Szukam pracy… (Część I: Zanim wyślesz aplikację)
Marta Sarbińska | 19 stycznia 2012
Znalezienie dobrej pracy to rzecz niełatwa i stresująca, gdyż sukces zależy od wielu czynników, a na niektóre z nich niestety nie mamy wpływu. Nie oznacza to jednak, że nie możemy sobie ułatwić tego zadania dzięki właściwemu przygotowaniu. W poniższym tekście chciałbym Państwu przekazać jak najwięcej praktycznych wskazówek dotyczących procesu poszukiwania pracy. I chociaż wiem, że z uwagi na złożoność problematyki z pewnością nie uda mi się wyczerpująco opisać wszystkich elementów, to mam jednak nadzieję, że znajdziecie tu Państwo jedynie informacje przydatne i ułatwiające poszukiwania pracy.
Część I - Zanim wyślesz aplikację
Większość z nas doświadczenie w poszukiwaniu pracy już posiada, a jeżeli nie to na pewno w najbliższej przyszłości będzie się do tego przymierzać. Bez względu na wcześniejsze doświadczenia istotne jest, aby na zagadnienie poszukiwania pracy spojrzeć w szerszym kontekście.
Spróbujmy dokonać analizy swojej sytuacji oraz warunków na rynku pracy.
Zastanówmy się dlaczego szukamy pracy?
Dla osób bezrobotnych jest to oczywiste: aby zapewnić sobie środki do życia. Dla takich osób istotną rolę odgrywa czas. Mało kto może sobie wtedy pozwolić na długie poszukiwania, czasami z uwagi na sytuacje materialną musimy podjąć pracę poniżej naszych kwalifikacji, aby utrzymać siebie i rodzinę. Innym powodem poszukiwania pracy jest chęć rozstania się z obecnym pracodawcą, np. ze względów finansowych. Bywa, że chcemy zmienić całkiem branżę i przekwalifikować się, gdyż dotychczas wykonywane zadania nie przynoszą nam już satysfakcji lub wiemy, że rynek pracy się zmienia i jeśli nie zmienimy branży to zostaniemy bez pracy.
Jeśli chcemy się przekwalifikować, a zawód jaki dotychczas wykonywaliśmy to wąska specjalizacja lub jeśli w danej branży pracowaliśmy od dłuższego czasu to powinniśmy wziąć pod uwagę fakt, iż poszukiwania nowej pracy mogą trwać dłużej i że w nowej firmie będziemy zaczynać od najniższych stanowisk, gdyż czeka nas dużo pracy, aby zdobyć nowe kwalifikacje.
Szukając pracy należy bezwzględnie wziąć pod uwagę aktualną sytuację na rynku. W ostatnich miesiącach mamy do czynienia z kryzysem w gospodarce światowej. I mimo że Polska radzi sobie w porównaniu do innych państw bardzo dobrze, to jednak wielu pracodawców szukając oszczędności lub w obawie przed pogorszeniem się sytuacji finansowej firmy, podjęło decyzję o likwidacji części stanowisk pracy lub wstrzymania naborów nowych pracowników. Działo się tak np. w branżach związanych z: bankowością, turystyką, nieruchomościami, zarządzaniem zasobami ludzkimi. A zatem szukając pracy powinniśmy zawsze liczyć się z aktualnymi trendami na rynku i brać pod uwagę, iż w niektórych sektorach trudno będzie znaleźć zatrudnienie.
Znając własną motywację i sytuację na rynku powinniśmy ustalić, czym dokładnie chcielibyśmy się zajmować. Dla niektórych jest to oczywiste, ale osoby, którym trudno to na początku sprecyzować, mogą najpierw określić czego z całą pewnością nie chcą robić i wybrać zawody, które nie leżą w kręgu ich zainteresowań.
Dobrze jest przypomnieć sobie:
- jakiego rodzaju zadania sprawiają nam satysfakcję?
- w jakich dziedzinach posiadamy wiedzę czy też kwalifikacje?
Warto także zwrócić uwagę na takie kompetencje jak: umiejętność pracy w zespole, umiejętność analitycznego myślenia, kreatywność, rzetelność, samodzielność itp. Te tzw. „miękkie” kompetencje są przez pracodawców niejednokrotnie stawiane na równi z wiedzą czy doświadczeniem, gdyż świadczą o potencjale pracownika. Ewentualne braki merytoryczne zawsze możemy uzupełnić, podczas gdy umiejętności takich jak: praca w zespole czy kreatywność znacznie trudniej jest się nauczyć czy też je rozwinąć.
Niektórym z Państwa może się wydawać, że wykonywanie takiej analizy jest zbędne. Po co tracić cenny czas, lepiej spożytkować go na przeglądanie ofert. Według mnie jest to jednak podstawa, aby właściwie się przygotować. Pozwoli to na uporządkowanie takich kwestii jak: ile czasu możemy poświęcić na poszukiwania pracy? z jakich sektorów lepiej zrezygnować? czego oczekujemy po zmianie pracy? jakie są nasze mocne i słabe strony na rynku pracy? Poświęcenie kilku chwil zanim zaczniemy rozsyłać aplikacje pozwoli nam zawęzić obszar poszukiwań i w rezultacie zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii, a niekiedy także i rozczarowań. Kiedy uda nam się już określić czego szukamy, otwarta pozostaje kwestia:
Gdzie szukać?
Urzędy pracy
Dla osób poszukujących pracy tuż po studiach ciekawą propozycją mogą być staże absolwenckie. Staże takie organizowane są przez urzędy pracy. W Warszawie jest to Urząd Pracy miasta stołecznego Warszawy: http://www.up.warszawa.pl/.
Staż absolwencki to doskonała okazja nie tylko do zdobycia doświadczenia zawodowego, poznania własnych atutów, ale i czas na uzupełnienie ewentualnych braków w wiedzy merytorycznej wyniesionej ze szkoły czy uczelni. Może być to również doskonała okazja do zweryfikowania własnych wyobrażeń na temat wyuczonego zawodu. Z oferty urzędu pracy mogą skorzystać nie tylko absolwenci, ale także osoby chcące wrócić na rynek pracy po dłuższej przerwie, np. osoby po urlopach macierzyńskich, wychowawczych czy też długotrwale bezrobotne, dla nich urzędy mają ofertę przygotowania zawodowego. Więcej informacji na stronie internetowej: http://www.up.warszawa.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=90&Itemid=155
Portale internetowe dotyczące pracy
Obecnie dzięki dostępowi do Internetu w stosunkowo szybki i łatwy sposób możemy szukać pracy bez wychodzenia z domu. W Polsce dostępne są różne portale związane z rynkiem pracy. Są to zarówno portale z ogłoszeniami z różnych branży np.: www.pracuj.pl, www.praca.pl, www.praca.gratka.pl, www.szybkopraca.pl, www.e-pracuj.pl, jak również portale, które zrzeszają określone grupy zawodowe jak np.: księgowi, informatycy, itp. np.: www.jobs4finance.pl. Korzystając z takich portali wyszukujemy oferty poprzez zawartą na stronie internetowej wyszukiwarkę, gdzie wybieramy z listy interesującą nas branżę oraz województwo. Niektóre portale oferują wyszukiwanie zaawansowane, gdzie można wpisać więcej informacji, np. poszukiwane stanowisko.
Dodatkowym atutem korzystania z takich portali jest możliwość zamieszczenia w nim swojego CV. Dzięki temu pracodawcy korzystający z takiego portalu będą mieli szansę zapoznać się z naszą aplikacją. Ponadto po zalogowaniu się i umieszczeniu swojej aplikacji możemy skorzystać z usługi otrzymywania na nasz adres mailowy codziennie nowych ofert pracy z branży, która nas interesuje.
Firmowe strony internetowe
Jeżeli szukamy pracy w określonej branży, np.: logistyka, bankowość itp., możemy poszukać firm, które zajmują się tą tematyką. Większość firm na swoich stronach internetowych ma zakładkę: „praca”, gdzie znajdziemy informacje o aktualnie prowadzanych naborach jak również zasady aplikowania.
Jeśli firma aktualnie nie prowadzi naboru to zazwyczaj i tak można przesłać swoją aplikację drogą elektroniczną na wskazany adres. Przesłana przez nas aplikacja trafi do bazy kandydatów i firma szukając nowego pracownika będzie już miała nasze dane.
Praca w administracji publicznej
Osoby zainteresowane pracą w administracji rządowej, np.: w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM), ministerstwach, urzędach wojewódzkich, urzędach skarbowych, ogłoszenia oraz zasady naborów znajdą na stronie KPRM w zakładce Departamentu Służby Cywilnej: http://www.dsc.kprm.gov.pl/.
Każdy urząd centralny jest zobowiązany do publikowania wszystkich ogłoszeń o wolnych stanowiskach w służbie cywilnej zarówno na swojej stronie internetowej jak i w Biuletynie Informacji Publicznej KPRM.
Osoby zainteresowane pracą w samorządzie zapraszam na stronę internetową urzędu miasta Warszawy.
Inne portale
Oferty pracy można znaleźć także na stronach internetowych, gdzie znajdują się ogłoszenia drobne o różnej tematyce, w tym także ogłoszenia dotyczące pracy np.: www.olx.pl, http://warszawa.szerlok.pl, http://warszawa.gumtree.pl. Korzystając z takich portali należy posłużyć się wyszukiwarką, aby odnaleźć interesujący nas temat, czyli praca, a następnie analogicznie jak na portalach zajmujących się pracą wyszukać miejsce pracy, interesującą nas branżę itd.
Gazety
Oferty pracy znajdziemy w takich dziennikach jak: „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczypospolita” czy też w tygodniku „Oferta”. W gazetach ogłoszenia umieszczane są zazwyczaj w porządku alfabetycznym lub w dużych ramkach. Szukanie ofert pracy poprzez gazety jest bardziej pracochłonne niż korzystanie ze stron internetowych, gdyż nie ma możliwości przefiltrowania ofert według interesujących nas kryteriów. Ogłoszenia często umieszczone są w kolejności alfabetycznej i drobną czcionką, co utrudnia ich przeglądanie, jednak wśród osób, które nie mają dostępu do Internetu jest to zazwyczaj najczęściej używane źródło.
Firmy outsourcingowe/agencje pracy tymczasowej
Od kilku lat na rynku funkcjonują firmy outsourcingowe zajmujące się rekrutowaniem pracowników na zlecenie różnych firm-klientów.
Outsourcing wywodzi się od dwóch słów angielskich: outside -zewnętrzny i recourse –zasoby, zapasy, środki. Outsourcing oznacza przekazanie funkcji wykonywanej dotychczas przez pracowników danego przedsiębiorstwa firmie zewnętrznej czyli tzw. usługodawcy, niezwiązanemu bezpośrednio z naszą firmą, ale specjalizującemu się w konkretnie określonej dziedzinie. Outsourcing może mieć zastosowanie m.in. w następujących dziedzinach: usługi księgowe, usługi finansowo-analityczne, usługi internetowe, zarządzanie personelem.
Na rynku warszawskim funkcjonuje kilka tego typu firm np.: WORK SERVICE, ACTION STAFF, ADECCO. Niektóre poszukują pracowników tylko z wybranych branży, np. farmaceutycznej, finansowej, informatycznej, inne z kolei specjalizują się w poszukiwaniu pracowników na zastępstwa lub na czas określony. Jeżeli zdecydujemy się na współpracę z taką firmą, nasza aplikacja znajdzie się w ich bazie. Jeżeli firma outsourcingowa znajdzie dla nas pracodawcę, zostaniemy zaproszeni na rekrutację. Jeśli wygramy nabór to najczęściej umowę o pracę podpiszemy z firmą outsourcingową, ale pracę wykonywać będziemy na rzecz i w siedzibie firmy, która szukała pracownika. Koszty związane ze znalezieniem pracownika pokrywa firma zlecająca poszukiwanie pracownika. Warto zapoznać się z ofertą takich firm, gdyż niektórzy pracodawcy traktują zatrudnienie poprzez firmę outsourcingową jak okres próbny.
Zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pośrednictwo pracy jest bezpłatne. Nie dajmy się więc nabrać i jeśli trafimy na firmę, która będzie od nas żądać zapłaty za znalezienie pracy to nie decydujmy się na współpracę.
Kluby pracy
Pod koniec 2003 roku w poszczególnych dzielnicach Warszawy założono 20 klubów pracy. Kluby pracy prowadzą warsztaty dla bezrobotnych. W klubie pracy można bezpłatnie zapoznać się z treścią ogłoszeń zamieszczanych w gazetach lub Internecie, a także skorzystać z telefonu, aby skontaktować się z pracodawcą w sprawie oferty. Pracownicy klubów pracy mogą także służyć pomocą w sformułowaniu CV czy listu motywacyjnego. Jedną z form klubów pracy są także Ochotnicze Hufce Pracy, które zajmują się poradnictwem indywidualnym i grupowym dla uczniów, absolwentów i młodzieży bezrobotnej.
Więcej informacji na stronie: http://www.mazowiecka.ohp.pl/?id=2441&id_menu_r=10
Klub Pracy w Wesołej mieści się przy Ośrodku Pomocy Społecznej, adres: ul. Praskiego Pułku 21A
Tel./Fax: 22 773 44 12 / 22 773 94 40 / 22 773 94 34.
Klub Pracy w Wawrze mieści się przy Ośrodku Pomocy Społecznej, adres: ul. Włókiennicza 54
Tel./Fax: 22 872 20 71 / 22 872 15 13
Klub Pracy na Pradze Południe mieści się przy ul. Grochowskiej 259 A (wejście bramą od ul. Międzyborskiej lub bramą od ul. Stanisława Augusta).
Tel.: 22 813 88 90
Szukając pracy najlepiej korzystać z kilku źródeł informacji, aby znaleźć jak największą liczbę interesujących nas ofert. Pamiętajmy, że szukanie pracy to najczęściej długi proces. Nie przejmujmy się, jeśli po pierwszym tygodniu nikt do nas nie zadzwoni. W wielu firmach proces rekrutacji trwa długo, gdyż jest obwarowany różnymi procedurami lub jest dla pracodawców dodatkowym obowiązkiem, na który trzeba znaleźć czas. Należy więc uzbroić się w cierpliwość i wierzyć, że w końcu się uda znaleźć wymarzoną pracę.
Już jutro część II: „Profesjonalna aplikacja”, a w poniedziałek część III: „Udział w rekrutacji”.
Tagi: szukanie pracy, praca, rekrutacja, urzędy pracy
Komentarze użytkowników (0)
Dodaj komentarzKalendarz Imprez
Najbliższe wydarzenia
10 maja - 27 września 2023
Psie spacery z trenerem psów w Wesołej
Sobota, 3 czerwca 2023
VII Rolkowisko w Wesołej - wyścigi na Rolkostradzie


Nasza ankieta
Jaką potrawę wielkanocną lubisz najbardziej?