WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Niedziela, 27 listopada 2022 r.
Imieniny obchodzą: Ksenia, Walerian, Franciszek

Okiem coacha: Work-life balance (Całkowita równowaga to mit, naucz się balansować między pracą a życiem prywatnym)

Renata Wrona  |  13 lutego 2019

Jak zarządzać swoją życiową energią? Jak utrzymać harmonię dnia codziennego i żyć w zgodzie z samą sobą? To właśnie idea work-life balance pomaga nam osiągać ten stan.
 
Są dni, gdy sypiam mniej, gdy przygotowuję nowe teksty, piszę kolejną książkę lub jadę na szkolenia do różnych miast, ale wiem, że w następnym tygodniu pozwolę sobie na większy odpoczynek, dłuższy sen, spacer, spotkanie z przyjaciółmi, wspólny czas z rodziną, ulubiony sport lub po prostu czas spędzony pod kocem z ciekawa książką i kubkiem herbaty.

Stan równowagi

Termin równowaga dla każdego będzie oznaczał coś innego, ponieważ każdy człowiek kieruje się w swoim życiu różnymi wartościami. Innymi wartościami kieruje się młoda mama, która spieszy po pracy do przedszkola, aby odebrać malucha, a innymi kobieta samotna rozpoczynająca karierę zawodową i pnąca się po szczeblach kariery, jeszcze inne ma dojrzała osoba, która już osiągnęła status społeczny i zawodowy. Warto więc zauważyć, że stan równowagi jest pojęciem względnym i bardzo indywidualnym.

Balans między pracą a życiem prywatnym

Używamy słowa równowaga, ale tak naprawdę nie ma możliwości życia w całkowitej równowadze, a naszym zadaniem jest raczej działanie, które nas do niej przybliża. W książce „Księga zrozumienia” Osho proponuje metaforyczną definicję równowagi w życiu. Osho porównuje nasze życie do akrobaty, który chodzi po linie i próbując utrzymać się na niej, przechyla się raz na prawo, raz na lewo. Kiedy czuje, że za bardzo przechyla się na jedną stronę i grozi mu upadek, świadomie kieruje swoje ciało i uwagę na stronę drugą. Działanie, czyli ruch rozumiany jako stałe balansowanie w celu zbliżania się do równowagi.

Tony Schwartz określił, że na jakość życia składają się różne potrzeby, które możemy podzielić na cztery kategorie:

  • na poziomie ciała: równowagi, która wiąże się z regeneracją, odpoczynkiem naszego ciała (sen, sport),
  • na poziomie emocji: bezpieczeństwa, która przejawia się w chęci bycia docenianym i doznawania troski ze strony innych,
  • na poziomie umysłu: samorealizacji, czyli rozwoju i wykorzystywania talentów i umiejętności,
  • na poziomie duchowym: poczucia sensu, spełnienia i spójności.

Kto jest odpowiedzialny za work-life balance?

HR-owcy zauważyli, że pracownicy zaczęli wykazywać objawy takie jak: zmniejszenie zaangażowania, brak entuzjazmu i spadek wydajności, choć przebywali w pracy coraz dłużej. Rosła liczba nieobecności spowodowanych chorobami o podłożu emocjonalnym i nerwicowym oraz kłopotów rodzinnych.

Firmy coraz częściej inwestują w szkolenia walki ze stresem, warsztaty zarządzania czasem i wdrażając zasady work-life balance do swojej codzienności, wykupują także pracownikom karnety na siłownię, dopuszczają pracę zdalną.

I tu, jak w każdym innym przypadku, najważniejsze jest Twoje nastawienie i chęci oraz zmiana nawyków. Najlepsze rezultaty dają harmonijne działania i zaangażowanie naszego pracodawcy i nas samych. To od Ciebie zależy, czy uwzględnisz wszystkie Twoje aktualne potrzeby i wartości w układaniu Twoich priorytetów. Czy odważysz się asertywnie powiedzieć: „Nie, na jutro tego nie zrobię. Ale mogę to zrobić za 2 dni”.

Szanuj wszystkie obszary swojego życia

Nie da się w sztuczny sposób oddzielić pracy od życia rodzinnego, od przyjaciół i swoich pasji. Czy oddzielenie sprzyjałoby faktycznej równowadze? Działalność społeczna, towarzyska, hobby, wypoczynek, kształcenie – to tylko niektóre z istotnych elementów życia, które mogą pozostawać w równowadze lub konflikcie z Twoją pracą. Jesteś całością i każda strefa Twojego życia jest istotna. Gdy jesteś w pracy, masz prawo zadzwonić do przedszkola i sprawdzić, czy wszystko jest dobrze, jeśli boisz się, że Twoje dziecko może źle się czuć. Gdy musisz dokończyć ważny i pilny raport, możesz zostać dłużej w pracy lub usiąść do niego wieczorem, gdy położysz dziecko spać. Nowe technologie umożliwiają nam pracę z domu w razie potrzeby. Jednym z istotnych sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie sportu, zajmowanie się swoimi pasjami. Rekreacja, życie towarzyskie i rozwój osobisty są więc tak samo ważne w zdrowym funkcjonowaniu jak posiłek, praca i domowe obowiązki.

Słuchaj swoich potrzeb

Szczęście oznacza dążenie do harmonii w każdym obszarze mojego życia, w zgodzie ze sobą i z innymi. Żyj tak, aby wszystko, co robisz, było zgodne z Twoimi wartościami. Zwracaj uwagę na to, co w danym momencie jest dla Ciebie priorytetem – skończenie ważnego raportu czy 8 godzin snu?

Ideę work-life balance – rozumianą jako balans dążący do harmonii i zadowolenia z jakości własnego życia – warto wdrażać w swoje życie. Tak abyś każdego dnia czuła, że robisz coś, co jest ważne dla Ciebie, że dbasz o wszystkie sfery swojego życia i że czujesz się szczęśliwa ze swoimi wyborami.

 

Życzę Ci wdzięcznego balansu w codziennym życiu J.

 


 
 

Tagi: work, life, balance, obszar, energia, harmonia, dnia, codziennego, osiągaj, stan, równowagi, zadowolenie, łap,


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Listopad 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Najbliższe wydarzenia


26 - 27 listopada 2022

Turniej Piłki Siatkowej o Puchar Burmistrza Dzielnicy Rembertów

Niedziela, 27 listopada 2022

Rodzinny turniej o puchar Andrzeja Caruka

Niedziela, 27 listopada 2022

Spektakl "Którędy do wyjścia?"

Zgłoś wydarzenie

księgowość
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?

kino plenerowe
wyprzedaż garażowa
piknik / festyn
zajęcia sportowe, maratony, biegi, rajdy rowerowe
koncerty
wieczory autorskie, benefisy
warsztaty artystyczne (rękodzieło, teatr, malarstwo, rysunek, śpiew)
imprezy charytatywne
Zobacz wyniki
nieruchomości

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń