WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Wtorek, 30 listopada 2021 r.
Imieniny obchodzą: Justyna, Andrzej, Konstanty

Raport z najnowszych pomiarów rowerowych w Warszawie

Redakcja .  |  17 listopada 2020

Raport z najnowszych pomiarów rowerowych w Warszawie
Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej opublikował raport z najnowszych pomiarów rowerowych w Warszawie.
 
Są to kompleksowe badania ruchu, które dostarczają informacji na temat szacunkowej liczby rowerzystów oraz ich zachowania. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa ze względu na trwającą pandemię. Z zadowoleniem odnotowujemy, że ruch rowerowy wzrósł o ponad 17% - czytamy na stronie: www.rowery.um.warszawa.pl.

Wzrosty i spadki

W stosunku do zeszłego roku odnotowaliśmy wzrost ruchu rowerowego o 17,4%. Co ciekawe jednocześnie nastąpił zdecydowany spadek (o 24,7%) ruchu w szczycie porannym. O porównywalną wartość (25,2%) wzrósł za to ruch w szczycie popołudniowym. Ma to najprawdopodobniej związek ze zmianą sposobu pracy i stylu życia w dobie pandemii. Praca zdalna oraz zmianowa wpływa na spadek podróży z rana, oraz na ich wzrost po południu. W szczycie porannym najwięcej rowerów zarejestrowano na ul. Kasprzaka (ponad 450 na godzinę), a w popołudniowym na moście Łazienkowskim (860 na godzinę).

W ramach pomiarów pozyskujemy też wiele dodatkowych informacji takich jak m.in. rodzaj ubioru, typ roweru czy też odsetek innych środków transportu na drogach dla rowerów. W tegorocznym pomiarze rekordowy jest odsetek kobiet. Już 40,5% użytkowników rowerów w Warszawie to panie. Statystyczny warszawski rowerzysta lub rowerzystka jeździ w swoich codziennych ubraniach, czyli nie wybiera specjalnego stroju sportowego (84,6%). Jedna czwarta z nich (dokładnie 24,6%) decyduje się zaś na jazdę w kasku.

Co ciekawe w stosunku do zeszłego roku zaobserwowaliśmy spadek wykorzystania zarówno rowerów Veturilo (z 7,8% na 6,2%), jak i hulajnóg elektrycznych (z 5,4% na 4,1%). W przypadku rowerów publicznych wpływ na to mógł mieć trudny do racjonalnego wytłumaczenia i unikatowy w skali Europy ogólnopolski zakaz korzystania z nich wprowadzony wiosną przez rząd. Ostatecznie po licznych apelach, w tym ze strony Warszawy, rządzący wycofali się z tego obostrzenia i nie wróciło ono na szczęście do dziś mimo rekordowej skali zakażeń koronawirusem. Rower, w tym rower publiczny, jest bardzo bezpiecznym środkiem transportu w tych trudnych czasach. Pochopnie wprowadzony zakaz mógł jednak wysłać do opinii publicznej odwrotny przekaz. Z kolei w kontekście hulajnóg elektrycznych trudno o jednoznaczną analizę. Urządzenia te funkcjonują poza ramami Prawa o ruchu drogowym, ponieważ wciąż oczekujemy na opracowanie przepisów przez Ministerstwo Infrastruktury, a operatorzy wypożyczalni tego typu sprzętu nie przekazują miastu żadnych danych na temat swojej działalności.

Tagi: raport, najnowsze, pomiary, rower, rowerzyści, sport, zdrowie, licznik, edycja, wzrost, apele, obostrzenia,


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
stalgast
Zgłoś wydarzenie

Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Która forma z letnich atrakcji miejskich podobała Ci się w tym roku najbardziej?

spacery z przewodnikiem
koncerty plenerowe
kino plenerowe
wycieczki rowerowe
wszystko co działo się nad Wisłą
wyprzedaże garażowe
plenerowe zajęcia sportowe
rejsy Wisłą
nie korzystałem/am z żadnej z ww. atrakcji
podobały mi się wszystkie
Zobacz wyniki
szkoła2

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń