WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Piątek, 21 lutego 2020 r.
Imieniny obchodzą: Eleonora, Feliks, Kiejstus

Jak odczarować samotność

Joanna Godecka  |  15 stycznia 2014

Karnawał to czas rozrywek, nawiązywania kontaktów. Wszyscy się bawią, wychodzą – myślisz sobie – a ja nie mam z kim.Czy jest coś, co Ci w tym przeszkadza? Kompleksy, złe doświadczenia, obawy? Jak możesz je pokonać?

Złam zasady
Jeśli negatywne myślenie o sobie utrudnia Ci zmianę, przyjrzyj się swoim myślom i zmień je.

Oto praktyczne sposoby:

Załóż dziennik, w którym będziesz wpisywać to, co sam/-a o sobie myślisz. Powinny się w nim znaleźć 4 rubryki:

1. Sytuacja, która się powtarza.
2. Ocena, którą sobie wystawiasz.
3. Emocje, które się pojawiają.
4. Zasada, która jest ich efektem i która niepostrzeżenie zaczyna rządzić Twoimi zachowaniami.

Przykład:
Sytuacja: gdy podchodzi do mnie mężczyzna, który mi się podoba, odczuwam napięcie, nie zachowuję się swobodnie i nie podtrzymuję rozmowy.
Ocena: jestem beznadziejna i zachowuję się jak dzikus.
Emocje: bezradność, niezadowolenie i złość na siebie.
Zasada: nie inicjować nowych kontaktów, bo na pewno i tak nic z nich nie wyjdzie.

Inny przykład:
Sytuacja: kiedy jestem w towarzystwie, wciąż gadam i śmieję się, żeby pokryć zakłopotanie.
Ocena: paplam jak głupi i wychodzę na głupka.
Emocje: niezadowolenie, pretensje do siebie.
Zasada: jak najmniej się odzywać, najlepiej wcale.

Z czasem takie zasady stają się Twoją rzeczywistością. Trzymając się ich, nie odważysz się na eksperyment. Wypisz więc zasady, które sformułowałeś na swój temat, po czym…

Pozytywnie zdefiniuj sytuację
Skoro już wiesz, co przeszkadza Ci w byciu osobą szczęśliwą lub w poznawaniu ludzi i zbudowaniu dobrego związku – nie nazywaj tych zjawisk problemami. Uruchamiasz bowiem proces negatywnego myślenia. Efektem jest postrzeganie siebie jako kogoś słabego.

Jeśli określisz je mianem wyzwania, automatycznie uruchamiasz w sobie zdolność działania. Porównaj, jak działają na Ciebie te dwa sformułowania:
- „Moim problemem jest brak swobody i trudność w nawiązywaniu kontaktów”. Nie jest najlepiej prawda? Czujesz się taki nieporadny i najchętniej wycofałbyś się z życia towarzyskiego.

A teraz:
-„Moim wyzwaniem jest stać się swobodnym i śmiało nawiązywać kontakty”. To mobilizuje do szukania skutecznych sposobów.

Czujesz różnicę?

Potraktuj te wyzwania tak jak inne działania w życiu, które można zaplanować według następujących zasad:

1. Realistyczny cel

Na przykład: jeśli  wyzwaniem jest pokonać nieśmiałość, spytaj siebie: po czym poznam, że mi się udało?
I odpowiedź: na przykład po tym, że podejdę do obcej osoby na imprezie, przedstawię się i zacznę rozmowę.

2. Dokładne planowanie  

Jak wiadomo, nie od razu Kraków zbudowano. Zaplanuj  zmianę tak, aby mogła odbyć się krok po kroku.

Na przykład:
Krok pierwszy – zacznę od treningu. W ciągu tygodnia podejdę do 10 osób, spytam o godzinę lub jakiś adres, uśmiechnę się, podziękuję i będę życzyć tej osobie miłego dnia.
Krok drugi – odezwę się do obcej osoby, np. w sklepie z ubraniami, i zapytam, czy może mi doradzić, który kolor (krawata, czapki) jest dla mnie bardziej twarzowy.
Krok trzeci – wybiorę się na imprezę i nawiążę kontakt wzrokowy z osobami, które wydadzą mi się sympatyczne.

3. Zdobycie informacji (przed rozpoczęciem zadania warto zorientować się, czy dysponujesz wiedzą potrzebną do jego realizacji)

W tym przypadku warto znaleźć ciekawe poradniki i poczytać trochę o sposobach, jakie pomogły innym osobom w zmianie wzorców.

4. Zarządzanie czasem (dobrze jest zaplanować poszczególne czynności)

Na przykład:
Codziennie nawiążę kontakt z dwiema osobami w drodze do pracy i z dwiema w drodze powrotnej, a w sobotę po południu wybiorę się do sklepu, aby poprosić kogoś nieznajomego o poradę.

Wzmocnij swoją motywację
Gdy odkryjesz, jaka wartość kryje się za sukcesem, będzie Ci się łatwiej zmotywować.
Wypisz wszystkie korzyści, które staną się Twoim udziałem, gdy osiągniesz  cel.

Kiedy zmienię swój sposób myślenia:
- poznam interesujące osoby,
- zyskam przyjaciół,
- znajdę partnera,
- zacznę spędzać czas w atrakcyjny sposób,
- będę wieść przyjemne życie itp.

ĆWICZENIE

A teraz usiądź, zamknij oczy, wycisz się, weź klika głębokich oddechów i… wyobraź sobie, że to wszystko już się stało.
Zobacz siebie w towarzystwie przyjaciół, partnera, śmiejącego się i radosnego wśród ludzi.
Zobacz, jak się poruszasz, jak wyglądasz. Poczuj emocje związane z tą sytuacją. Wyobraź sobie siebie jak najdokładniej. Zobacz, jak stoisz naprzeciw siebie.
Wstań i wejdź w tę rolę, stań się sobą – takim, jakim chcesz być.

To naprawdę działa!  

Powodzenia!

Tagi: Okiem coacha, coach, samotność, karnawał


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast
Zgłoś wydarzenie

konstans
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Czego najbardziej brakuje Ci w Warszawie?

bardziej rozbudowanej sieci metra
ścieżek rowerowych
odkrytych basenów
skwerów
ławek
placów zabaw
koszy na śmieci
toalet publicznych
inne
Zobacz wyniki

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń