WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Poniedziałek, 5 grudnia 2022 r.
Imieniny obchodzą: Krystyna, Sabina, Norbert

Z życia i działalności Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP oraz Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych w Wesołej

Barbara Barańska – uczestnik wycieczki i członek Sekcji Emerytów ZNP  |  9 lipca 2015

Wszechobecna Pani Wiosna 20 czerwca kończy swoje panowanie, a my w tym dniu (najdłuższym w roku) pojechaliśmy na kolejną autokarową wycieczkę pod przewodnictwem i z inicjatywy Prezesa Sekcji Emerytów ZNP w Wesołej Pana Longina Wąsowskiego pod hasłem: „Podróż do chwalebnej kolebki Mazowsza - Płocka”.

Po serdecznym powitaniu uczestników wycieczki przez Prezesa Związku wyruszyliśmy z Wesołej na trasę wycieczki. Towarzyszył nam niecodzienny gość Małgorzata Zaręba – Radna PIS z osiedla Zielona oraz Pan Tadeusz Glinka – przewodnik na trasie wycieczki.

I etap: Sochaczew- miasto leżące nad Bzurą, gdzie we wrześniu 1939 r. trwały zacięte walki obronne armii „Poznań” i „Pomorze” z wojskami hitlerowskimi, w czasie których zginęło 3693 żołnierzy Wojska Polskiego. Na cmentarzu , pod pomnikiem poświęconym poległym w bitwie kwiaty złożyli Panowie : J. Karbownik i J. Konnak, znicz zapaliła sybiraczka- Pani Jadwiga Miłkowska, a Pani Barbara Barańska odczytała „Modlitwę za Ojczyznę”.

„Prosimy Cię nasz Zbawicielu, Panie Jezu Chryste, abyś chronił naszą Ojczyznę od wszelkich przeciwności, rządził nią i kierował. Otaczaj miłością swego Boskiego Serca, płonącego niepojęta miłością, wszystkich jej mieszkańców. W Twoim miłosierdziu zanurzamy naszą Ojczyznę, wszystkie trudne sprawy, problemy, ludzkie nędze, grzechy całego narodu i wprowadź nas na drogę nawrócenia.
Zapal ogień wiary i miłości w naszych sercach, byśmy żyli w świetle Twojej prawdy, wdzięczni za to, że należymy do ciebie. Króluj we wszystkich ludzkich sercach, w rodzinach, miejscach pracy, nauki. Tobie o Chryste, zawierzamy szczególnie młode pokolenie Polaków, prosząc, by nie zatraciło ducha wiary i patriotyzmu.
Matko nasza i Królowo, Maryjo, wstawiaj się nieustannie za nami!”

Następnie przejechaliśmy obok ruin zamku książąt mazowieckich i udaliśmy się w dalsza trasę.

II etap: Płock –jedno z najsłynniejszych i najpiękniej położonych miast w Polsce.

Zwiedzanie zaczeliśmy od Starego Miasta, gdzie znajduje się neoklasycystyczny Ratusz z XIX w wg projektu J. Kubickiego, z wieżą obronną – miejscem ostatniego posiedzenia Sejmu Królestwa Polskiego (obecnie siedziba władz miejskich). O godz. 12:00 rozległ się hejnał grany przez trębacza z wieży ratuszowej i oglądaliśmy scenę pasowania na rycerza Bolesława III Krzywoustego przez swego ojca Władysława Hermana.

Następnie udaliśmy się na spacer po mieście. Podziwialiśmy stare, piękne i barokowe kamienice, zespoły klasztorne i kościelne oraz poszliśmy na Tumskie Wzgórze – malowniczą skarpę nad Wisłą, gdzie wybudowana została z inicjatywy biskupa Aleksandra Malonne potężna Bazylika Katedralna (1126-1141), która po dziś dzień stanowi najbardziej charakterystyczny element pejzażu miasta.
Tu, w kaplicy Królewskiej znajduje się sarkofag ze szczątkami dwóch władców Polski- Władysława Hermana i Bolesława III Krzywoustego. Niezwykłe wrażenie i podziw zrobiły na nas wykonane z brązu Drzwi Płockie. Szkoda, że to tylko kopia z 1154 r.

Spacerując ul. Piekarską doszliśmy do pomnika Bolesława III Krzywoustego, który stoi w otoczeniu sześciu wojów dłuta Zbigniewa Mikielewicza z 2012 r. (toruńskiego rzeźbiarza).

Nieco dalej doszliśmy do najstarszej polskiej Szkoły średniej tzw. „Małachowianki” o XII-wiecznym rodowodzie (obecnie mieści się tu LO im. Stanisława Małachowskiego).

O godz. 15:00 byliśmy w Muzeum Żydów, którzy tu przez stulecia stanowili znaczną część lokalnej społeczności. Muzeum mieści się w budynku dawnej synagogi. Z uwagą słuchaliśmy objaśnień pracujących tu przewodników i wpisaliśmy się do Księgi Pamiątkowej.
Po kilkugodzinnym spacerze udaliśmy się na obiad. Była to chwila odpoczynku i relaksu, wymiany wrażeń i spostrzeżeń.

Swój pobyt w pięknym Płocku zakończyliśmy oglądając Pomnik Władysława Broniewskiego – poety urodzonego w Płocku. Recytowaliśmy wiersze i słuchaliśmy mniej znanych utworów w wykonaniu Pana Przewodnika.

Zmęczeni, ale bardzo zafascynowani pięknem i bogactwem kulturowym i historycznym miasta Płocka, którego pradzieje związane są z początkami państwa polskiego, wyruszyliśmy w drogę powrotną.

III etap: Czerwińsk nad Wisłą- zwiedzaliśmy Bazylikę NMP z XII w. z przebudowanym w okresie gotyku portalem romańskim i polichromią romańsko-gotycko-renesansową oraz dzwonnicą gotycką z XV w.
W miasteczku tym w 1410 r. nastąpiło polaczenie wojsk polskich i litewskich.

Spacerowaliśmy po parkach okalających Bazylikę, podziwialiśmy piękne widoki i panoramę
Ale co dobre to się szybko kończy. Ten ostatni dzień „Pani Wiosna” obdarzyła nas dobrą pogodą. Szczęśliwi i bogaci w wiedzę historyczną i kulturową wróciliśmy do Wesołej, śpiewając biesiadne piosenki.
Dziękujemy Ci Panie Longinie! Dziękujemy Panu przewodnikowi! Do zobaczenia na następnej wycieczce.

Tagi: Sekcja Emerytów i Rencistów Związku Nauczycielstwa Polskiego, ZNP, nauczyciele, emeryci, wycieczki