WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Poniedziałek, 13 lipca 2020 r.
Imieniny obchodzą: Małgorzata, Ernest, Henryk

Okiem coacha: Work-life balance (Całkowita równowaga to mit, naucz się balansować między pracą a życiem prywatnym)

Renata Wrona  |  13 lutego 2019

Jak zarządzać swoją życiową energią? Jak utrzymać harmonię dnia codziennego i żyć w zgodzie z samą sobą? To właśnie idea work-life balance pomaga nam osiągać ten stan.
 
Są dni, gdy sypiam mniej, gdy przygotowuję nowe teksty, piszę kolejną książkę lub jadę na szkolenia do różnych miast, ale wiem, że w następnym tygodniu pozwolę sobie na większy odpoczynek, dłuższy sen, spacer, spotkanie z przyjaciółmi, wspólny czas z rodziną, ulubiony sport lub po prostu czas spędzony pod kocem z ciekawa książką i kubkiem herbaty.

Stan równowagi

Termin równowaga dla każdego będzie oznaczał coś innego, ponieważ każdy człowiek kieruje się w swoim życiu różnymi wartościami. Innymi wartościami kieruje się młoda mama, która spieszy po pracy do przedszkola, aby odebrać malucha, a innymi kobieta samotna rozpoczynająca karierę zawodową i pnąca się po szczeblach kariery, jeszcze inne ma dojrzała osoba, która już osiągnęła status społeczny i zawodowy. Warto więc zauważyć, że stan równowagi jest pojęciem względnym i bardzo indywidualnym.

Balans między pracą a życiem prywatnym

Używamy słowa równowaga, ale tak naprawdę nie ma możliwości życia w całkowitej równowadze, a naszym zadaniem jest raczej działanie, które nas do niej przybliża. W książce „Księga zrozumienia” Osho proponuje metaforyczną definicję równowagi w życiu. Osho porównuje nasze życie do akrobaty, który chodzi po linie i próbując utrzymać się na niej, przechyla się raz na prawo, raz na lewo. Kiedy czuje, że za bardzo przechyla się na jedną stronę i grozi mu upadek, świadomie kieruje swoje ciało i uwagę na stronę drugą. Działanie, czyli ruch rozumiany jako stałe balansowanie w celu zbliżania się do równowagi.

Tony Schwartz określił, że na jakość życia składają się różne potrzeby, które możemy podzielić na cztery kategorie:

  • na poziomie ciała: równowagi, która wiąże się z regeneracją, odpoczynkiem naszego ciała (sen, sport),
  • na poziomie emocji: bezpieczeństwa, która przejawia się w chęci bycia docenianym i doznawania troski ze strony innych,
  • na poziomie umysłu: samorealizacji, czyli rozwoju i wykorzystywania talentów i umiejętności,
  • na poziomie duchowym: poczucia sensu, spełnienia i spójności.

Kto jest odpowiedzialny za work-life balance?

HR-owcy zauważyli, że pracownicy zaczęli wykazywać objawy takie jak: zmniejszenie zaangażowania, brak entuzjazmu i spadek wydajności, choć przebywali w pracy coraz dłużej. Rosła liczba nieobecności spowodowanych chorobami o podłożu emocjonalnym i nerwicowym oraz kłopotów rodzinnych.

Firmy coraz częściej inwestują w szkolenia walki ze stresem, warsztaty zarządzania czasem i wdrażając zasady work-life balance do swojej codzienności, wykupują także pracownikom karnety na siłownię, dopuszczają pracę zdalną.

I tu, jak w każdym innym przypadku, najważniejsze jest Twoje nastawienie i chęci oraz zmiana nawyków. Najlepsze rezultaty dają harmonijne działania i zaangażowanie naszego pracodawcy i nas samych. To od Ciebie zależy, czy uwzględnisz wszystkie Twoje aktualne potrzeby i wartości w układaniu Twoich priorytetów. Czy odważysz się asertywnie powiedzieć: „Nie, na jutro tego nie zrobię. Ale mogę to zrobić za 2 dni”.

Szanuj wszystkie obszary swojego życia

Nie da się w sztuczny sposób oddzielić pracy od życia rodzinnego, od przyjaciół i swoich pasji. Czy oddzielenie sprzyjałoby faktycznej równowadze? Działalność społeczna, towarzyska, hobby, wypoczynek, kształcenie – to tylko niektóre z istotnych elementów życia, które mogą pozostawać w równowadze lub konflikcie z Twoją pracą. Jesteś całością i każda strefa Twojego życia jest istotna. Gdy jesteś w pracy, masz prawo zadzwonić do przedszkola i sprawdzić, czy wszystko jest dobrze, jeśli boisz się, że Twoje dziecko może źle się czuć. Gdy musisz dokończyć ważny i pilny raport, możesz zostać dłużej w pracy lub usiąść do niego wieczorem, gdy położysz dziecko spać. Nowe technologie umożliwiają nam pracę z domu w razie potrzeby. Jednym z istotnych sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie sportu, zajmowanie się swoimi pasjami. Rekreacja, życie towarzyskie i rozwój osobisty są więc tak samo ważne w zdrowym funkcjonowaniu jak posiłek, praca i domowe obowiązki.

Słuchaj swoich potrzeb

Szczęście oznacza dążenie do harmonii w każdym obszarze mojego życia, w zgodzie ze sobą i z innymi. Żyj tak, aby wszystko, co robisz, było zgodne z Twoimi wartościami. Zwracaj uwagę na to, co w danym momencie jest dla Ciebie priorytetem – skończenie ważnego raportu czy 8 godzin snu?

Ideę work-life balance – rozumianą jako balans dążący do harmonii i zadowolenia z jakości własnego życia – warto wdrażać w swoje życie. Tak abyś każdego dnia czuła, że robisz coś, co jest ważne dla Ciebie, że dbasz o wszystkie sfery swojego życia i że czujesz się szczęśliwa ze swoimi wyborami.

 

Życzę Ci wdzięcznego balansu w codziennym życiu J.

 


 
 

Tagi: work, life, balance, obszar, energia, harmonia, dnia, codziennego, osiągaj, stan, równowagi, zadowolenie, łap,


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Lipiec 2020
PnWtSrCzwPtSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Najbliższe wydarzenia


Poniedziałek, 13 lipca 2020

Po wakacjach ulica Saska będzie jak nowa

Niedziela, 2 sierpnia 2020

XX Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu 2.08–3.09.2020 ul. Grochowska 272, Warszawa

Wtorek, 1 września 2020

Powszechny spis rolny

Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Gdzie w tym roku wyjeżdżasz na wakacje?

Nad morze
W góry
Na Mazury
Za granicę
Nigdzie
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń