WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Wtorek, 17 lipca 2018 r.
Imieniny obchodzą: Aneta, Bogdan, Aleksy

Cyberetyka: Kapie, cieknie czy już wypływa?

Justyna Krasowska, Adrian Pupek  |  8 maja 2018

W cyfrowym świecie wartością jest informacja. Firmy na całym świecie borykają się z ogromnym problemem, jakim jest kradzież danych. Koszt, jaki ponoszą z tytułu wycieku informacji, potrafi „położyć firmę na łopatki”, jeżeli weźmiemy pod uwagę nie tylko stratę finansową, ale też utratę reputacji po takim zdarzeniu.

Ilość przetwarzanej informacji rośnie wykładniczo, co przekłada się na wzrost ryzyka kradzieży czy przypadkowego ujawnienia. Prognozy mówią, że do 2025 r. dane, które tworzymy i kopiujemy, osiągną wartość 163 zettabajtów.

1 zettabajt = 34,4 biliona sztuk iPhone’ów 32 GB położonych obok siebie

34,4 biliona iPhone’ów ułożonych obok siebie = 122 okrążenia wokół Ziemi

W jaki sposób organizacje radzą sobie zatem z wyciekami? Najpopularniejszym narzędziem są systemy klasy DLP - chroniące przed kradzieżą i wyciekami danych.

Takiej klasy systemy potrafią monitorować i chronić dane przetwarzane w przedsiębiorstwie w obliczu takich zagrożeń jak:

- świadome/nieświadome kopiowanie danych na nośniki zewnętrzne,

- świadome/nieświadome przesyłanie danych poza firmę, np. pocztą firmową.

Dlaczego dane wciąż wyciekają?

Po pierwsze, ekonomiczna presja oraz monetyzacja danych na czarnym rynku powoduje, że powstaje środowisko, w którym ludzie z dostępem do informacji zamieniają dane/informacje na pieniądze.

Po drugie, niska świadomość użytkowników na temat zasad bezpieczeństwa dla danych przesyłanych w digitalnym świecie sprawia, że informacje mogą zostać wysłane w niezaszyfrowany sposób, często nieświadomie.

A co na to RODO?

RODO przede wszystkim wprowadza pojęcie analizy ryzyka dla ochrony danych osobowych.

Obowiązkiem każdego pracownika firmy po 25 maja (dzień obowiązywania w Unii Europejskiej Rozporządzenia Ochrony Danych Osobowych) będzie odpowiednie podejście do zabezpieczania informacji. To na nas spocznie odpowiedzialność za ustalenie, czy i w jaki sposób zabezpieczyć dane, które chcemy wysłać poza firmę.

Naruszenie tych obowiązków może narazić przedsiębiorstwo na wysokie straty finansowe. Kary te mogą sięgać 20 milionów euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa. Dodatkowo, każdy wyciek danych osobowych firma ma obowiązek zaraportować w ciągu 72 godzin od momentu jego stwierdzenia do właściwego organu nadzoru.

Jak zabezpieczyć dane?

Zanim wdrożymy drogie technologie, sugerujemy najpierw przeprowadzić analizę ryzyka. Wszędzie tam, gdzie nie uda się w sposób zautomatyzowany zabezpieczyć danych osobowych, warto stosować proste narzędzia, takie jak np. darmowy program 7-zip. Plik z danymi osobowymi możemy nim zaszyfrować, a hasło do pliku przekazać drugiej stronie oddzielną drogą komunikacyjną, np. SMS-em czy telefonicznie.

Zobacz również

Tagi:


Komentarze użytkowników (1)

Dodaj komentarz
kaan | 2018-05-09 13:32:38

Szanowni Autorzy (mym zdaniem ) prawdopodobnie "sponsorowanego" artykułu ?

Tak to zgodna z rzeczywistością "ilustracja" istniejącego stanu rzeczy . Pytanie ,kto już i kto jeszcze na polu wdrażania "RODO" ( znane firmy ,znane "osobistości" ma /będzie miał znaczące "zasługi" ) ? .Zastrzegam sobie kolejny komentarz po wystąpieniu ,wielce prawdopodobnej sytuacji "nieprawidłowości we wdrażaniu..."

Jadalnia

Kalendarz Imprez

Najbliższe wydarzenia


24 czerwca - 31 sierpnia 2018

Podwieczorki teatralne dla dzieci

28 czerwca - 30 sierpnia 2018

Kino plenerowe w Parku Polińskiego

1 lipca - 26 sierpnia 2018

Kino plenerowe na Plaży Romantycznej

Zgłoś wydarzenie

Mośibrody
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Czy satysfakcjonują Cię wyniki budżetu partycypacyjnego 2019?

Tak, zrealizowane będą pomysły, na które głosowałam/em
Tak, chociaż nie brałam/em udziału w głosowaniu na projekty
Nie, projekty na które głosowałam/em nie zostaną zrealizowane
Nie interesuje się budżetem partycypacyjnym
Zobacz wyniki
Kurek Foto

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń