Okiem Przewodniczącego Rady: Sesja w środku lata
Marcin Jędrzejewski | 20 września 2019
Bardziej precyzyjnie ujmując – w środku wakacji, bo dokładnie 31 lipca 2019 r. o godz. 16.00 spotkaliśmy się na XI sesji Rady Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Zaplanowana w tym terminie zaraz na początku roku, jeszcze na kilka tygodni przed zapowiadała się dość ospale. Ale im bliżej, tym więcej jej porządek nabierał punktów, a ich tytuły wcale nie brzmiały usypiająco. Co więcej, niektóre ze spraw, które napływały do harmonogramu, już z góry zapowiadały gorące dyskusje.
Zaczęło się „z wysokiego c” – już punkt 3. przewidywał podjęcie uchwały opiniującej uchwałę Rady m.st. Warszawy w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Las. Spory tłum mieszkańców wspomnianego terenu zajmujący miejsca dla widowni sprawiał wrażenie, że Komisja Ładu Przestrzennego, która obradowała kilka dni wcześniej, nie rozwiała ich wątpliwości i nie zaspokoiła oczekiwań. Dlatego mając na względzie długi, 16-punktowy porządek sesji, a także wiedząc, że na listę osób chcących zabrać głos w tej sprawie wpisało się kilkanaście osób – postanowiłem, wyjątkowo, skorzystać z przysługującego mi statutowo uprawnienia i ograniczyłem czas wypowiedzi pojedynczej osoby do 2 minut. A mimo to dyskusja trwała co najmniej godzinę. Zaowocowała ona zgłoszeniem przez mieszkańców – za pośrednictwem radnego Sławomira Kacprowicza – 12 poprawek do planu – każdą z nich należało spisać, umieścić w odpowiednim miejscu planu, a następnie każdą oddzielnie przegłosować. I choć nie zabrzmi to może najlepiej – wszystkie te poprawki zostały odrzucone głosami większości Rady. Dlaczego? Otóż prace nad planem dla wspomnianego obszaru trwały od lat, samo wyłożenie nastąpiło w 2014 r. Plan był także przedmiotem posiedzeń Komisji Ładu Przestrzennego. Czasu więc na zgłoszenie własnych uwag każdy z mieszkańców miał sporo. Inna sprawa, że interesy każdego były często inne, odmienne niż sąsiada, i znalezienie jakiegoś kompromisu zadowalającego wszystkie strony nierzadko graniczyło z cudem. Wszakże – jeśli przyjęlibyśmy choćby jedną ze zgłoszonych poprawek na tym, ostatnim już etapie, przyjęcie planu odwlekłoby się o kolejnych kilka lat – uprzykrzając tym samym życie zwykłym mieszkańcom, a oddając pole developerom. A tak, dzięki przyjęciu planu uchwałą Rady Dzielnicy, w wypracowanej – może odległej od oczekiwań wielu –postaci porządkuje przestrzennie teren w prostokącie ulic Wał Miedzeszyński – Trakt Lubelski – Kadetów – Bronowska. I w chwili gdy piszę te słowa – plan dla obszaru Las przyjmowany jest uchwałą Rady m.st. Warszawy, co finalizuje definitywnie tę sprawę.
Po tym dość burzliwym i trwającym z górą 2 godziny punkcie następne rozpatrywane sprawy nie wywoływały już takich sporów – co nie oznacza, że miały charakter błahy. Otóż m.in. powołaliśmy uchwałą Młodzieżową Radę Dzielnicy Wawer (jako jedna z ostatnich dzielnic Warszawy), a także przyjęliśmy stanowisko wzywające Radę m.st. Warszawy do podjęcia uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i wprowadzenia opłaty reklamowej. W tej drugiej sprawie jesteśmy liderem w Warszawie – a na pewno są już dzielnice, które w ślad za nami przyjmują podobne stanowiska.
Temperatura na sali obrad wzrosła ponownie wraz z przejściem do rozpatrywania punktu 12. porządku sesji. Asumptem był projekt stanowiska złożony przez radnych PiS w sprawie modernizacji linii kolejowej w naszej dzielnicy. Nie jest tajemnicą dla większości mieszkańców Wawra, że PKP PLK planuje od 2016 r. inwestycję polegającą na budowie dwóch dodatkowych torów – obok obecnych, SKM-ki – którymi mknąć będzie pociąg z prędkością 160 km/h. W ramach tego inwestor oferuje naszej dzielnicy budowę 3 przejazdów bezkolizyjnych (tuneli w miejscu dotychczasowych przejazdów w Radości i Falenicy oraz dodatkowego wiaduktu w nowym miejscu – na granicy z Michalinem), a ponadto kilkunastu tunelowych przejść dla pieszych (również w miejscach tradycyjnych tzw. przedreptów). Sporym minusem inwestycji jest natomiast konieczność minięcia się torów – planowane jest to na wzniesieniu, które ma powstać na ok. 2-kilometrowym odcinku, zalesionym obustronnie, pomiędzy stacjami Międzylesie i Radość.
Stanowisko PiS zawierało wyraźne poparcie tej inwestycji, ale przy okazji uderzało w radnego Koalicji Obywatelskiej Wojciecha Godlewskiego, który samotnie forsując koncepcję przeniesienia torów do wykopu ziemnego, stał się niejako rzecznikiem mieszkańców sprzeciwiających się inwestycji. W wyniku kuluarowych rozmów, jakie podjęte zostały w zarządzonej przeze mnie przerwie w obradach, porozumiały się wszystkie znaczące siły polityczne w dzielnicy (KO, PiS i Razem dla Wawra). Efektem konsensusu było wycofanie kontrowersyjnego stanowiska PiS, a w zamian zgłoszony został wspólnie wypracowany projekt, który w głosowaniu otrzymał zdecydowane poparcie 17 radnych, bez żadnego głosu sprzeciwu (tekst stanowiska dostępny jest w internecie, m.in. na mojej stronie na fb).
Konkludując – jeszcze dwa słowa o możliwości przeniesienia wawerskich torów do wykopu ziemnego – w opinii mojej, i zdecydowanej większości radnych, projekt ten na obecnym etapie jest zupełnie nierealny. Choćby z tak prostej przyczyny, że istnieje już tunel drogowy w poprzek w Międzylesiu, a za chwilę powstanie podobny – w Miedzeszynie. Występowanie o analizę takiej możliwości, nawet tylko na odcinku Międzylesie – Radość, też budzi szereg wątpliwości (m.in. wobec ryzyka deregulacji wód podziemnych, co grozi obeschnięciem setek drzew w okolicy). Dość, że PKP PLK już na początku informowania nas o planowanej inwestycji stanowczo wykluczyło taką możliwość. I nigdy do tej sprawy nie powróciło w sposób stwarzający jakąkolwiek nadzieję. W dobrze pojętym interesie dzielnicy zaś leży bliska kooperacja z inwestorem, celem dbania o interesy mieszkańców i pilnowania wszystkich dotychczas wypracowanych rozwiązań.
Tagi: dzielnice, warszawskie, najważniejsze, tematy, rozmowy, społeczność, statut, dzielnicy, zmiana, terminy, spotkania,
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
2 - 9 października 2023
Spotkania nt. budów ul. Bursztynowej i Babiego Lata


Nasza ankieta
Czym najczęściej podróżujesz do centrum Warszawy?