WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Niedziela, 5 lipca 2020 r.
Imieniny obchodzą: Karolina, Antoni, Filomena

Okiem coacha: 5 zasad, jak być szczęśliwym, nawet kiedy wydaje Ci się, że nie masz powodu

Joanna Godecka  |  23 kwietnia 2019

Czasem wydaje się nam, że szczęście to stan, którego doświadczamy w wyjątkowych sytuacjach. Dlatego mamy skłonność do  myślenia, że aby je poczuć w naszym życiu, muszą się spełnić jakieś szczególne warunki. Czekamy zatem, aż wydarzy się coś, co da nam do tego prawo…

Nie czuję się szczęśliwa – mówi Karolina (43 lata) – od czasu gdy rozstałam się ze swoim partnerem. To nie był dobry związek, ale już 2 lata jestem sama i jest mi z tym źle. Nie wyobrażam sobie, co będzie, jeśli nie spotkam nikogo. Takie samotne życie jest do niczego.

A oto Michał (29 lat) – nie mogę znaleźć dobrej pracy, a ta, którą wykonuję, nie satysfakcjonuje mnie także finansowo. Czuje się wśród znajomych jak taki nieudacznik, więc przestałem chodzić na imprezy i spotkania, bo mam wrażenie, że ludzie patrzą na mnie lekceważąco. Trudno mi pogodzić się z tym, że szczęście wciąż mnie omija.

Mirka (30 lat) – kiedyś byłam szczupła i podobałam się sobie, ale brałam leki, po których mocno przytyłam, i nijak nie mogę zrzucić nadwagi. Znajomi mówią, że nie ma się czym przejmować, ale dla mnie to duży problem. Wiem, że wcześniej podobałam się mężczyznom, a teraz patrzą na mnie jak na powietrze. Nie zauważają mnie. Zrezygnowałam z plaży, bo w kostiumie czuję się jak wieloryb. W ogóle mam wrażenie, że to co dobre się dla mnie skończyło i swój limit szczęścia już wyczerpałam.

Wszystkie osoby, Karolina, Michał i Mirka, warunkują swoje szczęście, zakładając, że zanim nie spotkają miłości, nie znajdą pracy, nie schudną, nie mają do niego prawa.

Czy naprawdę tak to działa? Nie mając partnera, dobrej pracy, wyższych zarobków, zgrabniejszej sylwetki lub lepszych ciuchów – nie możemy być szczęśliwymi ludźmi?

To nie jest prawdziwe założenie. Szczęście nie jest byciem w idealnej sytuacji, spełnieniem kryteriów uprawniających nas do jego odczuwania ani rezultatem wysiłków lub pochodną sukcesu. Jest ono stanem ducha dostępnym wszystkim, o ile staniemy się zdolni do jego odczuwania. To trwałe zadowolenie z życia połączone z pogodą ducha i optymizmem; ocena własnego życia jako udanego, wartościowego, sensownego.

Amerykański psycholog Abraham Maslow wymienia wprawdzie konkretny zakres potrzeb, których zaspokojenie warunkuje poczucie szczęścia, ale potrzeby te należą do tych, których spełnienie leży w granicach naszych własnych możliwości. Prócz podstawowych, czyli głodu, pragnienia i snu, są to: potrzeba bezpieczeństwa, przynależności, miłości, szacunku i samorealizacji. A więc…

  1. Buduj swoje poczucie bezpieczeństwa

Zastanów się, czy postrzegasz świat jako bezpieczny, a ludzi jako przyjaznych? Kiedy bowiem jesteśmy otwarci i oczekujemy tego co dobre, stan szczęścia jest łatwiej osiągalny niż wtedy, kiedy stajemy się defensywni i zdystansowani. Dlatego uczciwie oceń, jak jest z tobą? A jeśli odpowiedź cię nie zadowoli, wzmacniaj lub buduj swoje poczucie bezpieczeństwa. Patrz na ludzi życzliwie, dostrzegaj pozytywne rozwiązania i spodziewaj się od życia miłych niespodzianek.

  1. Poczuj się częścią większej całości

Większość lęków bierze się z poczucia, że jesteśmy odłączeni, oddzieleni. A to nie jest prawda. To ty sam tworzysz dystans, zakładając, że jesteś samotną wyspą na bezkresnym oceanie. Dlatego zacznij szukać tego, co cię z innymi łączy, a nie tego, co dzieli. W obecnym, podzielonym świecie może to być dla ciebie prawdziwy przełom, gdy zrozumiesz, że w jakiejś części siebie wszyscy jesteśmy tacy sami.

  1. Szukaj miłości

Zauważ, że miłość to nie tylko to uczucie, którym darzysz kogoś wyjątkowego. Istnieje miłość do życia, do siebie, do planety, do ludzi, do zwierząt i to nie jest bynajmniej pełna lista. To także zdolność, gotowość, stan umysłu. I abyś mógł ją ofiarować, powinieneś ją mieć w sercu, zanim pojawi się ten szczególny ktoś. Dlatego przyjrzyj się temu, jak wiele dowodów miłości dajesz. Jeśli dotychczas tylko czekałeś na nie, zacznij to robić!

  1. Poczuj szacunek

Szacunek do siebie to podstawa, byś mógł poczuć się godny odczuwania szczęścia (w odróżnieniu od pogoni za przelotną przyjemnością). Jeśli jest z tym jakiś problem, spytaj siebie, a także innych, za co cię szanują? Z pewnością zdziwisz się, jak wiele powodów się znajdzie. Doceń to, co sam uznałeś za godne szacunku, i to, co otrzymałeś w informacji zwrotnej. Warto, byś się odwzajemnił i wspierał w ten sposób innych ludzi.

  1. Znajdź swoją drogę

Poczucie, że twoje życie jest wyjątkowe, nawet jeśli wydaje się bardzo zwyczajne, wartościowe, nawet jeśli pozbawione spektakularnych sukcesów, i sensowne, mimo że czasem kluczysz wśród wątpliwości – to także podstawa szczęścia. Dlatego realizuj swoje pragnienia, bądź sobą i podejmuj niezawisłe decyzje, pamiętając, że to twoje życie.

 

Tagi: jak, być, szczęśliwym, zasady, rady, porozmawiajmy, sens, cenne, życiowe, partnerzy, szczęście, uśmiech, działaj,


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Lipiec 2020
PnWtSrCzwPtSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Najbliższe wydarzenia


Czwartek, 9 lipca 2020

Wokół brzmienia autentycznego - W kręgu warszawskim

Niedziela, 2 sierpnia 2020

XX Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu 2.08–3.09.2020 ul. Grochowska 272, Warszawa

Wtorek, 1 września 2020

Powszechny spis rolny

Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Gdzie w tym roku wyjeżdżasz na wakacje?

Nad morze
W góry
Na Mazury
Za granicę
Nigdzie
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń