WARSZAWA:   Wesoła - Wawer - Praga Południe - Rembertów

Wybierz wydanie:

Logowanie

automatyczne logowanie
Zarejestruj się    Zapomniałem hasła

Piątek, 21 lipca 2017 r.
Imieniny obchodzą: Andrzej, Wiktor, Daniel

Centrum w Ruchu wychodzi od działania

Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg  |  14 lipca 2017

W 2013 roku z inicjatywy Fundacji Burdąg w Wawerskim Centrum Kultury powstało Centrum w Ruchu. Jest to platforma tancerzy, performerów i choreografów. To zjawisko wyjątkowe w skali kraju, kolektyw twórców młodego pokolenia w dziedzinie tańca współczesnego i sztuk performatywnych. Współtworzą go: Izabela Chlewińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska, Magda Ptasznik, Maria Stokłosa, Iza Szostak i Karol Tymiński. Oprócz realizacji autorskich spektakli CwR prowadzi także szeroką działalność edukacyjną, organizując warsztaty dla mieszkańców oraz budując nowoczesny dyskurs wokół sztuki choreograficznej.

Od 2015 r. realizowany jest tu projekt Centrum w Procesie. Jego elementem wiodącym są pokazy "work-in-progress" - prezentacje spektakli w fazie rozwoju połączone z otwartymi rozmowami z osobami związanymi ze sztuką i widzami. Pokazy odbywają się na różnym etapie zaawansowania pracy – mogą być ukazaniem efektów pierwszych poszukiwań, wyników badań, fragmentów bądź szkicu całości spektaklu. Celem projektu jest stworzenie kameralnej przestrzeni do wspólnej praktyki patrzenia, słuchania i mówienia o choreografii, współuczestnictwa widzów w procesie tworzenia. Najbliższy pokaz Centrum w Procesie będzie można zobaczyć już 18 lipca o godzinie 19:00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1a, wstęp wolny.

Rok 2017 to kontynuacja tego projektu, ale także projekt Wychodząc od działania. Zakłada on stworzenie 40 performansów dla różnej publiczności, w różnych miejscach w Warszawie. W październiku i listopadzie 2017 r. projekt będzie gościł na Wawrze, organizowane będą warsztaty i pokazy dla chętnych grup, dla których będzie prowadzona rejestracja. 

Punktem wyjścia spektakli będzie rozwijanie praktyki improwizacyjnej choreografki Marii Stokłosy poprzez działanie oraz dialog z zaproszonymi współtwórczyniami i świadkami. Zmianie ulega tradycyjna koncepcja prób, które będą odbywać się równolegle z pokazami i rozwojem metody pracy. Nie będzie premiery ani nie powstanie końcowy produkt. Powstanie choreografia, która zmienia się na przestrzeni miesięcy i otwiera się na widza, który definiowany za każdym razem na nowo poprzez okoliczności prezentacji, jest świadkiem badania topografii doświadczenia.

Punktem wyjścia tej pracy jest praktyka improwizacyjna Meg Foley o nazwie Action is Primary, do której rozwoju amerykańska artystka zaprosiła Marię Stokłosę w 2016 roku. Obecnie obie choreografki indywidualnie kontynuują pracę nad solowymi spektaklami, wymieniając rezultaty badań podczas regularnych spotkań online.

Maria Stokłosa postanowiła zaprosić grupę współpracowników, którzy wspólnie z nią będą nazywać i rozwijać poszczególne tematy pojawiające się w improwizacjach. Rzeźby wykorzystane w performensach będą specjalnie zaprojektowanymi przez Alicję Bielawską (rzeźbiarkę, laureatkę tegorocznych nominacji do Paszportów Polityki) obiektami, mającymi poszerzać pole wyobraźni działania i odbioru. Ponadto wśród współpracowników znajdą się także: dramaturżka tańca Eleonora Zdebiak oraz kuratorka i badaczka zajmująca się improwizacją Katarzyna Słoboda. 

Choreografia i wykonanie: Maria Stokłosa we współpracy z rzeźbiarką Alicją Bielawską, dramaturżką Eleonorą Zdebiak, badaczką Katarzyną Słobodą i zaproszonymi świadkami. 
 

Najbliższe spektakle:

20 lipca godz. 19.00

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w ramach festiwalu Lepsza ja

25 lipca godz. 20.00

29 lipca godz. 20.00,

30 lipca godz. 12.00

Ladom, ul. Jazdów 7/14

Ladom - miejsce koncertów warsztatów, spotkań i wystaw wytwórni muzycznej Lado ABC na Jazdowie


Zespół twórców i komentatorów

Maria Stokłosa – choreografia

Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jest autorką spektakli – „Złote Demony” (premiera w MCK Nowy Teatr w Warszawie), „Wylinka” (premiera w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), „Intercontinental” , „MaMa Perform”, „Prawa Półkula”, „Vacuum” - prezentowanych na festiwalach sztuk performatywnych w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Finlandii, Rosji i USA. Spektakl „Zatańczmy Chopina“ w jej choreografii, stworzony na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, miał swoją premierę podczas polskiego dnia na Expo 2010 w Szanghaju. Maria Stokłosa jest także autorką ruchu scenicznego do opery Pawła Mykietyna pt. “Czarodziejska Góra.” Współpracuje również z reżyserem Wojtkiem Ziemilskim.

W latach 2006–2008 była związana z choreografem Jeremym Wade’em, występując w „Glory” oraz „And pulled out their hair…” m.in. w Berlinie, Brukseli, Nowym Jorku, Buenos Aires i Montevideo. Tańczyła także w „Moving the Mirror” Petera Pleyera, „Tuning Scores” Lisy Nelson, „Project Zero Point” Sary Shelton Mann, „Die Zauberflote” Mina Tanaki, i innych. W latach 2008-2011 współtworzyła kolektyw improwizacji muzyki i tańca Melba, występując na Festiwalu Improwizacji sic! czy na Festiwalu Malta w Poznaniu. Od 2015 współpracuje z choreografką Meg Foley biorąc udział w jej projekcie Action is Primary w Filadelfii. Współtworzyła z Iloną Trybułą Laboratorium Improwizacji, prowadziła autorski program edukacyjny Lab Nowego Tańca oraz była opiekunką artystyczną projektów dla młodych choreografów - „Kilka kroków do Lutosławskiego” (organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie) oraz „Choreo-Lab Warsaw-Zurich” (organizowanego przez Tanzhaus w Zurichu wraz z Fundacją Burdąg). Prowadzi regularne zajęcia z choreografii w Centrum w Ruchu w Warszawie, a także liczne warsztaty tańca, improwizacji oraz choreografii w Polsce i zagranicą. Organizuje także warsztaty tańca i rezydencje choreograficzne w Studio Burdąg na Mazurach. Od 2014 roku jest przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. Jest także inicjatorką i kuratorką cyklu prezentacji choreografii eksperymentalnej „Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii” w Nowym Teatrze w Warszawie.
 
Alicja Bielawska – scenografia / rzeźba, sztuki wizualne

Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (2005) i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie (2009). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012), Startstipendium Mondriaan Fonds (2012/13), Młodej Polski (2014) i Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (2014/2015). Uczestniczka European Exchange Academy w Beelitz, Niemcy (2008) i Nida Art Colony, Litwa (2016). W 2015 roku nominowana do nagrody SPOJRZENIA 2015 – Nagroda Deutsche Bank, współorganizowaną przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki w Warszawie. W 2016 roku nominowana do nagrody Paszport Polityki w kategorii sztuki wizualne. Tworzy rzeźby i rysunki. Jej prace koncentrują się wokół materialnej sfery codzienności i relacji pomiędzy przedmiotami, wnętrzami, a wspomnieniami. Używa takich materiałów jak tkaniny, metal, drewno, ceramika. Chociaż powstałe z nich obiekty przypominają przedmioty znane z codziennego życia, to artystka zaburza ich proporcje i skalę. W swoich pracach dotyka względności naszej percepcji i roli pamięci. Interesuje ją pogranicze między sztuką a projektowaniem. W 2013 roku zaprojektowała kotary dla audytorium Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w byłym pawilonie Emilia. Wprowadza elementy choreografii i performansu do swoich prac. W 2016 współpracowała z litewską tancerką Kristiną Aglają Skaldiną oraz ukończyła kurs choreografii eksperymentalnej w Centrum w Ruchu, Warszawa. Pokazywała prace na wystawach indywidualnych, m.in.: Nie ma stałych punktów w przestrzeni w galerii Starter w Warszawie (2016), Soft Ground w Sodu 4 w Wilnie (2016), Mufka na trapezie w galerii Starter w Warszawie (2014), Kiedy rzeczy znajdą swoje miejsce w BWA w Zielonej Górze (2013), Przybrane kształty w Galerii Arsenał w Białymstoku (2012), Obroty rzeczy w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (2010), - Mam poczucie, że o czymś zapomniałam. - Myślę, że za dużo pamiętasz, w Galerii Czarna w Warszawie (2010). Brała udział w wystawach grupowych w takich instytucjach jak: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA Zielona Góra, Galeria Arsenał w Białystoku, Galeria Labirynt w Lublinie, Galeria BWA w Katowicach. Od 2014 współtworzy nieformalny kolektyw artystyczny Situations z dwójką duńskich artystów Ullą Eriksen i Mortenem Ernlund. Od 2016 współtworzy grupę artystyczną Under a Site-specific Influence z Mette Borup, Ullą Eriksen i Marią Michailidou.
www.alicjabielawska.com
 
Eleonora Zdebiak – świadkini procesu/dramaturgia

Dramaturżka i tancerka obecnie rezydująca w Niemczech. Absolwentka studiów magisterskich na wydziale wiedzy o teatrze i tańcu na uniwersytecie w Utrechcie. Taniec studiowała w CODARTS, Rotterdamse Dansacademie i w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie/M. Jako tancerka pracowała między innymi z Michaelem Schumacherem, Amy Raymond, Nicole Caccivio, Olgą Cobos i Peterem Miką, Dieterem Heitkampem. Współpracowała w wielu eksperymentalnych i interdyscyplinarnych projektach ze studentami z Institut für Angewandte Theaterwissenschaft w Giessen i Hochschule für Gestaltung w Offenbachu. Brała udział w licznych performensach improwizowanych. Jako dramaturżka Eleonora współpracowała z choreografką Magdaleną Ptasznik (Surfing), Martą Ziółek (Black on Black), Renatą Piotrowską-Auffret (Wspólne), Anną Nowicką (Stany Wyśnione) i Katarzyną Sitarz (Per-sona). Asystowała także Ibrahimowi Quarishi (NL) i Stephanie Thiersch (DE). Eleonora prezentowała również swoje instalacje wideo i serie fotograficzne na festiwalach i w galeriach w Polsce, Niemczech i Holandii. Wraz z Marią Stokłosą i Magdaleną Ptasznik jest kuratorką programu Aktywizm Tańca. Przestrzenie Choreografii w Nowym Teatrze w Warszawie.

Katarzyna Słoboda – świadkini procesu/badaczka tańca

Kuratorka, redaktorka, badaczka tańca. Doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Pracuje w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie kuratorowała takie wystawy, jak m.in. Oczy szukają głowy do zamieszkania (2011) (z Aleksandrą Jach, Joanną Sokołowską, Magdaleną Ziółkowską), Ćwiczenia z (re)produkcji (2013) (z Aleksandrą Jach, Magdaleną Ziółkowską), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (2013) (z Sonią Nieśpiałowską- Owczarek), Układy odniesienia (2016) (z Mateuszem Szymanówką), Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności (2016). Współredagowała, m.in. Robert Morris. Uwagi o rzeźbie. Teksty (2010), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (2013) czy Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia. Tom I (2015). W swojej praktyce badawczej i kuratorskiej zajmuje się sposobami pracy ciała, choreografią w poszerzonym polu, afektami i intymnością w praktykach odbioru i tworzenia tańca.

Organizator: Fundacja Burdąg

Fundacja Burdąg to centrum badawcze dla twórców i pole do eksploracji dla odbiorców nowych nurtów w sztukach performatywnych. Fundacja aktywnie uczestniczy w tworzeniu warunków rozwoju i wymiany doświadczeń w zakresie sztuki tańca oraz innych eksperymentalnych i niekonwencjonalnych dziedzin działalności twórczej.

Dotychczas Fundacja zorganizowała m.in. projekt „Badanie/Produkcja. Rezydencje. Taniec w procesie artykulacji”, w ramach którego odbyły się rezydencje artystyczne (m.in. Magdaleny Ptasznik i Eleonory Zdebiak, Renaty Piotrowskiej i Bojany Bauer, Marii Stokłosy). Ważnym komponenetem projektu były rezydencje badawcze Anny Herbut, Mateusza Szymanówki, Zofii Smolarskiej i Teresy Fazan. 
Z inicjatywy Fundacji w 2013 roku powstało Centrum w Ruchu w Wawerskim Centrum Kultury w Warszawie. Jest to platforma tancerzy, performerów i choreografów. To zjawisko wyjątkowe w skali kraju, kolektyw twórców młodego pokolenia tańca współczesnego i sztuk performatywnych działający w Warszawie. Współtworzą go: Izabela Chlewińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska, Magda Ptasznik, Maria Stokłosa, Iza Szostak i Karol Tymiński. Oprócz realizacji autorskich spektakli przedstawiciele i przedstawicielki kolektywu prowadzą szeroką działalność edukacyjną organizując warsztaty dla mieszkańców Wawra i Warszawy oraz budując nowoczesny dyskurs wokół sztuki choreograficznej (dzięki otwartym pokazom pracy w procesie, spotkaniom z ekspertami i widownią, rezydencjom i choreograficznym projektom badawczym Fundacji Burdąg z udziałem dramaturgów i dziennikarzy).

Od 2014 w Centrum w Ruchu realizowany jest projekt “Choreografia w Centrum” - roczny kurs choreografii eksperymentalnej. Zajęcia prowadzą trzy choreografki: Maria Stokłosa, Renata Piotrowska-Auffret, Magdalena Ptasznik.

Choreografia w Centrum to projekt edukacyjny opierający się na założeniu, że choreografia to dyscyplina łącząca predyspozycje twórcze z inteligencją, wrażliwością i krytycznym spojrzeniem na otaczającą rzeczywistość. Uczestniczki kursu poznają narzędzia choreograficzne, rozwijają umiejętności researchu, budowania choreografii i jej prezentacji. 

Celem Centrum w Ruchu i wspierającej go Fundacji Burdąg jest więc nie tylko tworzenie możliwości powstawania coraz ciekawszych inicjatyw artystycznych w Warszawie. To budowanie profesjonalnych warunków produkcji spektakli i przestrzeni do rozmowy o współczesność, choreografii i sztukach performatywnych, to budowanie środowiska artystów, widzów i wspierających ich specjalistów oraz upowszechnianie eksperymentalnych form tworzenia.

Tagi: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, performance, sztuka, taniec, choreografia


Komentarze użytkowników (0)

Dodaj komentarz
Stalgast

Kalendarz Imprez

Lipiec 2017
PnWtSrCzwPtSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Najbliższe wydarzenia


Piątek, 21 lipca 2017

Sesja Rady Dzielnicy Rembertów

23 - 27 lipca 2017

Premiera spektaklu „Dom” na praskim podwórku

1 - 1 sierpnia 2017

73. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

Zgłoś wydarzenie

Przedszkole Niepubliczne
Archiwum wydań drukowanych
 

Nasza ankieta

Jakie masz plany na wakacje 2017?

Jadę nad morze
Wyjeżdżam w góry
Jadę nad jezioro
Wyjeżdżam zagranicę
Wyjeżdżam na obóz sportowy/hobbistyczny
Wybieram się w jakieś odludzie, odpocząć od zgiełku miasta i od innych ludzi
Jadę na działkę
Żadne z powyższych
Jeszcze nie wiem
Nie mam żadnych planów
Zobacz wyniki
Kurek Foto

Newsletter

Zaprenumeruj nasz newsletter. Wpisz swój adres e-mail:
Zapisz Usuń