WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Niedziela, 14 sierpnia 2022 r.
Imieniny obchodzą: Alfred, Maksymilian, Euzebiusz

Czy wiesz, co pijesz?

Urszula Religioni, specjalista ds. zdrowia publicznego HD MEDICAL  |  4 czerwca 2014

Podczas lata odczuwamy większe zapotrzebowanie na płyny. Sklepowe półki przepełnione są różnego rodzaju kolorowymi sokami, napojami, wielosmakowymi wodami czy mrożonymi herbatami. Podczas gdy wielu z nas przywiązuje dość dużą wagę do tego, co je, rzadko zwracamy uwagę na to, co pijemy.

Co najczęściej wybieramy i co kryje się wewnątrz naszych ulubionych produktów?

Woda

Woda jest głównym składnikiem naszego ciała, a przez to najbardziej naturalnym płynem, jaki możemy dostarczyć organizmowi. Ułatwia transport składników odżywczych, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii. O jej wadze świadczy fakt, iż utrata już 1% wody z organizmu znacznie obniża koncentrację (nawet o 50%), a utrata 5% powoduje zaburzenia świadomości. Z tego powodu woda stanowić powinna min. 60% wypijanych codziennie płynów.

W sklepach mamy do wyboru trzy podstawowe rodzaje wód:

  • źródlaną – podobną w składzie do wody z kranu,

  • mineralną – woda mineralna powinna zawierać min. 1000 mg/l składników mineralnych, a stosunek wapnia do magnezu wynosić powinien 2:1,

  • stołową – wzbogaconą o wybrane sole mineralne.

Warto przy tym wiedzieć, iż nazwa „woda mineralna” jest znacznie nadużywana. Polskie Towarzystwo Magnezologiczne szacuje, że jedynie 15% wód dostępnych w sklepach zasługuje na miano „wody mineralnej”.

Od kilku lat popularne są tzw. wody smakowe. Wody smakowe lub dodawane do nich syropy są jednak często dosładzane. Substancją, która w tego rodzaju wodach jest dla nas szczególnie szkodliwa, jest benzoesan sodu (E 211), podrażniający śluzówkę żołądka i zatrzymujący wodę w organizmie, co powoduje m.in. powstawanie obrzęków. Warto również zwrócić uwagę na wartość kaloryczną wody smakowej. Jedna butelka (1,5 l) to ok. 240 kcal i ok. 60 g węglowodanów prostych (co odpowiada 12 łyżeczkom cukru!).

Soki

Niestety większość soków dostępnych na półkach sklepowych produkowanych jest z soku zagęszczonego, a więc o znacznie obniżonej wartości odżywczej. Nic więc dziwnego, że na opakowaniach producenci informują nas o dodatkach sztucznych witamin. Soki mają też wysoką wartość kaloryczną. Z uwagi na liczbę kalorii oraz zawartość sztucznych składników, często nazywane są „płynnymi fast foodami”.

Godne polecania są natomiast soki jednodniowe, produkowane z naturalnych warzyw i owoców, niezawierające żadnych substancji poprawiających smak. Tego rodzaju napoje są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych oraz błonnika.

Nektary

Nektar jest napojem zawierającym poniżej 50% owoców. Poza wodą zawiera cukier oraz konserwanty. Jeśli wybieramy nektary – zwróćmy uwagę na procentową zawartość owoców – wiele z nich ma ich w swoim składzie jedynie 20-30%.

Napoje gazowane

Głównym składnikiem, którego dostarczamy organizmowi pijąc napoje, jest cukier. Przykładowo – puszka coli to ok. 10 łyżeczek cukru. Producenci napojów prześcigają się we wprowadzaniu na rynek produktów „bez cukru”. Miejmy jednak na uwadze, iż w takich przypadkach cukier zastępowany jest innymi, często jeszcze bardziej szkodliwymi dla nas substancjami, do których należą m.in. aspartam (E 951), acesulfam K (E 950), czy sacharyna (E 954). Badania tych składników na zwierzętach wykazują zwiększoną zachorowalność zwierząt na nowotwory. Napoje zawierają również barwniki (np. karminę E 120, wywołującą silne reakcje alergiczne) czy wzmacniacze smaku, takie jak kwas cyklaminowy (E 952), mogące wywołać silne reakcje alergiczne i migreny.

Pamiętajmy również, że pijąc słodkie napoje fundujemy sobie ogromną ilość zbędnych kalorii. Butelka gazowanego napoju to nawet 800 kcal – tyle, co dwa pełnowartościowe posiłki.

Co więc powinniśmy pić, aby najlepiej nawodnić organizm?

Pamiętajmy, że organizm dorosłego człowieka przebywający w temperaturze 20 stopni Celsjusza potrzebuje min. 30 ml płynów na każdy kilogram masy ciała. W czasie upałów zapotrzebowanie to jest jednak większe. Szacuje się, że wzrost temperatury o 1 stopień Celsjusza zwiększa nasze zapotrzebowanie na płyny o min. 200-300 ml. Starajmy się, aby większość wypijanych przez nas płynów stanowiła woda. Na co dzień wybierajmy wodę niegazowaną średniozmineralizowaną (o zawartości składników mineralnych 1000-1500 mg/l). Możemy dodać do niej plasterek cytryny, pomarańczy czy kilka listków świeżej mięty lub melisy.

Tagi: zdrowie, napoje latem, lato, upały, odżywanie, strefa zdrowia


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast2

Kalendarz Imprez

Sierpień 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Najbliższe wydarzenia


12 czerwca - 21 sierpnia 2022

Falenickie Koncerty Plenerowe 2022

5 - 26 sierpnia 2022

Potańcówki w Sinfonii Varsovii

6 - 28 sierpnia 2022

Bezpłatne rejsy i przeprawy promowe w Wawrze!

Zgłoś wydarzenie

normobaria
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaki sport najchętniej uprawiasz w Wesołej?

jazdę na rowerze
bieganie
nordic walking
narciarstwo biegowe
pływanie
tenis
sporty walki
fitness / zumbę / aerobic
taniec
inne
Zobacz wyniki
wesbud

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń