WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Czwartek, 9 lipca 2020 r.
Imieniny obchodzą: Weronika, Hieronim, Zenon

Okiem coacha: Jak poczuć się lepiej ze sobą i z innymi

Joanna Godecka, www.twojdobrycoach.pl   |  2 października 2013

Jesień stała się faktem. W naszej dzielnicy jest ona piękna i kolorowa… Jak sprawić, aby w naszych sercach też było bardziej radośnie…?

Łapię się na tym – mówi Jacek – że w stresowych sytuacjach prowadzę ze sobą dialog, który jeszcze bardziej mnie dołuje. Np. zabieram głos na zebraniu, staram się mówić interesująco i nagle słyszę w głowie głos: „ale przynudzasz, skończ, zanim wszyscy to zauważą”. W rezultacie moja wypowiedź traci energię… 

Umówiłam się z nowym chłopakiem – opowiada Ewa. – Czułam się wspaniale, dopóki przy stoliku obok nie usiadła wyjątkowo atrakcyjna dziewczyna. Świetna figura, świetne ciuchy... Myślałam już tylko o tym, czy mój partner widzi różnicę między nami… Ten natrętny „głos” sprawił, że poczułam się przygnębiona. 

Dwa przykłady, ten sam problem. Sytuacja, w której całą przyjemność psuje nam Wewnętrzny Krytyk. Nasz fałszywy przyjaciel, a może raczej dręczyciel? Dlaczego więc zabieramy ze sobą terrorystę i pozwalamy mu na złośliwe komentarze?

Houston, mamy problem

Pragniemy, aby nasze życie składało się z sukcesów. Ale to nigdy nie jest pewne. Osoby o prawidłowej samoocenie oczekują dobrego obrotu spraw, są jednak gotowe przyjąć również porażkę.

Dla osób, których samoocena jest chwiejna, porażka jest bardziej bolesna. Dlatego w wielu sytuacjach pojawia się Wewnętrzny Krytyk. Jak centrum wczesnego ostrzegania wychwytuje wszystko, co zwiastować może porażkę. Wysyła komunikat: „Houston, mamy problem!”.

Gdy mówimy i nie dostrzegamy aplauzu – szepce, że przynudzamy; gdy pojawi się ktoś atrakcyjny, ostrzega: „nie dorastasz jej/jemu do pięt!”. Słowem, daje nam do zrozumienia, że nie warto robić sobie nadziei. Argumentuje, że im wcześniej to zrozumiemy, tym mniej będzie bolało…

Uważa, że działa w naszym interesie. Jednak jego metody przypominają raczej ładunek wybuchowy, który wysadza w powietrze nasze dobre samopoczucie, niwecząc wysiłki i torpedując sukces. Jak sobie z nim poradzić?

Na początek zrozum, co dokładnie do ciebie mówi.

Czujesz stres?

Weź 20 głębokich wdechów. Poczuj, w jakich partiach ciała gromadzi się napięcie.

Wsłuchaj się w swoje uczucia i emocje – usłysz głos Wewnętrznego Krytyka i zrozum, co mówi. Oddychaj dalej. Nie tłum emocji.

Powtarzaj to ćwiczenie, gdy czujesz się zniechęcony, masz poczucie winy lub bezradności.

Schematy, które ograniczają

Zauważ, że Krytyk działa według schematów, nie stać go na racjonalne oceny, do których ty jesteś zdolny.

Poznaj je i obroń się przed nimi.

1 – Zaszufladkowany

Przypina łatki i etykietki. Przypisuje Twoim doświadczeniom wspólne mianowniki – np. moja kariera to totalna porażka, moje życie uczuciowe to mętlik itp. To pogłębia poczucie bezradności. Nie ulegaj mu. Wypisz wszystkie sytuacje, które temu przeczą.

2 – Wykrywacz błędów

Ustawia detektor na pomyłki, gafy i niepowodzenia. Zapraszasz znajomych na kolację, serwujesz pyszności, komplementom i zachwytom nie ma końca… Jednak gdy nadchodzi pora deseru, przypalasz odrobinkę krem brulee. Taaaak, Krytyk z pewnością uzna wieczór za totalną klapę. Czy chcesz się z nim zgodzić?

3 – Rysownik kontrastów

Uznaje tylko czerń i biel i nie używa innych kredek. W praktyce oznacza to, że bezsensownie podnosi ci poprzeczkę. Jeśli ktoś nie powiedział, że pięknie wyglądasz, to znaczy, że wyglądasz beznadziejnie. Czy ty też tak myślisz?

4 – Medalista

Ciągle porównuje cię z innymi, więc koncentrujesz się na tym, czy aby ktoś nie okaże się inteligentniejszy, sympatyczniejszy, weselszy, lepiej ubrany. Krytyk poddaje cię presji. Trudno ci stanowić klasę samą w sobie. Czy naprawdę potrzebny ci złoty medal we wszystkich możliwych konkurencjach?

5 – Pan „Zawszystkoodpowiedzialny”

Czyni cię odpowiedzialnym za wszystkie okoliczności, osoby oraz wydarzenia wokoło. Jeśli np. w restauracji, w której się umówiłeś z kimś na spotkanie, zgaśnie prąd, zadzwonisz do elektrowni, złajasz personel– zrobisz wszystko, aby stwierdzić, że w pełni panujesz nad sytaucją. Tylko… po co?

To niektóre ograniczające schematy-pułapki, które zastawia na ciebie twój Krytyk. Systematyczny trening sprawi, że zaczniesz je omijać.

 

Życzę Wam zadowolenia z siebie i z Waszego życia, 

Joanna Godecka

 

Tagi: okiem coacha, pewność siebie, wiara w siebie, relacje, budowanie relacji, dobre relacje, zadowolenie z życia, poprawa jakości życia, psychologia


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Lipiec 2020
PnWtSrCzwPtSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Najbliższe wydarzenia


Czwartek, 9 lipca 2020

Wokół brzmienia autentycznego - W kręgu warszawskim

Sobota, 11 lipca 2020

Energicznie i romantycznie nad Wisłą w Wawrze już w sobotę

Poniedziałek, 13 lipca 2020

Po wakacjach ulica Saska będzie jak nowa

Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Gdzie w tym roku wyjeżdżasz na wakacje?

Nad morze
W góry
Na Mazury
Za granicę
Nigdzie
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń