechem i wydechem i odwrotnie.
Następnie, przez około 10-15 sekund, bądź obecny z każdą myślą, która się pojawia. Zauważ ją, a jeśli stwierdzisz, że o niczym nie myślisz, to znaczy, że… myślisz właśnie o tym.
Weź ponownie głęboki oddech.
A teraz zauważ emocję, którą czujesz, lub nastrój, w którym teraz jesteś. Przez ok. 10-15 sek. bądź obecny z tym, co czujesz. Jeżeli niczego nie czujesz, bądź obecny z tym „nic”.
Znowu weź głęboki oddech, po czym bądź świadomie obecny ze swoim ciałem. Rozpoczynając od palców u stóp, powoli przeskanuj całe ciało, aż po czubek głowy, przez ok. 10-15 sekund. Powoli zakończ ćwiczenie.
2 – Zastanów się, co chcesz powiedzieć.
Robienie obrażonych min i „dawanie do zrozumienia” nie ma nic wspólnego z otwartą komunikacją. Podobnie gdy zaczynamy się plątać w swojej wypowiedzi, kiedy jest ona chaotyczna i impulsywna, komunikat staje się niejasny. Przemyśl więc swoją wypowiedź. Chodzi o to, by twoje słowa były jasne, zrozumiałe i konkretne.
3 – Przemyśl, co chcesz uzyskać.
Chodzi tu o to, byś wiedział, jaki jest cel rozmowy. Może to być tylko przekazanie twojej opinii, ale też uzyskanie informacji, poznanie punktu widzenia drugiej strony lub spowodowanie jakiegoś konkretnego działania. Kiedy poznasz swój cel, nie zapominaj o nim. Wszelkie dygresje, aluzje, odbieganie od tematu utrudniają porozumienie.
4 – Odwołuj się do emocji, zamiast oceniać.
Emocje pobudzają nas do kłótni, ale kiedy stajemy się ich świadomi i wiemy dokładnie, co czujemy (ćwiczenie pkt. 1), zyskujemy bardzo cenny kapitał do rozmowy. Nie oskarżaj więc i nie oceniaj, tylko mów o tym, co czujesz!
Np. zamiast „nie potrafisz niczego zrobić jak należy” powiedz „czuję się zirytowana, gdy ciągle muszę po tobie poprawiać twoje zadania” lub zamiast „jak zwykle mnie lekceważysz” powiedz „jest mi przykro, kiedy zapominasz o obietnicach”.
5 – Wybierz miejsce i czas rozmowy.
Jeśli to, co chcesz ustalić, wymaga więcej czasu i odpowiedniego nastroju (np. nie chcesz, aby wam przeszkadzano lub aby któreś z was miało myśli zajęte czymś innym), zadbaj o to. Ważne rozmowy przeprowadzane w niekomfortowym momencie i sytuacji prowadzą zwykle do zniecierpliwienia.
6 – Daj drugiej stronie szansę ustosunkowania się do tematu.
Wygłaszanie monologu nie stworzy okazji, by usłyszeć zdanie strony przeciwnej i zawrzeć kompromis. Dlatego nie zajmuj całej sceny! Zadbaj o to, by każda kwestia mogła być skomentowana, i odnoś się do tego, co słyszysz.
7 – Staraj się rozumieć argumenty, nawet gdy się z nimi nie zgadzasz.
To, że druga strona nie składa broni, nie musi oznaczać impasu. Staraj się rozumieć argumenty nawet wtedy, gdy jesteś innego zdania.
Warto stosować wtedy tak zwaną parafrazę, powtarzając słowa partnera, zamiast od razu przystąpić do kontrataku. Przykład: „rozumiem, że nie zadzwoniłeś, gdyż nie chciałeś tracić czasu, jednak dla mnie to ważne, abyś informował mnie o spóźnieniu”.
Tych kilka zasad plus bezwzględnie szacunek w przekazywaniu swojej wersji prawdy i chęć usłyszenia prawdy partnera pomogą wam dogadać się w każdej sytuacji...
…czego wam życzę.
Tagi: okiem coacha, psychologia, porady
Komentarze użytkowników (1)
Dodaj komentarzŚwietny artykuł. Polecam też przeniesienie tego na grunt zawodowy - relacje w pracy: https://doradca-biznesowy.pl/blog/jak-wzmocnic-zaufanie-w-zespole/
Kalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
Piątek, 24 marca 2023
Obchody 78. rocznicy wywózki więźniów do ZSRR w Rembertowie
Sobota, 25 marca 2023
Wesele w WCK Falenica
Sobota, 1 kwietnia 2023
Leśna Triada Biegowa - ruszyły zapisy!


Nasza ankieta
Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?