WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Sobota, 3 grudnia 2022 r.
Imieniny obchodzą: Franciszek, Hilary, Ksawery

Niebezpieczna przeprawa na drugą stronę torów

Krzysztof Sokołowski  |  27 października 2011

Linia kolejowa do Otwocka istnieje od 1877 roku. W ostatnich latach nastąpił powrót pasażerów do kolei (od lat 60. do lat 90. XX wieku kolej była uważana za przestarzałą formę komunikacji) i tym samym więcej osób zwraca uwagę na niedogodności w okolicach torów kolejowych.
 
Mieszkańcy Wawra w listach do redakcji zwracają uwagę na problem z dojściem do stacji kolejowych, głównie do stacji Falenica, Wawer, jak również przystanku kolejowego Anin. Przeszkodą jest także zbyt duża odległość między legalnymi przejściami przez tory. 
 
Na stacji Falenica jest przejście podziemne, ale tylko wzdłuż północnego krańca peronów, co powoduje, że pasażerowie linii S1 lub KM7 muszą odbywać niebezpieczne piesze wędrówki wzdłuż torowiska od przejścia drogowego przecinającego tory do peronów lub nadkładać drogi do przejścia podziemnego. Na stacji Wawer istnieje co prawda pośrodku przejście tunelowe pod torami, jednak większe opady powodują, że mieszkańcy muszą brodzić po kostki w wodzie. 
 
Z kolei problemem na przystanku kolejowym Anin jest brak legalnego dojścia do peronów od strony południowej, co zmusza mieszkańców do łamania zakazu przejścia przez tory lub – jak w przypadku Falenicy – nadkładania drogi do północnego czoła peronów.
 
Oprócz rejonów postojów kolejowych mieszkańcy przekraczają nielegalnie tory również w innych miejscach, na przykład na wysokości ulicy Skrzyneckiego, chcąc dotrzeć do przychodni, lub w okolicach przystanku autobusowego Solidna. 
 
Polskie Koleje Państwowe w odpowiedzi na listy mieszkańców i władz dzielnicy są w stanie zgodzić się na budowę dodatkowych przejść przez tory, ale nie z własnych funduszy, tylko dzielnicowych lub miejskich. Niestety, dzielnica i miasto również nie posiadają środków na takie cele i można powiedzieć, że koło się zamyka. 
 
A jaka w rzeczywistości jest perspektywa dla linii kolejowej do Otwocka?
 
W oficjalnych programach kolejowych dla węzła warszawskiego planuje się rozpoczęcie prac nad przebudową linii kolejowej numer 7 Dorohusk – Warszawa począwszy od 2013 roku.
Linia ma mieć podobny układ przystanków i stacji kolejowych jak teraz. Będą na nich dwa perony: dla kierunku do centrum Warszawy i kierunku do Otwocka. Tory mają być pośrodku między peronami. Dodatkowo rozważa się budowę trzeciego toru dla linii przyspieszonych, który będzie znajdował się między torem w kierunku Otwocka a torem w kierunku Dworca Wschodniego, czyli zasadniczo w miejscu obecnych peronów. Dodatkowo PKP planuje budowę bezkolizyjnych przejść pod torami. Jeśli chodzi o Wawer, będą to tunele drogowe w Radości i Falenicy, jak również na granicy Wawra i Józefowa wzdłuż ulic Werbeny i Aleksandra Brucknera. Poza inwestycjami spółki kolejowej planuje się budowę tunelu w Miedzeszynie pod torami wzdłuż trasy S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy, oraz tunelu w Międzylesiu wzdłuż ciągu ulic Żegańska – Zwoleńska (inwestycja miejska). 
 
Na pewno przebudowa linii kolejowej przyczyni się do poprawy dojścia do peronów wzdłuż tej trasy. Zniknie również problem zatorów drogowych przy przejazdach kolejowych, które obecnie występują głównie w Międzylesiu i Falenicy. Programy niestety nic nie mówią o przejściach na odcinkach między stacjami kolejowymi, więc tutaj pewnie nic się w najbliższej przyszłości nie zmieni. Martwi również brak przystanków autobusowych w projekcie tunelu wzdłuż ciągu Zwoleńska – Żegańska, a to dlatego, że będzie następować kolizja ruchu pieszego z samochodowym oraz zwiększy się czas podróży, co nie miałoby miejsca, gdyby projektant zaplanował postoje autobusów w tunelu. 
 
Jednak zanim nastąpi przebudowa, warto dalej pisać do władz dzielnicy i PKP. Nie ma gwarancji, że wszystkie problematyczne kwestie zostaną rozwiązane, jednak wytrwałe wysyłanie pism da znak urzędnikom, że my, mieszkańcy dzielnicy Wawer, widzimy problem i nie zamierzamy przejść nad nim do porządku dziennego. W ten sposób zwiększymy szanse na poprawę sytuacji, jak nie teraz, to w przyszłości. Zapewne przed przebudową linii kolejowej będą prowadzone konsultacje z mieszkańcami Wawra. Warto pójść na takie spotkania i wypowiedzieć swoje zdanie na temat proponowanych rozwiązań. 

Tagi: przejścia przez tory, torowisko, PKP, bezpieczeństwo, nielegalne przejścia


Komentarze użytkowników (1)

Dodaj komentarz
MX | 2011-11-03 13:44:00

Artykuł sprawia wrażenia jakby dotyczył budowy stacji kosmicznej na Masie, a tym czasem chodzi o kilkanascie metrów otoczonego barierkami chodnika przez tory (Anin, Falenica). Jeśli to jest wyzwanie nie z tej Ziemi dla władz dzielnicy Wawer to świadczy to o całkowitej indolencji tych ludzi i nieliczeniu się przez nich z bezpieczeństwem i potrzebami mieszkańców.

stalgast2

Kalendarz Imprez

Grudzień 2022
PnWtSrCzwPtSoNd
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Najbliższe wydarzenia


Sobota, 3 grudnia 2022

Eko Sobótki w Ferio Wawer

Sobota, 10 grudnia 2022

Świąteczny Kiermasz Bożonarodzeniowy 2022

Niedziela, 11 grudnia 2022

Jak przygotować wegańską wigilię? Warsztaty w Falenicy

Zgłoś wydarzenie

księgowość
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jaka forma imprez lokalnych podoba Ci się najbardziej?

kino plenerowe
wyprzedaż garażowa
piknik / festyn
zajęcia sportowe, maratony, biegi, rajdy rowerowe
koncerty
wieczory autorskie, benefisy
warsztaty artystyczne (rękodzieło, teatr, malarstwo, rysunek, śpiew)
imprezy charytatywne
Zobacz wyniki
nieruchomości

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń